Annons:
Etikettfoder
Läst 2164 ggr
lillvilda
2014-08-17 16:09

Vilket foder har ni till era dvärgpudlar?

Jag är mest nyfiken för jag tycker att jag har lite svårt att hålla hullet på pudeln jag har. Däremot hade jag ett "pudel foder" åt honom förut men då tyckte jag han kliade mer på sig. Så nu är jag mest nyfiken på att ta reda på vad andra med dvärgpudlar kör för foder.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Annons:
Amandla
2014-08-17 16:16
#1

Färskfoder, Vom og Hundemat. Inget spannmål, rått kött med massor med viktiga vitaminer osv i. Perfekt hundmat 🙂De älskar det och mår jättebra.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2014-08-17 18:28
#2

Vi ger med färskfoder samma som 1 men vi ger två varianter en med kyckling och ris en och en utan ris. Kycklingen funkar Donnas mage bäst på medans Enja lätt går upp därmed valet av kyckling+ris ;) Utöver detta ger jag torrfoder och råkost dom äter acana eller orijen Enja tröttnar lätt på samma foder så här byter vi lite sort mellan två smaker.  Jag ger inte mycket för dessa rasfoder ofta är det mer säljknep och ser man vad de innehåller så brukar det vara en del jag försöker undvika majs och socker

evali
2014-08-18 18:35
#3

Hur mycket färskfoder/torrfoder ger ni era dvärgar?

Amandla
2014-08-18 18:48
#4

Mellan 2 och 4%  av hundens kroppsvikt är normalt att ge, man måste anpassa efter individen. Blir hunden tjock får den för mycket, blir den smal behöver den mer. Jag väger varje portion på digitalvåg, det är svårt att se om det är 70 eller 80 gram i skålen men det gör rätt kvickt skillnad på en liten pudelnudel 😉


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
evali
2014-08-18 20:00
#5

Är det färskfoder du menar då? 2 procent av min hunds önskade vikt beträffande torrfoder skulle bli nästan 2 dl. Då skulle hon rulla fram om hon fick så mycket mat…

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[Forest]
2014-08-18 20:54
#7

ihttp://www.vomoghundemat.se/ Där till höger på sidan kan du skriva in din hunds vikt eller idealvikt/normalvikt som en hund på 4 kg ska ha 80 g färskfoder 

ger du sen 50-50 torr/färskfoder är det häften av torrfoder (vet inte vilken sort du ger) och låt säga att hunden väger 4 kg så ska du ge 40 g färskfoder :)  Har du en hund som har lätt att gå upp men du märker verkar hungrig kan man ge bukfyllnad som morötter,vitkål mm

lillvilda
2014-08-22 22:53
#8

tack så mycket för tipsen. Jag håller med. Han gick på rasfodret när han kom till mig men det hade en helt galen innehållsförteckning så jag bytte bort det.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Amandla
2014-08-23 10:32
#9

#8 Klokt beslut! 👍Hoppas det blir bra nu 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
lillvilda
2014-08-23 23:52
#10

Nu har vi bestämt att vi ska försöka få upp hullet lite på Milou så vi kommer prova färskfoder till honom. Jag hoppas han ska lägga på sig lite mer.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Upp till toppen
Annons: