Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 3486 ggr
Maricajonsson
8/17/14, 2:18 AM

hjälp! Sår på min pudel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en liten pudelkille som jag för ca 3v kastrerade,för ca en halvtimmesen märkte jag att han slickade sig på könet ovanligt mycket och då kollade jag där o fick syn på 2 svarta blåsor/knölar..nu när jag skulle ta en bild så såg jag att den ena har spruckit ock det är varigt,någon som vet vad det kan vara?:( ska givetvis kontakta veterinär men tänkte också kolla här.. Han har nu tratten på sig också

Annons:
VildaVittra
8/17/14, 2:29 AM
#1

Det ser ut som en böld har öppnat sig, så han behöver till en veterinär för rengöring av såret (kan vara en djup ficka) och eventuellt insättande av drän samt antibiotika.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maricajonsson
8/17/14, 2:37 AM
#2

Vad tror du det beror på ? :/ självklart ska jag ta honom till veterinär

VildaVittra
8/17/14, 2:47 AM
#3

Jag skulle gissa på att operationssåret blivit infekterat, det var ju dessutom rejält varmt när kastrationen utfördes (för framtida små icke akuta ingrepp, så är det bättre att vänta tills efter/innan sommaren).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Forest]
8/17/14, 11:29 AM
#4

Jag gissar på att vildvittra har rätt. Jag hoppas att det löser sig ts och antagligen kommer han få ha tratt på sig tills det är läkt med.

lillvilda
8/17/14, 4:01 PM
#5

tror också så vad Vildvittra säger. Vi ska kastrera vår kille också men kommer att invänta hösten och betydligt svalare väder. Operationer man kan styra över, som inte är akuta är bäst att lägga när det inte är så varmt.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Maricajonsson
8/17/14, 9:17 PM
#6

Säger veterinären att det är helt ok att kastrera så litar man väl på det? Plus att jag har flyttat ihop med en kille som har en tik som ska löpa strax. Men nu är det som det är,
Tack för alla svar hörrni :)

Annons:
5ara
8/19/14, 1:13 PM
#7

Hur har det gått med den lilla pojken? Hoppas det blivit bra 🙂

Maricajonsson
8/27/14, 8:47 PM
#8

Dagen efter jag skrev inlägget var såren helt borta (Hade tratt på honom s han kom inte åt såren ) Och nån infektion var det inte,kan ha varit något bett enligt vet. Så allting är bra, tack för omtanken :)

[Forest]
8/27/14, 9:39 PM
#9

skönt o höra att det gick så snabbt över så han slapp åka till vetten och få medicin :)

5ara
8/28/14, 9:25 PM
#10

Så bra att det läkte fint utav sig själv🙂

Amandla
8/28/14, 10:02 PM
#11

Toppen! 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
lillvilda
8/29/14, 1:48 PM
#12

Härligt att höra att han blev bra av sig själv. Det är otroligt vad bra hundar är att läka ihop.  Usch jag oroar mig lite för att att mina lillkille ska kastreras men jag har också 2 tikar och eftersom lillen inte ska gå i avel så är det bäst för oss alla om han kastreras .

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

VildaVittra
8/29/14, 3:39 PM
#13

#12 Det är otroligt skönt att ha hanen kastrerad då, om man har tikar, har själv det. Men var medveten om att inte alla hanar slutar att vara kapabla till att tillfredsställa tikarna, enda skillnaden är att det inte kan bli minivovvar gjorda. Så är det en tjurig tik och hanen fastnar så måste man ändå sära på dom om man inte kan ha koll så hanen inte blir skadad.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: