Annons:
Etikettallmänt
Läst 8657 ggr
Low
2014-08-16 13:42

skillnad på allergi - valp/vuxen?

Ni som har erfarenhet av pudlar och pälsdjursallergi… Märkte ni någon skillnad på er allergi då hundarna var valpar, kontra då de blev stora och fick sin vuxenpäls? En i familjen har tyvärr redan från början känt av allergi mot valpen… Och valpen är nu 5,5 månader. Familjemedlemmen får tyngre andning, pip i bröstet och nyser. Allergin har varken blivit bättre eller sämre under tiden som gått, men han har lätt astma sedan innan, så vi vill ju självklart inte att det ska bli värre :(

Annons:
[TanatosNyx]
2014-08-16 13:53
#1

Ju längre allergikern exponeras för allergenerna, desto större risk för försämring och även uppkomst av nya allergier. Det är en betydande risk för er att behålla hunden.

Även astman riskerar att bli värre.

labradoodle
2014-08-16 14:08
#2

*tass*

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Low
2014-08-16 14:11
#3

#1 …… :'( Lyckligtvis är hunden min. Jag och den allergiske har bott under samma tak i sommar, men framöver kommer vi antagligen mest ses på helgerna. Vi är båda så glada i hunden. Och för mig är hunden det ljusaste i mitt liv. Vi har suttit ihop sedan dag ett, jag klarar inte av tanken att skiljas från honom. Vi måste bara hitta en lösning för att undgå reaktioner, i den mån det går…

Amandla
2014-08-16 14:14
#4

Bada hunden ofta, åtminstone en gång i veckan. Håll den kortklippt, då fastnar mindre skräp och pollen i pälsen. Klipp den på annan plats där inte den allergiske finns i närheten. Tar personen medicinerna ordentligt?

Jag känner betydligt mer av min allergi nu när jag har småvalpar hemma, trots mina medikamenter. Särskilt känns det när jag klipper dem. Mina vuxna hundar tål jag bra och känner inte av alls när jag klipper.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Low
2014-08-16 14:26
#5

#4 Tack för sitt svar! Så skönt att höra en lycklig historia. Jag tvättar hunden efter 1-2v, men det är en kamp som kan tas i en annan tråd. Kort sagt: vi jobbar på att han inte ska vara så rädd, varje dag, men han gör inga framsteg. Lägger t.ex. spår i badrummet, låter kranen stå på undertiden, lock o pock… Men nej. Han får panik när han är blöt och skriker, jag har alltid rivsår på kroppen. Men duschen går trots allt bättre än badkaret… Och tyvärr känner allergikern problem direkt efteråt :( Eller åtminstone dagen efter. Tack för ditt uppmuntrande svar ❤

[Forest]
2014-08-17 11:25
#6

1 vart kan man läsa om detta mer?

Tycker 4 säger det vi har gjort nämligen badat ofta 1 gång i veckan sen märker man av hunden som du beskriver ts så skulle jag fundera på om man verkligen ska behålla den.

Annons:
lillvilda
2014-08-17 16:06
#7

Det är säkert olika vilken allergi man har men min man känner alltid av när vi tagit hem nya hundar men efter en tid så har han liksom "vant" sig. Men då slår det ju sig inte på hans andning utan mer att det kliar och han är täppt i näsan.  När vi haft hundarna en tid så reagerar han inte längre. Så nu när han blir snuvig när vi kommer hem med ny hund så brukar jag säga att han får bara bita ihop😇 det blir ju bättre. Men såklart förstår jag att det inte fungerar så för alla.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Luis_felipe
2014-09-19 19:19
#8

Både jag och min far är allergiska mot pälsdjur men våra två mellanpudlar har varken han eller jag någonsin känt av och då sover dom i hans säng på nätterna och i min säng på förmiddagarna (beroende på hur jag jobbat/gått i skolan). Inga som helst problem med dem som valp eller vuxna. De är nu 5 och 5,5år. Det har inget med att göra att vi blivit mer toleranta eller så för att om min syster kommer hem med nån kompis som har katt/golden t.ex. så känner jag och farsan av det direkt när vi kommer in i samma rum.

Luis_felipe
2014-09-19 19:19
#9

Både jag och min far är allergiska mot pälsdjur men våra två mellanpudlar har varken han eller jag någonsin känt av och då sover dom i hans säng på nätterna och i min säng på förmiddagarna (beroende på hur jag jobbat/gått i skolan). Inga som helst problem med dem som valp eller vuxna. De är nu 5 och 5,5år. Det har inget med att göra att vi blivit mer toleranta eller så för att om min syster kommer hem med nån kompis som har katt/golden t.ex. så känner jag och farsan av det direkt när vi kommer in i samma rum.

Upp till toppen
Annons: