Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 2547 ggr
5ara
2014-08-13 17:38

Borstar ni tänderna på era hundar?

Som rubriken beskriver undrar jag om ni borstar tänderna på era älsklingar 🙂 

Vad gör ni annars för en bra munhälsa? 

Har ni behövt åka till veterinären p.g.a. tandproblem någon gång?

Annons:
Wellcraft
2014-08-13 17:44
#1

Råa ben är den bästa tandborstningen & dessutom naturligt och bra för hunden.
Borstar aldrig tänderna med tandborste.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Forest]
2014-08-15 10:14
#2

Vi borstar tänderna samt ger råa ben, borstar 1-2 gånger per vecka. Donna får mer tandsten än dom andra men hon beter sig som jag vet inte vad… när man ska pilla i munnen på henne. 🥵 Spelar ingen roll tandborste eller gasbinda på finger hon tror matte ska vara elak ändå 😇

5ara
2014-08-15 19:43
#3

Gav idag min hund ett revben att tugga på istället för märgben för vad jag har förstått så är revben bra  för tänderna och det är gott. Jag hade honom under uppsikt och först tuggade han fint på en av ändarna och såg hur nöjd ut som helst. Strax efter ser jag att han försöker få in hela benet i munnen så jag springer fram och öppnar munnen på honom… BORTA! 

Åkte in till djursjukhuset efter rekommendation via telefonkontakt. När jag talade med dem på telefon sa de att mest troligt kommer han att röntgas och sen opereras så att benet kan tas ut. Vi satt i väntrummet ca tre timmar och då kom veterinären ut och sa att eftersom hunden mår så bra kommer vi inte göra något i nuläget så ni kan åka hem. 

Risken verkar vara liten att benet kommer åka ut i tarmen och orsaka skada där men man vågar ju inte slappna av ännu… Jag kommer iallafall passa mig för revben. Alternativt att jag får hålla i benet när han tuggar…

Haztparken
2014-08-19 02:13
#4

Innan använde jag tandskrapa och skrapade bort tandsten lite då och då.

Idag ger jag råa ben, typ revben och nacke som funkar finfint! Tror också att byte från torrfoder till färskfoder förbättrade munhälsan :)

fia1116
2014-08-20 10:51
#5

Jag borstar inte tänderna på min dvärgpudel men sprutar med jämna mellanrum med silveroxidspray som är bakteriedödande. Har skrapat tandsten en gång innan jag började med sprayen. :) Sen får han tugga mycket på ben för att öka salivproduktionen.

[Forest]
2014-08-21 09:34
#6

5 silveroxidspray  har jag inte hört talas om, kanske du kan länka lite eller själv skriva om den hur den fungerar mm. tar den död på bakterier även dom bra? Hur ser hundens immunförsvar ut efter använt sprayen  en tid?

Annons:
fia1116
2014-08-21 17:52
#7

#6 Det är tyvärr frågor jag inte kan svara på då det var uppfödaren till min hund som tipsade om det. Eftersom att människor också kan använda det gissar jag att det inte påverkar immunförsvaret, men jag har inte använt det så länge och inte så ofta heller. Jag rekommenderar att du googlar!

[Forest]
2014-08-22 09:26
#8

7 Okej, jag skulle inte ge hunden något innan jag kollat upp hur bra det är i långa loppet.  Jag hittar inte vad det är du ger specifikt. Hitta lite om just kolloidalt silver javascript:nicTemp();

fia1116
2014-08-22 18:02
#9

#8 Jag använder det som sagt inte alls ofta på hunden. Men det är helt rätt att en borde undersöka saken närmare innan en börjar använda det. :)

Kitten86
2014-08-22 20:49
#10

Jag borstar tänderna på mina hundar varje kväll innan vi går till sängs som en god vana. Har dock ingen pudel längre men det började med min dvärgpudel som ganska lätt annars fick tandsten trots torrfoder och diverse tuggben (även sådana som dentastix och liknande). Använder barntandborste och tandkräm/gel för hund. Båda mina hundar gillar att borsta tänderna och de går själva in på badrummet och sätter sig och väntar. De går inte därifrån förens man borstat tänderna på dem heller 😉 Ena killen är snart 10 månader och andra killen är 5 år och båda har lika vita och fina tänder!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: