Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 2247 ggr
evali
2014-08-10 11:09

knubbig

Ger  cirka 1,5 dl torrfoder (Standart mild) till min lilla dvärpudeltik ca 29-30 cm hög. Hon är väldigt matglad, hon är som en tornado i matskålen, verkar var hungrig jämt.  1 äggula och ett tuggben i veckan utöver maten. Ska säga att hon tuggar i sig tuggbenet väldigt fort också, så det verkar som hon behöver tugga… Hon väger runt 5,5 kg men borde nog väga 4,5 kg för att vara normal i hullet. Vet inte vad jag ska göra, kan jag verkligen ge henne mindre mat, är rädd att hon inte får i sig tillräckligt med näring.  Hon är för övrigt pigg och glad. Hon är 1 år och 4 mån och var nog den som åt upp all maten i kullen för hon var inte mager när jag fick hem henne heller.  Råd mottages med tacksamhet….

Annons:
Saffran0Spice
2014-08-10 11:14
#1

Mer motion och aktivitet för att kompensera maten?
Testa att låta henne jobba för maten istället för att ge i skålen =)

Man kan hälla upp dagsransonen i en skål på bänken och använda under hela dagen som godis istället för att ge ''allt samtidigt''. Det finns även aktiveringsleksaker som man kan fylla med fodret så hunden tvingas jobba för maten - väldigt bra mentalträning och hindrar hunden att kasta i sig sin mat!
Skulle rekommendera en Buster Soft Cube, har en till min hund och den är väldigt popis hos både honom och hos katterna XD

http://www.grizzlyzoo.se/hundleksaker-Buster/buster-soft-cube-bla/

Saffran0Spice
2014-08-10 11:18
#2

Den är billigare på animail, och där har de även andra varianter som är mindre än denna modell =)
http://animail.se/buster-soft-cube-bla.html

Amandla
2014-08-10 13:03
#3

Ja du kan dra ner på fodret. Hundar har olika ämnesomsättning precis som vi människor. Min toypudel Pixie äter dubbelt så mycket som min mammas toypudel, båda är i fint hull dvs varken magra eller feta. Min dvärgpudel Albin åt länge lika mycket (eller lite… ) mammas toy, han är kastrerad. Han får extra vatten tillsatt i sin mat för att göra mättnadskänslan lite större.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
evali
2014-08-10 15:33
#4

Tack för svar. Amanlda: Hur mycket äter din toy? Saffran: Ska kolla runt på lite aktivitetsprodukter….

Amandla
2014-08-10 18:27
#5

Pixie äter 150 g Vom og Hundemat per dag uppdelat på två mål, ibland får hon 3/4 dl Acana puppy torrfoder ett mål. Hon har hög ämnesomsättning och behöver mycket mat, men överäter aldrig utan slutar när hon är mätt.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
evali
2014-08-10 19:28
#6

Det är skönt när de vet var gränserna går. Har haft 4 pudlar tidigare och ingen har överätit eller varit överviktiga.  Detta är riktigt jobbigt, har gått från 2 dl till 1,5 dl och inget händer. Går cirka 6 km om dagen med henne…… verkar ha otroligt låg ämnesomsättning…. tycker synd om henne när hon tycker så mycket om mat…

Annons:
Amandla
2014-08-10 20:24
#7

Gå ner mer. Du kan till exempel sprida ut kulorna över golvet (eller gräsmattan) hemma så hon får leta efter dem, då tar det längre tid att bli mätt. Blanda ut den med vatten,antingen så de får svälla i det eller bara guppa runt, tar också längre tid att äta då.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2014-08-11 10:27
#8

6 man kan även späda ut maten med grönt för att få hunden mättare. Vissa ger ris,morötter,rårivna rödbetor,vitkål.

Upp till toppen
Annons: