Annons:
Etikettbeteende
Läst 7126 ggr
5ara
2014-08-07 12:26

Jaktinstinkt

Kanske det redan finns en tråd om detta men jag har inte hittat den i så fall… 

Idag stack min sex månader gamla storpudelpojk efter ett rådjur som gick här på tomten. Jag är väldigt rädd att han ska börja jaga vilt när vi går i skogen. Han har alltid kommit på inkallning fint när vi är i skogen och aldrig visat några tendenser att följa viltspår eller sticka efter rådjur, harar eller älgar som vi sett så jag har haft honom lös. Dock vet jag inte om han har fått syn på viltet… Han har ju ögonen en bra bit lägre än vad jag har 😛

Nu undrar jag om det är så att hans jaktinstinkt börjar vakna till liv. Han har jagat katterna på tomten sedan han kom hit och det går inte få honom att sluta när han väl satt efter dom. Fåglar är även roligt att sticka efter en liten bit. Kommer det bli så även med viltet i skogen nu?

En aspekt av det hela är dock att han inte följde rådjuret långt. Kanske ca 50 m och med katterna är det likadant. Fåglarna ger han upp fort av naturliga flygande orsaker😛 När han inte ser dem längre slutar han. Detta funkar ju dock inte i skogen eftersom han inte får störa viltet överhuvudtaget om jag ska kunna ha honom lös.

Nu undrar jag alltså hur era pudlar är med jakt. Har de mycket jakt i sig? Om de har det: när började ni märka av det? Jag anser mig inte tillräckligt kunnig att lära honom att jakt är förbjudet…

Tacksam för svar 🙂

Annons:
Catta-
2014-08-07 17:15
#1

Min hund började visa jaktbeteende vid 6 månader tror jag. Det var då främst harar. När hon var 10 månader stack hon på rådjur men jag tycker väl inte det har blivit värre efter det, utan hon är alltid lite småintresserad av vilt. Jag litar inte på att hon kommer till mig när hon fått syn på något. Jag har henne aldrig lös i skogen men på öppna fält där jag förhoppningsvis hinner se ett ev djur innan henne. Det ända vilda hon inte är särskilt intresserad av är fåglar.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

5ara
2014-08-08 19:24
#2

Catta- Du är en klippa! Tack för ännu ett bra svar 🙂

Catta-
2014-08-08 22:39
#3

👍

Hoppas inte din pojke blir alltför intresserad av vilt! Lunas mamma skulle inte sticka även om det sprang ett rådjur rakt framför näsan på henne. Luna däremot.. En gång hade jag hennes ena kullbror hemma. Jag släppte de på en äng och de var upptagna med att leka. Rätt som det är ser jag en hare skutta kanske 20meter bakom dom. Hade dom sett den hade jag nog inte sett röken av dom på ett tag, så då började jag tjoa och sprang åt andra håller varav dom springer efter mig och jag kan koppla! Puh!

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Tinsam
2014-08-09 00:52
#4

Både Otto och Harry jagar gärna upp fåglar, men lägger av så fort som de har lyft. De drar efter katter, harar och kaniner i 50-100 meter men vänder sen tillbaka. I somras så förstod vi att de inte skulle bita ihjäl/skada vilt då de adopterade en nyfödd ejderunge. De visste inte till sig när de försökte skydda den lille - väldigt gulligt. Jag tror att jaktbeteendet triggas när något flyr, men det varar bara några sekunder. Båda går att stoppa om jag ser djuren i tid, dvs innan de börjat att springa.

5ara
2014-08-09 14:34
#5

#3 Snyggt jobbat att få syn på haren först och få in dem👍 Det skulle vara väldigt skönt om viltet inte blir mer intressant än nu men så blir det väl troligtvis inte. Lunas mamma verkar vara drömmen i det här fallet!

#4 Verkligen gulligt med ejderungen❤️ Som du säger upplever jag att han sticker efter i ren reflex när något flyr men det är inte så intressant längre när det jagade försvinner…

Nu har jag lina på honom ute i skogen men bökigt är det ju så allra helst hade man ju velat slippa😛

[Forest]
2014-08-09 19:59
#6

jag ger tips om börja skvallerträna på olika saker börja kanske med hare eller fåglar. Här gillar våra att springa o jaga upp fåglar i trädgården när vi är ute på promenad nej det får dom inte göra då, det har hänt men då vet dom mycket väl att man får gå kopplad resten av promenaden=mindre kul när dom andra springer fritt.

Annons:
5ara
2014-08-10 10:33
#7

#6 Om jag fick honom att skvallra skulle det ju vara perfekt! Tycker bara att det verkar svårt och jag har aldrig jobbat med klicker… Hade gärna haft någon som kunde hjälpa mig lite. Har du gjort det med dina?

[Forest]
2014-08-10 12:17
#8

6. Donna är en otroligt lyhörd hund hon skulle inte tänka tanken att göra fel. Enja har jag lagt ner mer kontakt och belönat inkallningen gör det än idag men kanske inte alls med godis lika ofta som förr ;) Jag har fått tränat in så dom kan sina namn bra, förr var båda Enja/Donna när det gällde godis eller träning dom ska veta när jag säger deras namn är det "du" som gäller och inte båda. Jag har inte skvallertränat dom men inne på blandshundar.ifokus vet jag om att det är en tjej Tina som gjort en massa bra tips och videos för att visa hur lär du din hund att … http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d712e7eb9cb46221d0449f3-skvallertraning där har du att läsa och se. Det är inte så svårt :) Tänk på att man behöver inte ha klicker du kan använda bläckpenna o klicka med den, du kan knäppa fingrarna,smacka ja man kan göra lite annat än just klicka. Men man ska göra det i rätt tid och belöna rätt :) Men se på den och läs så kanske du testar med skvallerträning

5ara
2014-08-10 20:35
#9

#8 Vilken bra länk!!! Tack! Kanske skulle våga mig på att prova ändå… Hade ju varit sjukt bra om man fick till det 🙂 

Förutom när han jagar fungerar kontakten väldigt bra (enligt instruktörerna på valpkursen iallafall) och han kommer alltid som ett skott när man ropar, men när han sätter iväg efter något då är det svårt 😡 så uppenbarligen behöver jag en ny taktik…

Upp till toppen
Annons: