Annons:
Etikettpälsvård
Läst 6324 ggr
Haztparken
7/27/14, 3:20 PM

Trimma tassar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag trimmar den Dafne så har jag alltid haft svårt för att trimma hennes tassar!

Det är inte bara det att hon hatar det ;) utan att när jag ser bilder på hur vissas pudlars tassar ser ut så undrar jag vad jag gör för fel! 

Jag rakar dom men dom är absolut inte så renrakade som jag vill ha dom.

Jag använder 10:ans skär till de partier jag rakar och jag vet att det finns kortare och funderar på om jag borde köpa ett å försöka med det? Men samtidigt så blir hon rätt så renrakad i ansiktet så jag tycker att det borde ju funka på tassarna också, men icke…

Så hur gör ni när ni trimmar era pudlars tassar för att få dom så renrakade?

Skickar med en bild på henne, hon är inte direkt helt nytrimmad men ni ser ändå att tassarna är bara något kortare än vad benpälsen är :/

Annons:
Amandla
7/27/14, 3:44 PM
#1

Prova med #15 istället, eller om du vill ha riktigt kort #30. Raka ofta, har hon värsta pälsväxten kan du ta tassarna en gång i veckan.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
5ara
7/27/14, 4:40 PM
#2

Jag har en Moser Rex vilket innebär att skäret i viss mån är ställbart. På tassarna tar jag det kortaste vilket innebär 0,1 mm enligt beskrivningen. Det tycker jag blir jättebra! De två första dagarna ser man lite hudfärg under pälsen men det försvinner fort. Jag tycker om kort päls på tassarna så jag rakar dem ca var tionde dag…

Haztparken
7/28/14, 2:30 PM
#3

Tack för era svar! Blir nog att införskaffa ett nytt skär då och försöka igen! :)

Haztparken
7/28/14, 4:41 PM
#4

Kom på en till fråga! Hur långt upp trimmar ni? Alltså från klorna och sen när slutar ni? Och trimmar ni något på baksidan av tassen, inte under till utan menar typ ovanför deras "häl" om man kan kalla det de, och isåfall hur långt upp? :)

Amandla
7/28/14, 4:43 PM
#5

Man rakar precis fram tills där tårna börjar, första leden. På baksidan brukar jag sätta tummen ovanför där du menar, det känns som ett litet "stopp" när man kör klippmaskinen där om du förstår?  Tummen håller jag där för att inte råka slinta med maskinen och raka för högt upp. Fast på några klipphundar rakar jag högre upp på ägarnas begäran, de tycker att det är praktiskt (och jag tycker att det är fult).


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
5ara
7/28/14, 5:24 PM
#6

Vad bra att få lite närmre beskrivning på hur högt upp man kan klippa för eftersom jag haft honom så väldigt kortklippt på kroppen har jag inte brytt mig så mycket. Nu ska jag nog spara lite päls och då vill man ju göra det snyggt🙂

Annons:
Amandla
7/28/14, 7:33 PM
#7

👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
idipidi
7/28/14, 7:38 PM
#8

Oh, kan inte någon sätta in en bild på vad som menas med första leden/där tårna börjar?

Amandla
7/28/14, 8:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här syns det nog ganska väl. Titta annars på din egen hand där som fingrarna börjar, och jämför med hundens tass.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
idipidi
7/28/14, 8:34 PM
#10

Jaha! Jag trodde att jag missuppfattade för jag trodde att man skulle klippa hela tassen, även ovansidan, såhär ungefär: http://2.bp.blogspot.com/-JEg3ytYvx48/TcB2ylEG22I/AAAAAAAAC08/DXoO9lCC8PI/s1600/poofeetb%2526a1.jpg

Amandla
7/28/14, 9:10 PM
#11

Det tycker jag är för högt upp… men smaken är som baken, plus att om det är lerigt och kladdigt utomhus så är det ju lättare att skölja av tassarna och slippa få med smutsen in.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Haztparken
7/28/14, 10:15 PM
#12

Tack för bilder och bra beskrivning! Dock är jag inte helt säker på hur du mena där bak med stoppet? Menar du den lilla hålan ovanför "hälen" eller? :)

Amandla
7/28/14, 10:16 PM
#13

Exakt! 🙂Vet inte heller vad jag ska kalla stället 😎


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Haztparken
7/28/14, 10:27 PM
#14

Vad bra haha! Då är jag med! :D

paauo
8/1/14, 10:43 AM
#15

Jag rakade för högt upp en gång när jag var trött på att der hela tiden tovade sig längst ner på benen i det regniga höstvädret som var då, det gör jag aldrig om för att det såg ut som att hon hade urväxta för korta byxor haha såg inte klokt ut på henne iallafall!

[Tiara05]
8/1/14, 10:57 AM
#16

Jag använder skär 30 eller 40, tycker 10 tar för lite.

5ara
8/10/14, 10:04 AM
#17

#9 Grymt med en bra bild! Fint klippt!

Amandla
8/10/14, 1:00 PM
#18

#17 Tack! 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
5ara
10/1/14, 2:07 PM
#19

#18 Nu har jag sparat ut lite päls på Pajasens ben men vet inte hur jag ska klippa. Tycker det du gjort i #9 är skitsnyggt så jag tänkte bara kolla om du råkar ha någon mer bild som jag kan inspireras av😃 Eftersom jag inte är så duktig skulle jag gärna vilja se hur det ser ut rakt från sidan.

Upp till toppen
Annons: