Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 2804 ggr
skillnad
2014-07-17 09:28

"Små" storpudlar?

 Storpudlar får enligt rasstandarden vara 45-60 cm i mankhöjd (med tolerans på 2 cm  uppåt). Jag får dock känslan av att de allra flesta är bortåt 60. Vet någon var jag kan hitta en lite mindre variant? Jag är inte ute efter en storpudel som ligger precis på gränsen till mellanpudelns storlek, men vill helst inte ha en som är gigantiskt. Kanske en mellanstor storpudel, om man kan säga så?

Annons:
[MikaelaR]
2014-07-17 09:50
#1

köp en mellanstor pudel då 🤔

skillnad
2014-07-17 10:01
#2

Det är ett stort glapp mellan en stor mellanpudel och en stor storpudel. Jag undrar om det går att få tag på en storpudel som inte är eller nästan är maxad eftersom jag tycker det är lite väl stort, men en mellanpudel är för liten.

[MikaelaR]
2014-07-17 10:09
#3

Jag har ingen pudel men du får väl fråga runt om någon uppfödare försöker få fram lite mindre varianter av storpudel

annars så får du väl köpa en mellanpudel :)

Fransu
2014-07-17 13:44
#4

Våran storpudelkille blir nog inte jättestor. Han var minstingen i kullen. Så det skulle vara om du väljer en liten individ i en storpudelkull. Men det är förstås ingen garanti att den blir mindre. Harrys uppfödare sa nämligen att det var några som ville ha en liten storpudelhane och valde då den minsta i kullen. Det visade sig att han blev den största hon någonsin fött upp. 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

5ara
2014-07-17 14:12
#5

Min kille kommer inte bli särskilt stor. En bit över 50 cm gissar jag på. Han är ju dock inte reggad så jag kan tyvärr inte tipsa om någon kennel. Men förhoppningsvis finns någon annan här som vet. Båda hans föräldrar är relativt små så det borde ju vara bra att försöka hitta lite mindre föräldradjur. Men det är ju förstås självklart…

villavilla
2014-08-15 09:24
#6

Jag har två stycken små storpudlar. Hessu (13 år gammal), en hane, är 57 cm hög. Hans dotter Pimu är ännu mindre än han, kanske 55 cm. Deras storlek passar perfekt till mig! På världsutställningen i Helsingfors/Helsinki fanns det några tikar som jag tror var ännu mindre än Pimu, en av dem var från Norge.

Jag har också en maxad mellanpudelhane (44-45 cm hög) och jag kan säga att det verkligen är en skillnad i storleken mellan en stor mellanpudel och nuförtidens lilla storpudel. Tyvärr har jag aldrig fått någon bra bild på dessa hundar tillsammans ☺️

Annons:
Upp till toppen
Annons: