Annons:
Etikettpälsvård
Läst 9811 ggr
Fransu
7/8/14, 2:09 PM

Vad för schampo använder ni till era pudlar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Undrar vad ni använder för schampo till era pudlar? Hittills har vi använt samma schampo på Harry (pudelvalp på 4,5 månader) som vi gör till shih-tzun här hemma,  Espree Berry Delight. Men vi funderar på om vi ska ha något annat schampo eftersom det trots allt skiljer en del på en pudelpäls jämfört med shih-tzu.

Så därför är jag nyfiken på höra vad ni använder och varför det är så bra? Om det har någon betydelse så kommer vi alltid att ha Harry kortklippt eftersom vi inte har något utställningsintresse och vi härjar runt en hel del i skogen där snygga pälsar inte riktigt kommer till sin rätt alla gånger. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Fransu
7/8/14, 2:11 PM
#1

Oj! Vad stor bilden blev som jag lade med på grabben som ska ha schampo. 😞

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Amandla
7/8/14, 2:14 PM
#2

K9 Aloe Vera  + tillhörande balsam eller #1 All Systems Supercleansing Shampoo + Botanical Conditioner. Båda är milda, doftar inte så mycket och saknar silikoner och andra onödigheter som mineraloljor.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Fransu
7/8/14, 2:24 PM
#3

#2 Låter som ett bra schampo. Definitivt ett alternativ. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Amandla
7/8/14, 2:26 PM
#4

De är dryga dessutom så de räcker länge 👍Späd ut dem ordentligt, både schampot och balsamet.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Fransu
7/8/14, 2:38 PM
#5

Låter kanon! Tack för tipset!

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Forest]
7/10/14, 10:20 AM
#6

Gillar starkt espree jag använder olika pga det har vart slut ibland med den jag brukar köpa espree lavender o chamomile.  Jag har blandflaska så det går inte åt mycket schampo alls, jag schamponerar 2 gånger och sen låter balsamet verka 2 minuter. 

===

Annons:
[Forest]
7/10/14, 10:20 AM
#7

jätte söt liten lurv du har :)

5ara
7/10/14, 2:26 PM
#8

Min pojk är lite smått mjällig i pälsen. Han kliar sig inte eller så men tänker att man kanske kan göra något. Vad tycker ni man ska satsa på då? Espree är ju smidigt då det finns i djuraffärerna…

[Forest]
7/10/14, 11:07 PM
#9

8 Donna har så tät päls att det vinter tid blir mjällig då det är lite tjockare. Nu på sommaren när jag rakar ner henne med 10 an så blir hon inget mjällig alls. Jag ger fiskolja dagligen till dom, då det ska vara bra. Jag skulle satsa på ett milt espree schampo

[Tiara05]
7/11/14, 12:40 AM
#10

Just nu använder jag  #1 All Systems Supercleaning Shampoo till vardags som jag tycker är bra just för att det bara innehåller naturliga ingredienser i det, så det är väldigt snällt mot huden då det inte innehåller några kemikalier. Inför utställning använder jag ett schampo från pure paws som heter amplify volumizing  schampo,som ger bra volym.

Catta-
7/13/14, 1:35 PM
#11

Jag använder också #1 All Systems. Funkar jättebra :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

5ara
7/13/14, 4:52 PM
#12

Då kanske man skulle ta och testa #1 All Systems. Var köper ni det?

Catta-
7/14/14, 12:18 AM
#13

Jag köpte på animail.se. Köpte super cleaning shampoo och botanical conditioner. 3,78 liter var för 399kr och 559kr. Dyrt, men betydligt billigare än att köpa små flaskor.
Kan tillägga att jag först köpte små flaskor och testade om just det märket passade hennes päls :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
5ara
7/14/14, 2:01 PM
#14

Ja, kanske det är bäst att testa med små förpackningar först men det talar ju för att det fungerar bra eftersom så många här verkar använda det 🙂 Tack så mycket!

[Tiara05]
7/14/14, 7:26 PM
#15

Jag köper det från haromi.se både schampot och balsamet :-)

Sugar Mist
7/17/14, 11:55 PM
#16

Här används det Espree Rainforest, både schampoo och balsam. Pälsen blir jättefin, tovorna blir ett minne blott och hon luktar underbart, torkar snabbt.

-

[Forest]
7/19/14, 8:22 PM
#17

jag måste fråga om schampo :) Vi har en liten bonushund som vart hos oss ett tag nu, därmed har hon badas ett par gånger men tycker inte schampot passar hennes päls. Hon tovar betydligt snabbare än vad jag är van vid, hon är i tovåldern, har tjock päls inte jätte mjuk som valppäls men mjuk. Vill gärna ha bra tips som kan passa till vit pudel. 😃

Amandla
7/19/14, 8:47 PM
#18

Jag fortsätter att rekommendera #1 All Systems 😉Se till att hålla hennes päls 1. Ren 2. Nyklippt/toppad 3. Rakfönad Bada en gång i veckan eller oftare om det behövs. 

Espree Silk Show gillade jag också när jag provade det, och så gillar jag K9 Aloe Vera-serien.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
7/19/14, 9:57 PM
#19

18 då får jag beställa hem en flaska är balsamet även bra?

Amandla
7/19/14, 10:08 PM
#20

Jag skulle köra på Super Cleansing Shampoo och Botanical Conditioner.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
ms-mee
7/19/14, 11:14 PM
#21

Vi kör som #16 :) Espree Rainforest

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Catta-
7/20/14, 9:53 AM
#22

#19 Jag tycker balsamet är super! Jag använde det mycket på Luna när hon var i tovåldern och det hjälpte väldigt bra

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Forest]
7/20/14, 10:27 AM
#23

ännu en fråga 😃 Jag har blandflaskor så jag blandar ut schampot i vatten, funkar det även på All Systems schampon?

Amandla
7/20/14, 11:16 AM
#24

Absolut! Med balsamet är det så himla smart att du späder det utefter det behov pälsen har, är pälsen flygig så späd ganska mycket, är pälsen tovig/matt späd lite, och så allt däremellan. Späder man bara lite så blir det mer av en inpackning, det tar lång tid att skölja ur och lång tid att föna pälsen torr.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
7/20/14, 11:38 AM
#25

24 då blir det med andra ord mycket billigt hitta bra priser på Animail på schampot och balsamet ska ta det balsamet och schampot du rek för det låter verkligen passande :)

5ara
7/20/14, 11:48 AM
#26

#24 Står det på flaskorna hur man ska blanda?

[Forest]
7/20/14, 12:56 PM
#27

De flesta kan man i alla fall späda 1: 4 . Samma gäller för balsamet. Det har inte stått det på dom jag har köpt men visst går det fint fint att späda ut det :) Har men en hund som Donna som rullar sig i allt möjligt så brukar jag schamponera henne 2 gånger eller tills jag ser att vattnet är rent när jag sköljer ur schampot. Vet inte hur andra gör men så har jag gjort med våra, benen brukar jag ta 2 gånger då dom är smutsigare. Sen beror det på årstiden o hur det är ute.  Jag har inte köpt någon blandflaska utan köpt snarlik och mätt upp målat sträck. Bra att tänka på är ta i lite vatten sen balsam/schampot se till att det inte är klumpar det ska alltså blandas så man inte ser schampo/balsam-klumpar. 

Kan vara kul o läsa hur ni andra delar upp schampo+balsam har ni andra tips eller gör på annat vis så är det kul o veta. Som sagt jag är verkligen inget proffs utan läst lite och fått lära mig hur det har funkat bäst själv :)

Annons:
Amandla
7/20/14, 2:27 PM
#28

Ofta kan man späda ut ännu mer, jag tar nog snarare 1:10 Löddrar schampot lite för lite, ta i lite till. Man bör shamponera två gånger, första gången tar bort ytsmutsen och öppnar upp hårstrået, andra gången tar resten av smutsen. Därför bör man också använda balsam då det försluter det nu rena hårstrået.

Balsamet späder man efter den effekt man är ute efter enligt vad jag skrev i #24. Känns pälsen ändå för flygig så späder man lite mindre nästa gång, känns pälsen för tung vet man att man kan ha i lite mer vatten. Trial and error 😉


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Catta-
7/20/14, 2:38 PM
#29

Jag späder båda typ 1:10. Håller koll på om schampot löddrar ordentligt och om balsamet inte känns för fett/för lite. Man lär sig efter ett tag. När Luna hade mycket päls hade jag alltid i balsam efteråt för att försluta hårstrået. Pälsen blir mycket lättare att borsta ur och hålla fri från tovor om man använder balsam(iaf för mig).

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Forest]
7/20/14, 6:24 PM
#30

då kan man alltså späda ut det mer :)

Amandla
7/20/14, 8:54 PM
#31

Ja, prova dig fram till vad som funkar bäst för just den hunden och med det vatten du har i kranen. Det kan variera väldigt beroende på vattnets hårdhet. Jag har mjukt vatten här.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
7/21/14, 10:04 AM
#32

31 har medelhårt vatten. Blir till prova fram helt enkelt

Cert
7/21/14, 12:18 PM
#33

Jag som inte har någon pälslängd på hunden kan rekommendera typ grönsåpa… fast då badar jag ju kanske 4 gg per år.

Till päls gillar jag  verkligen  all systems crisp coat.

Upp till toppen
Annons: