Annons:
Etikettutställning
Läst 3853 ggr
Ellensandahl
7/1/14, 4:52 PM

Lägger upp svansen på ryggen?

Hej! I höst så är det tänkt att jag och min mellanpudel ska ställa på tävling för första gången, jag har kollat lite i rasstandarden och har stött på ett litet problem.  Han lägger alltid upp svansen på ryggen som en spets ungefär har aldrig tänkt på det innan men enligt standarden så verkar det vara ett stortproblem.  Jag vet inte vad jag ska göra för att han ska sluta med det? Någon som har nått tips? Behöver all hjälp jag kan få!

( Har skrivit ett inlägg på hundutställning iFokus också!

Kram Ellen

Annons:
Amandla
7/1/14, 5:30 PM
#1

Det beror på domaren hur hårt det slås ner på svansen, men för att en hund med krullsvans ska gå långt måste den vara riktigt riktigt bra, kanske till och med mycket bättre än de flesta andra pudlar. Det du kan göra är att se till att svansen blir klippt på det mest smickrande viset, det ska en duktig pudelfrisör veta hur man gör. Sen när du ställer upp hunden så håller du i svanstippen lite lätt. Träna hunden innan så den accepterar det och inte blir osäker 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
7/1/14, 10:03 PM
#2

Det är ganska vanligt att jag ser dessa med fel svans på utställningar det verkar inte ge mycket nedslag då flera vinner i sin ring och går vidare. Det är bara ställa ut o se vad som händer 🙂

Amandla
7/1/14, 10:18 PM
#3

Tillägger att jag ovan syftar mest på hundar som har svans som verkligen ringlar sig mot ryggen, mer som en mopssvans. Är svansen bara lite glad (ligger inte på ryggen) så brukar det inte vara några större problem.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Catta-
7/2/14, 12:10 AM
#4

Jag har aldrig fått kommentar att lunas svans krullar sig mot ryggen och har även fått excellent. Många domare bryr sig inte om det.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Ellensandahl
7/2/14, 12:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Bara för att jag la upp ett inlägg här så har han inte krullat upp den på fler timmar. Men är det ok om han gör såhär?

Ellensandahl
7/2/14, 12:34 PM
#6

Får man hålla i svansen?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Ellensandahl
7/2/14, 1:10 PM
#9

Den publicerade massor undra varför :(

Märkte att man kunde missförstå mig när jag sa krulla upp då menar jag såklart lägga svansen på ryggen..

Catta-
7/2/14, 10:25 PM
#10

#5 Egentligen inte, enligt standarden ska svansen vara rak och det är ett diskvalificerande fel att svansen lägger sig på ryggen. Men som sagt är smaken som baken hos domarna och de flesta bryr sig inte om svansen om pudeln i övrigt är fin.
#6 Jag tror nya regler säger att man inte får det. Man får inte heller "hålla i" hunden i kopplet när man springer så att hunden springer tex med högre huvud. Hunden ska visas naturligt.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Forest]
7/2/14, 11:03 PM
#11

10 När kom den regeln att man inte får hålla i svansen eller springa så hunden måste hålla huvudet högt? För senast i mars var jag och kollade på utställning och väldigt många gick med strama koppel + höll i svansarna det var inte bara pudel som jag titta på men tycker väl att det bör gälla alla raser, alla ska visas i naturliga   rörelser :)

Catta-
7/6/14, 9:40 AM
[Forest]
7/6/14, 11:25 AM
#13

12 tackar :)

Annons:
lillvilda
7/8/14, 4:56 PM
#14

Min lillkille bär den som en kanelbulle på ryggen. 😛 Inte vackert alls enligt Rasstandard men ack så sött ändå.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Upp till toppen
Annons: