Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 12873 ggr
Marcos
6/27/14, 7:40 PM

Vad "klarar" en dvärgpudel?

Jag har bestämt mig för att skaffa en hund till och är intresserad av en liten, aktiv, uthållig, intelligent hund som gärna hänger med överallt men som inte kräver lika mycket som en schäfer. Den skulle naturligtvis också aktiveras mentalt.

Är de tåliga eller bör jag i så fall välja en mellanpudel? I nuläget har jag en schäfer och det finns ju så klart en viss skaderisk då en stor hund leker med en liten.

Hur mycket orkar en dvärpudel? Kan de hänga med på fjällvandring? Gå en eller ett par mil om den har kondition för det? Eller blir det för tufft?

Annons:
[Forest]
6/27/14, 11:48 PM
#1

Dom klarar av aktivt liv vill jag säga. Nu går jag inte 1 mil men brukar knata 7 km med dom och mina är inte slut men nöjda efter såna promenader.  Vi cyklar ibland också, inte så lång sträcka men visst orkar dom. 

 Sen kan små hundar leka med större hundar det gäller på hur dom leker. Vi har en kompis vars mellanstora hund leker burdust han kör mer på rusa rakt på och över, så honom får inte våra leka med.  

Jag skulle kolla runt lite hos olika uppfödare och titta på vad denna gör med sina hundar, och även hört vad dom säger. Kollat både dvärg och mellanpudel. 

Sen tycker jag det låter lite som en mellanpudel kan vara mer för dig, men det är svårt då jag anser att dvärgpudlar är aktiva spralliga och tokiga. Enkel o behändig allsidig hund som man kan forma som man vill antingen aktiv hund eller en som anser att det är okej med lite trix och små promenader.

EmmaiNorr
6/28/14, 7:58 AM
#2

Nu försvann all text jag skrivit då min mobil blev sur, men kortfattat kan jag säga såhär om en maxad dvärgpudel jag höll i kondition tidigare. En mil, inga problem. Väldigt fräsch hund dessutom när vi kom hem. Springa i skidspåret på vintern och tävla lite mot mig, inga problem. Promenera i skogen i tjorvigt terräng en eftermiddag, inga problem. Jogga fokuserat bredvid, jajamensan. Hade han haft samma kondition idag som då hade jag inte tvekat att ta med honom på en fjälltur, nu är han dock väldigt försoffad. Väldigt enkelt format på hund dessutom när de är små och inte orkar så mkt, går lätt att bära i väska eller på armé när de behöver vila. :)

[Forest]
6/28/14, 10:52 AM
#3

Fjällturer gör man paus i och jag vet om flera med pudlar som brukar fjällvandra så där tvekar jag inte på säga att dom klarar av det :)

Sugar Mist
6/30/14, 9:22 PM
#4

Har en aussiegrabb på drygt 27kg och en mellanpudel på drygt 6kg och dom leker utan problem. Hon hänger med på våra äventyr utan problem!

-

lillvilda
7/6/14, 1:56 AM
#5

Jag har en stor dvärgpudel, han gränsar nästan till mellanpudel (väger c 6 kg). Jag har ävenen stor blandras, strl schäfer, ngt tyngre i modellen. 

Min stora hund är rätt tuff i sin lek men det är inget problem för vår dvärgpudel, blir han över sprungen studsar han bara upp igen. 

Nu har jag inte gått 1 mil om dagen upprepade gånger med honom men jag tror absolut han skulle klara det. De är som alla hundar att får de bara bygga upp kondition och vänja tassarna vid det så är det ingen fara. Orken är det inget fel på.

Vi skaffade honom med tanke på att han ska kunna hänga med på fjällturer eftersom vi bor nära fjällen och är där en hel del. Vi kör regntäcke när det är blött för hans päls är ju inte så bra mot väta. Men med ett enkelt tunt regntäcke håller han sig varm. 

Han hänger med när jag cyklar med de större hundarna.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

[Forest]
7/6/14, 10:45 AM
#6

5 Har en hund här som vart nersprungen av en hund på 17 kg hon skadades och fick strikt vila 2 v ingen hit när man är sprallig liten pudel 🥵 Donna väger 3.2 kg vart en sträckning och ryggen ömma den med men det vart bra efter vilan som tur var.

Annons:
lillvilda
7/10/14, 10:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 huvva de var inte någon rolig erfarenhet :-(. Nu är min dvärgpudel en stor kille på över 6 kg så han är kanske lite mer "robust" . Han leker ofta med våra stora hundar och än har inget hänt. Självklart så kan olyckan vara framme ändå men det kan även hända mellan de stora hundarna.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

[Forest]
7/10/14, 11:10 PM
#8

7 oja en krock med jämstor hund så kan dom skada sig därför kastar aldrig vi en leksak när båda är sugna på ta leksaken man kastar.

lillvilda
7/23/14, 11:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ja allt för hårdhänt eller vild lek brukar vi avstyra för alla hundars skull.. Milou på fjälltur i helgen. Det blev nån mil under tassarna så de va en nöjd dvärgpudel som somnade på kvällen vid tjärnen. Natten spenderade han i tältet för att slippa mygg och knott.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Upp till toppen
Annons: