Annons:
Etikettutställning
Läst 2019 ggr
Haztparken
6/18/14, 12:58 AM

Inofficiell

Jag hade gärna velat prova på att ställa ut men min Storpudel tjej här hemma är av icke godkänd färg (creme) och blir ju därför diskad i officiella utställningar.

Så jag tänkte om någon här är lite kunnig i inofficiella hur dom tar emot en där? Kommer hon även att bli diskad på en sådan utställning?

Och måste en pudel ha en "pudelfrisyr" på en inofficiell eller kan hon vara nedrakad eller hur man själv vill?

Annons:
molam
6/18/14, 1:01 AM
#1

Blandrasutställning då? DÄr kan man ställa "Felande" hundar ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Haztparken
6/18/14, 1:09 AM
#2

#1 Jo absolut, men tänkte om det kanske gick på inofficiella också? :)

Hon är ju renrasig och allt det är bara färgen och frisyren som är "ej standardenlig" ;)

molam
6/18/14, 1:39 AM
#3

JAg tror inte det går på en inoff är inte säker dock, Men Övertecknade Beardisar går inte bra i en inoff Exempelvis ^^ (HAr beardisar själv därav Beardis som exempel xD)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

wesdi
6/18/14, 8:14 AM
#4

Är du säker på att färgen blir diskvalificerande? Pratat med uppfödaren? Vad är hon regad som? Aprikos? Vit? //Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Haztparken
6/18/14, 10:13 AM
#5

#4 Hon är reggad som creme :/

Amandla
6/18/14, 1:22 PM
#6

Domare ska även på en inofficiell utställning följa rasstandaden. Pälsen bör vara av sådan längd att domaren kan avgöra pälskvalitén, så det räcker om hon har mössa och nacke och lite benpäls. Mer än några cm då förstås, men behöver absolut inte vara flera dm.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Forest]
6/19/14, 11:13 AM
#7

6. Skönt o höra för många även jag trodde det skulle krävas fullpälsad pudel även inoff 😇👍

Amandla
6/19/14, 6:15 PM
#8

En sak som är värd att komma ihåg angående inofficiella utställningar är att domarna sällan vet särskilt mycket om pudlar, även om de ska läsa på inför utställningen så ska man inte lägga alltför stor vikt vid deras utlåtande. 

Som exempel vet jag en flerfärgad pudel som blev BIR på en inoff!! Helt fel av domaren, hunden skulle ha diskvalificerats eftersom det är ett diskvalificerande fel för en pudel att vara av annan färg än svart, vit, brun, grå, aprikos och röd, och enhetlig ska färgen vara också. Inoffare är till för att träna hunden, de räknas inte som meriterande på något som helst vis.

(skriver ovanstående ifall någon läser som ännu inte kan så mycket om rasen)


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
6/19/14, 8:46 PM
#9

8 Bra info :)

Upp till toppen
Annons: