Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 2630 ggr
thegirlinwhite
2014-06-05 13:51

storpudlar

Hej det är så att jag funderar på att skaffa en storpudel, men behöver lite tips och info har nämligen aldrig haft en helt egen hund men vaktat många pudlar oså. Jag behöver litr tips om uppfödare, vad bör man kolla efter jag älskar agillity så skulle vilja ha en brukspudel. Borde man träffa valpens mamma först och så eller? Vad borde man mer tänka på vid köpet? Är tacksam för svar!

Annons:
thegirlinwhite
2014-06-07 17:45
#1

puttar upp

Thaisilk
2014-06-07 23:44
#2

Det finns en norrländsk storpudelkennel "DOMESTIC"  som har hållit på LÄNGE (bortåt 50 år) och som under alla dessa år har fött upp framgångsrika hundar inom både utställning, lydnad, agility, rallylydnad mfl olika hundsporter. Den kenneln finns i Umeåtrakten.

I Göteborgstrakten finns kennel "Caro-Lines" som också har fött upp bra utställnings- och "bruks"pudlar. Numera har kenneln mest småpudlar men någon enstaka storpudelkulle föds också.

Försök att gå på några utställningar och träffa storpudlar och deras uppfödare/ägare. Nästan alla uppfödare av "utställningspudlar" har också valpar som passar bättre till andra aktivitetter, som t.ex "bruks", lydnad och/eller agility. Träffa uppfödarna och deras tikar och bilda dig själv en uppfattning om deras mentalitet. En BRA pudel ska vara positiv och samarbetsvillig och de flesta är såna. Sen finns det en del knäppskallar också, men de brukar inte ha framgängar på utställningar och man märker lätt om de är knepiga på något sätt. Det brukar inte vara så svårt att välja eller välja bort en och annan valp - även valparna ska vara positiva och kontaktsökande utan tydliga rädslor eller reserverat uppträdande. Uppfödare med lång erfarenhet brukar kunna hjälpa till vid valet av valp så man får en som motsvarar det man är ute efter.

thegirlinwhite
2014-06-09 19:53
#3

Ja okey, tack så jättemycket för drt långa svaret ska absolut besöka utställningar verkar lärorikt :)

[Nalle-]
2014-06-13 18:42
#4

Roligt att du funderar på storpudeln! 

När det gäller uppfödare så rekommenderar jag starkt en av kennlarna i inlägget ovan, Domestic :) Jag ställer ut min och tränar lydnad och personspår med sikte på tävling. 
Måste bara skriva att det egentligen inte finns något som heter "brukspudel", pudel är ingen delad ras och en storpudel ska vara aktiv och kunna jobba vara sig den kommer från en uppfödare som mest sysslar med utställning eller arbete. 

Det bästa är om du kan träffa föräldrarna till valpen innan du bestämmer dig, men annars så råder jag dig att kika inne på skk avelsdata. Där hittar du meriter, hd-status osv på hundar som är registrerade i skk :)

Vid köpet bör du tänka på att köpa en renrasig hund efter föräldrar som är fria fån hd, att fråga uppfödaren innan om allt du vill veta (hur är föräldrarna att lämna själva hemma, har de mycket jakt, hur är de mot andra hundar, barn, är de skottfasta). En bar idé kan också vara att åka på utställning och träffa olika pudelägare och uppfödare :)

thegirlinwhite
2014-06-17 14:44
#5

Tack så mycket!! :)

thegirlinwhite
2014-06-21 16:52
#6

Om ni skulle rekommendera någon kennel som ligger lite närmre Eskilstuna, vilken skulle det då vara? :)

Annons:
[Tiara05]
2014-06-21 23:57
#7

pm:ar dig!

thegirlinwhite
2014-07-08 13:22
#8

:)

Upp till toppen
Annons: