Annons:
Etikettpälsvård
Läst 2231 ggr
Ellensandahl
2014-05-21 17:44

Vilken frisyr?

Hej! I sommar så går våran debut i utställning, jag är jättetaggad och känner mig riktigt redo. Men det är en sak jag inte riktigt kan bestämma mig för vilken frisyr jag ska välja.. 

Det går mellan puppyklippning, kontinental och toilette, toilette verkar enklast och eftersom vi även håller på med agility är den praktiskt men domare verkar inte gilla den lika mycket som dom andra. Kontinental är så sjukt vacker och ser superproffsig ut men har inte sett så många mellanpudlar som har den, den verkar också vara lite lättare då den inte har någo hår på benen så man inte behöver tänka på det. Sen så har vi då den allra snyggaste men mest  jobbiga puppy second vet inte om jag pallar med så mycket pälsvård plus att han är svart och blir väldigt varm i sin kortklippta till och med. Men den är klart finast och ser enligt mig mest "pudligast" ut. 

Vad har ni på era hundar? Vad tycker ni om den frissan? All hjälp jag kan få har riktig beslutsångest!

Annons:
Ellensandahl
2014-05-21 17:48
#1

Om jag väljer nån av toilette frisyren så kommer jag spara päls på både svansen och öronen!

Amandla
2014-05-21 18:37
#2

Den vanligaste frisyr är second puppy, den är helt klart den bästa om man behöver/vill trixa lite med hundens proportioner. Är hunden till exempel lite hjulbent är det lätt att dölja, är hunden klippt i continental så avslöjas det direkt. Såklart domaren ska känna på hunden också, men det är ju dumt att uppmärksamma domaren på det vid första anblicken. Även om continental har mindre benpäls så kräver den att hunden är bra konstruerad med riktiga vinklar osv. T60 är inte lika vanlig bland de yngre hundarna men förekommer oftare på veteraner.

Frågan är snarare vad som klär din hund bäst.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
villavilla
2014-05-25 15:20
#3

Våra mellanpudlar går i ringen i second puppy (eller skandinavisk lejon, som den också kallas). En mellis har vi ställt i continental, men egentligen passade det inte honom (eller så kunde vi inte klippa det så att det skulle passa). Han tappade t ex hela nacken i det. Förra veckoslutet hade vi en pudelutställning här nära och där fanns det en veteranmellanpudel i continental. Jag tycker inte heller att han såg bra ut i det. Alltså man borde veta hur hunden ser ut utan päls på bakdelen innan man klipper :) Mina storpudlar i snörpäls har jag däremot många gånger ställt ut i continental. Dem passar det jättebra :)

Om man vill ha litet bättre framgång till sin mellanpudel på en utställning så får man inte det i toilette moderne eller dylikt, åtminstone inte här i Finland. Man kan få en excellent och kanske även en ck (men sällan) men troligtvis inte mer. En tjej tog nyligen sin mellanpudeltik till ringen i toilette moderne med rakade öron och svans (kallas "terrier" här i Finland) och fick "slät" excellent första gången, vg andra gången (domaren var fransk och han ville egentligen diskvalificera hunden pga frisyr). Tjejen håller på sin blogg listor över domare som accepterar eller inte accepterar "terrier" i utställningar. javascript:nicTemp();

Amandla
2014-05-25 17:27
#4

Länken fungerar inte, villavilla…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
villavilla
2014-05-26 21:56
#5

Okej. Jag skriver addressen hit så ni kan använda copy/paste: http://ihmekoirat.blogspot.fi/p/lista-terrieritrimmin-hyvaksyvista.html Övre listan är på domarna som någorlunda accepterar "terrier" / toilette moderne och nedre på dem som har diskvalifiserat pudlarna med "terrier".

Upp till toppen
Annons: