Annons:
Etikettallmänt
Läst 4640 ggr
malin.maria
5/18/14, 8:40 PM

Storpudelfrågor

Hej!

Jag och min sambo kommer att skaffa hund inom ca 3 år, jag ska plugga klart och vi ska flytta till hus innan dess om allt går enligt planerna. Jag har en väldigt hundkunnig vän och vi känner flera hundägare, men ingen av oss har haft hund tidigare. Vi har kommit fram till att en storpudel verkar vara den rätta rasen för oss, så nu har jag några frågor jag skulle vilja ha svar på. Vet att en del är rätt "basala" frågor, men jag skulle gärna vilja ha svar från er som äger storpudel, så jag kan bilda en mer realistisk uppfattning på vad som väntas av oss som framtida storpudelägare! :) 

* Hur mycket jaktinstinkt har storpudlar generellt? Är den lätt att "träna bort" isåfall? Vill gärna ha möjligheten att promenera med hunden lös, och tänker då att en stark jaktinstinkt skulle kunna bli ett problem.

* Hur svårt/lätt är det att få tag på en omplaceringsstorpudel? Vi vill inte ha valp, utan tar gärna hand om en väl vald omplacering istället, och det kan vara bra att veta ungefär hur tidigt man bör börja leta.

* Hur många timmar per dag är ni ute med era storpudlar? Vilka aktiviteter gör ni med dem? Jag är intresserad av framförallt lydnad men även agility, vilka erfarenheter har ni av dessa med storpudel?

* Hur många timmar per vecka lägger ni på pälsvård? 

* Vad är era erfarenheter av personer med pälsallergi och storpudel? Har det funkat? Vet att detta är mycket individuellt, men vill gärna veta hur det funkat för andra då min sambo är allergisk mot en del pälsdjur, men inte alla.

* Vad kostar er storpudel i månaden ca? Är lite av ett kontrollfreak och vill gärna kunna spara undan en buffert för några månaders kostnader + eventuella veterinärbesök i förväg.

* Hur funkar storpudel med barn? Vi kommer ju förhoppningsvis skaffa barn under tiden vi har hunden och har dessutom en del barn omkring oss redan, så det är viktigt att det funkar utan problem

Många frågor, men jag vore jättetacksam om någon ville ta sig tid att svara då jag vill kunna så mycket som möjligt INNAN vi skaffar hund :)

Vänliga Hälsningar

Malin

Annons:
villavilla
5/18/14, 9:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hej!

Jag vill absolut svara på dina frågor fast jag inte bor i Sverige och sånt men jag har en storpudeltik som jag är jätteförjust i :)

Jag rastar min tik jättemycket löst. Vi bor i tätort, men om jag har bara henne med på promenaden så är hon mest lös. Jag äger även hennes far och jag tycker att han har mer jaktinstinkt än hon. Men jag vet att hon skulle också springa efter en hare eller dylikt, om sådan kom på vägen.

Om en omplaceringsstorpudel vet jag inget. Min tik är liksom en, hon kom till oss när hon var nästan 9 månader gammal men hon hade stannat hos uppfödaren tills det. Men vad jag vet så finns det flera omplaceringsstorpudlar i Sverige än här i Finland där vi bor.

På vardagarna försöker jag rasta hundarna ca en timme löst i skogen (på kvällen) och vi gör en 20-30 minuters promenad innan vi åker till jobb. Jag tränar olika grenar men mina hundar. Lite lydnad, rallylydnad, agility, sök, spår, och också "lure coursing" (vad vinthundar gör) kanske 1-2 timmar / hund / vecka. På vintern inte så mycket som på sommaren. Min storpudeltik älskar all aktion! Hon är bra i grenar som vi tränar. Hon är mycket aktiv och vill alltid delta i allt och hon är alltid beredd att träna. Men hemma sover hon i lugn och ro. Hennes far var nästan lika bra i olika grenar (han är nästan 13 år gammal nu), men hon är lite ivrigare och lite bättre.

Jag lägger inte alls så mycket tid på pälsvård per vecka. Jag tar min tik till utställningar men hon är i snörpäls så det är jättelätt skött :) Vi hade specialutställningen igår, jag tvättade, "rakade" och fönade henne i måndags (ca 6 timmar) men hade inte gjort någonting åt pälsen sedan slutet av mars. Men som sagt, hennes päls är lite speciell skött.

Jag känner flera personer som har allergi och en eller flera pudlar. Inte just storpudlar, utan mer mellanpudlar. Hos dem funkar det mest bra.

Jaa-a, kostnaderna. Mina hundar äter mest kött eller mat från Vom og Hundemat. Jag får mat billigt. Jag matar alla mina sex hundar (två storpudlar, fyra mellanpudlar) för ca 1000 kr/månad. Veterinären har min tik besökt bara för vaccinationer och hälsoundersökningar. Shampoo kostar förstås, och vatten men vet inte hur mycket det blir för hennes del. Men jag kan använda hur mycket pengar som helst på hundarna: utställningar, prov, resorna till dem; de blir alla dyra. Och sen kan man ju prova lite på nytt schampo, eller köpa en ny halsband osv. Det går åt en massa pengar varje månad.

En bra storpudel (med bra nerver!) är absolut det bästa valet med barn! Vårt yngsta barn var 2,5 år gammal när vi skaffade vår gamling - nu sover de alltid tillsammans - och tiken är oftast med. Men man ska se noga varifrån man skaffar sin pudel då alla är inte lika bra i lynnet, tyvärr.

[Nalle-]
5/25/14, 8:27 PM
#2

Roligt att du funderar på storpudel! :) Jag har min första nu, men absolut inte den sista. 

* Hur mycket jaktinstinkt har storpudlar generellt? Är den lätt att "träna bort" isåfall? Vill gärna ha möjligheten att promenera med hunden lös, och tänker då att en stark jaktinstinkt skulle kunna bli ett problem.

Min har knappt någon jaktinstinkt alls. Han har försökt att sätta efter en fågel någon gång, men det är allt. Har läst någonstans att vissa storpudlar har en stark jaktinstinkt men har inte sett det på någon av de storpudlar jag träffat på.

* Hur svårt/lätt är det att få tag på en omplaceringsstorpudel? Vi vill inte ha valp, utan tar gärna hand om en väl vald omplacering istället, och det kan vara bra att veta ungefär hur tidigt man bör börja leta.

Tycker sällan man ser storpudlar till omplacering, så det är nog ett smart drag att vara ute i god tid. Ta kontakt med uppfödare och kolla! Inte alltid hundarna kommer ut på annons. 

* Hur många timmar per dag är ni ute med era storpudlar? Vilka aktiviteter gör ni med dem? Jag är intresserad av framförallt lydnad men även agility, vilka erfarenheter har ni av dessa med storpudel?

Väldigt olika! Vissa dagar är jag ute hela dagen, andra bara någon timme. Storpudlar är väldigt anpassningsbara, min är van vid mycket aktivitet medan jag vet andra som inte gör så väldigt mycket alls och hunden är ändå nöjd. Jag tränar lydnad och spår med min kille, spår är helt klart favoriten :) Vet några som kör agility med sina storpudlar och de älskar det! Ska man verkligen satsa i aglityn är dock pudeln inte det säkraste kortet. 

* Hur många timmar per vecka lägger ni på pälsvård? 

Jag badar min varje/varannan vecka och räknar på minst 3 timmar med tovutredning, bad och föning per gång. Däremellan är det mer borstning och uppsättning av tofsar, samt rakning av nos och tassar. 

* Vad är era erfarenheter av personer med pälsallergi och storpudel? Har det funkat? Vet att detta är mycket individuellt, men vill gärna veta hur det funkat för andra då min sambo är allergisk mot en del pälsdjur, men inte alla.

Jag är allergisk med tål min pudel och vet flera andra som det också går bra med. Men har dels en vän som är allergisk och känner av honom, men betydligt mindre än vår andra hund som inte heller fäller, och en släkting som blir allergisk av honom.

* Vad kostar er storpudel i månaden ca? Är lite av ett kontrollfreak och vill gärna kunna spara undan en buffert för några månaders kostnader + eventuella veterinärbesök i förväg.

Oj… Jag vet inte alls exakt, men har försäkring på runt 3000 om året, han äter för runt 500 kr i månaden och tuggben, godis, bajspåsar osv går kanske på runt 100 kr i månaden. Det som kostat mest är allt för pälsvården: trimbord, fön, schampo och balsam, klippmaskin, skär.. Det blir en del om man slår ut det. Men det är i alla fall en frisk ras generellt, vi har varit inne för öroninflammation men annars ingenting. 

* Hur funkar storpudel med barn? Vi kommer ju förhoppningsvis skaffa barn under tiden vi har hunden och har dessutom en del barn omkring oss redan, så det är viktigt att det funkar utan problem

Min Asko funkar fint med barn han känner, då är han väldigt tålmodig och snäll. Med okända barn är han försiktig i början men ändå väldigt snäll. Överlag så är han inte alls "hej jag älskar allt och alla" men han avgudar de han känner.

malin.maria
5/25/14, 9:50 PM
#3

TUSEN tack för era svar, det hjälper mig enormt ska ni veta! Jag blir mer och mer säker på att det är en storpudel vi ska ha när jag läser vad ni skrivit :) 

#1 Vad innebär "snörpäls"? Aldrig hört uttrycket förut..!

Vänliga Hälsningar

Malin

Haztparken
5/25/14, 10:36 PM
#4

* Hur mycket jaktinstinkt har storpudlar generellt? Är den lätt att "träna bort" isåfall? Vill gärna ha möjligheten att promenera med hunden lös, och tänker då att en stark jaktinstinkt skulle kunna bli ett problem.

Min storpudeltik har väldigt hög jaktinstinkt tyvärr och jag har inte lyckats träna bort det. Ska på privat kurs i sommar så får se hur det går där! :) Ja min tik kan inte vara lös särskilt länge för då nosar hon upp vilda djur och flyger efter dom.

* Hur svårt/lätt är det att få tag på en omplaceringsstorpudel? Vi vill inte ha valp, utan tar gärna hand om en väl vald omplacering istället, och det kan vara bra att veta ungefär hur tidigt man bör börja leta.

Jag har knappt sett någon storpudel till omplacering faktiskt, några mindre men inte större så det kan nog vara lite svårare att få tag på. Men du kanske kan höra av dig till uppfödare, en del får ju tillbaka hundar t.ex. pga förändrade familjeförhållande eller så har de bara inte fått sålt alla valpar!

* Hur många timmar per dag är ni ute med era storpudlar? Vilka aktiviteter gör ni med dem? Jag är intresserad av framförallt lydnad men även agility, vilka erfarenheter har ni av dessa med storpudel?

Det varierar. Men har jag varit hyfsat aktiv en dag så är hon fortfarande trött tills nästa dag och då behöver hon inte särskilt mycket aktivitet alls. Jag kör mest tricks som mental aktivering och promenad/cykling som motion. Körde lite agility innan men pga dålig rygg + nacke på henne så slutade vi. Men pudlar brukar vara duktiga på agility och lydnad men man får tänka på att dom gärna flänger och vill ha roligt så det kan vara lite svårt att få det så kontrollerat som man vill ;)

* Hur många timmar per vecka lägger ni på pälsvård? 

Inte många alls, har min kortklippt så behövs bara någon enstaka genomborstning per vecka. Bad vid behov och likaså klippning.

* Vad är era erfarenheter av personer med pälsallergi och storpudel? Har det funkat? Vet att detta är mycket individuellt, men vill gärna veta hur det funkat för andra då min sambo är allergisk mot en del pälsdjur, men inte alla.

Min pappa är allergisk och någon mer i släkten men de reagerar inte på min tjej :)

* Vad kostar er storpudel i månaden ca? Är lite av ett kontrollfreak och vill gärna kunna spara undan en buffert för några månaders kostnader + eventuella veterinärbesök i förväg.

Försäkringen vet jag inte då det är min mamma som betalar den men fodret går väl på ca 470:- per månad +/-, sen köper jag lite ben och dylikt så några hundralappar till.
Sen är min pudel rätt sjuk av sig tyvärr (vilket Storpudlar inte generellt brukar vara) så hon har ju dragit på sig en del veterinärkostnader och gör fortfarande så där lägger jag ju ut flera tusen just nu. 

* Hur funkar storpudel med barn? Vi kommer ju förhoppningsvis skaffa barn under tiden vi har hunden och har dessutom en del barn omkring oss redan, så det är viktigt att det funkar utan problem

Dafne, min pudel, älskar allt och alla och funkar utmärkt, hon är väldigt glad för barn! Men, det kan ibland bli problem med mindre barn då hon är så glad, då kan hon bli för på och hon vill gärna slicka på dom och dom kan ju inte direkt skydda sig och förstår inte. Så där får man hålla lite koll men annars så har hon inga problem med att vara omkring dom eller att dom tar i henne och så :)

Catta-
5/25/14, 10:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

* Hur mycket jaktinstinkt har storpudlar generellt? Är den lätt att "träna bort" isåfall? Vill gärna ha möjligheten att promenera med hunden lös, och tänker då att en stark jaktinstinkt skulle kunna bli ett problem.

Vi har mycket harar där vi bor och Luna är väldigt intresserad av dom. Ligger man steget före lyssnar hon ganska bra och håller sig till mig men jag skulle inte lite på henne när hon är lös. Hon har stuckit på rådjur men hon är väldigt kontaktsökande och skulle jag bara lägga ner mer tid så skulle det gå att få henne lugnare bland vilt. Fåglar bryr hon sig inte om.

* Hur svårt/lätt är det att få tag på en omplaceringsstorpudel? Vi vill inte ha valp, utan tar gärna hand om en väl vald omplacering istället, och det kan vara bra att veta ungefär hur tidigt man bör börja leta.

Pudeln är väl generellt en så "lätt" ras så den blir sällan omplacerad pga beteendeproblem så det kan vara svårt att hitta äldre som behöver nytt hem. Håll koll på pudelklubbens hemsida och hör med uppfödare.

* Hur många timmar per dag är ni ute med era storpudlar? Vilka aktiviteter gör ni med dem? Jag är intresserad av framförallt lydnad men även agility, vilka erfarenheter har ni av dessa med storpudel?

Det är olika. Från nån timme till hela dagar. Jag har henne mest som sällskap men tränar till och från lydnad, apport, personsök. Planerar att börja med agility då hon är så fruktansvärt vig och älskar fart och fläkt.

* Hur många timmar per vecka lägger ni på pälsvård?

Nu är hon i utställningsfrisyr och ställs regelbundet så jag måste bada henne 1 ggr i veckan för att hålla pälsen bra. Bad, fön och ev tovutredning tar väl ca 2-4 timmar beroende på om hon är tovig/skitig. Uppfödaren klipper henne men jag rakar nos/tassar och gör det var 2-3:e vecka.

* Vad är era erfarenheter av personer med pälsallergi och storpudel? Har det funkat? Vet att detta är mycket individuellt, men vill gärna veta hur det funkat för andra då min sambo är allergisk mot en del pälsdjur, men inte alla.

Mitt ex är allergisk mot alla pälsdjur förutom de flesta hundar. Det har fungerat jättebra och han har aldrig känt av någon allergi med Luna.

* Vad kostar er storpudel i månaden ca? Är lite av ett kontrollfreak och vill gärna kunna spara undan en buffert för några månaders kostnader + eventuella veterinärbesök i förväg.

Oj, det är svårt att svara på. I början blir det mycket då man ska köpa alla pälsvårdsprylar, godis, tuggben, bajspåsar m.m men sen räcker de ett tag så det behövs inte köpas nytt varje månad. För mig är maten dyrast, Luna äter mest färskfoder och kött vilket kan bli allt mellan 500-1000 kr beroende på vad hon får. Sen har jag en torrfodersäck stående som hon får av ibland. Sen har hon varit sjuk till och från hela året så veterinär räkningarna har stigit mycket. Se till att skaffa en bra försäkring! Men i snitt(utan veterinär) så kostar hon drygt 1000-lappen, det är en "vanlig" månad. Sen händer det ju att man måste köpa nytt schampo eller lite träningsgodis m.m så det är svårt att säga.

* Hur funkar storpudel med barn? Vi kommer ju förhoppningsvis skaffa barn under tiden vi har hunden och har dessutom en del barn omkring oss redan, så det är viktigt att det funkar utan problem

Lunas uppfödare har en ung dotter(2,5 år) och Luna funkar jättebra med henne. Hon kan vara lite klumpig ibland och ska vara i ansiktet och pussas och inte riktigt förstår hur stor hon är men visar man hunden från början hur den ska bete sig borde det inte vara några problem. Alla hennes syskon är likadana, väldigt snälla.

Hoppas jag svarade bra på dina frågor och jag ursäktar mig om det låter lite rörigt.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Cahira
5/26/14, 8:32 AM
#6

#3 Snörpudlar har "cords" precis som puli eller komondor. Rastaflätor ungefär. :)

Sett denna? http://pudel.ifokus.se/discussions/5378c6fc8e0e747a600023ff-omplacering-storpudel-hanne?discussions-1

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
brandys_blogg_se
5/26/14, 9:42 AM
#7

* Hur mycket jaktinstinkt har storpudlar generellt? Är den lätt att "träna bort" isåfall? Vill gärna ha möjligheten att promenera med hunden lös, och tänker då att en stark jaktinstinkt skulle kunna bli ett problem.

Vår sticker på vilt ifall något dyker upp framför nosen men kommer alltid tillbaka efter typ någon minut. Om jag dock ser djuret först så sticker han inte. Vi har honom alltid lös och det brukar inte vara några problem. 

* Hur många timmar per dag är ni ute med era storpudlar? Vilka aktiviteter gör ni med dem? Jag är intresserad av framförallt lydnad men även agility, vilka erfarenheter har ni av dessa med storpudel?

Vi är ute väldigt mycket med våran men exakt tid vet jag inte. Jag tränar lydnad, spår och freestyle. Har även tränat agility men tar just nu en paus. Spåret älskar han men resten tycker han är sådär dock så tycker jag om det så mycket så då får han följa med på det. Ifall jag skulle skaffa ny hund skulle jag inte välja storpudel då jag vill ha en hund som gillar att arbeta så som tävlingshund tycker jag inte att det är den bästa men det fungerar. 

* Hur många timmar per vecka lägger ni på pälsvård? 

Han är kortklippt så inte alls mycket.

* Vad är era erfarenheter av personer med pälsallergi och storpudel? Har det funkat? Vet att detta är mycket individuellt, men vill gärna veta hur det funkat för andra då min sambo är allergisk mot en del pälsdjur, men inte alla.

Det har gått bra!

* Hur funkar storpudel med barn? Vi kommer ju förhoppningsvis skaffa barn under tiden vi har hunden och har dessutom en del barn omkring oss redan, så det är viktigt att det funkar utan problem

Jag har växt upp med storpudel och de är underbara familj hundar, Våra har vart supersnäll med barn och älskar dem ;)

Kan passa på att länka till bloggen där det står mer om träning osv. -> http://brandys.blogg.se/

villavilla
5/26/14, 9:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#3 Kort och enkelt: så här ser min storpudeltik i snörpäls ut. Också bilden däruppe är på henne - färdig att gå in i utställningsringen :)

[Forest]
5/28/14, 11:34 PM
#9

8 Du får gärna visa fler bilder då det är ganska ovanligt att man har snörpälsade pudlar härligt o se lite udda. Jätte fin tös du har

malin.maria
5/29/14, 11:42 AM
#10

#8

Vilken rastafaripudel, häftigt! :) 

Återigen, tack för alla svar! Trots att de verkar ha lite jakt i sig så lutar det ändå mot pudel! 

Nu letar vi bara efter någon att passa, då vi måste se om min sambo tål dem. Om någon behöver hundvakt får ni jättegärna säga till, jag bor i Stockholmsområdet och har passat många stora och små hundar förut! :)

Vänliga Hälsningar

Malin

[Forest]
5/29/14, 10:14 PM
#11

10 jag tycker det är bra att man åker o hälsar på uppfödare som har flera hundar i olika åldrar även valpar då man ofta kan reagera på just valpar. Sonen tål inte andra hundar men vi gjorde ett test med åka o hälsa på uppfödaren som ville ha oss som fodervärd till en valp. Tänk på att dom helst bara ska ha pudel om man inte tål andra pälsdjur. Så håller jag tummarna att det går bra för er med :) 

Ps kan även tipsa er om titta på mellanpudel 😉

wesdi
6/2/14, 12:26 PM
#12

Idag har jag endast en storpudel, hane, Diesel, 9 år gammal. Ägde även hans pappa och en till. * Jaktinstinkt Varierar. Pudeln avlas ju inte på det som den en gång i tiden användes för, apportör, men det kan ligga kvar hos vissa… och kan då bli lite hur som helst eftersom man inte avlar och tillvaratar på de egenskaperna. Diesel har lite jaktintresse. Men som jag *format* och har kontroll på. * Tim/dag ute och aktiviteter. Jag tränar mina (har en storpudel och en jaktcocker) rätt mycket i kondition, balans och styrka. Bor så till att jag har väldigt nära till skog och mark, skogsvägar och skogsstigar. Diesel tävlar i agility (klass 3) och numer även i rallylydnad. Har tidigare tävlat i lydnad, provat bruksspår, tränat i sök, och viltspårat sig till ett championat. * Pälsvård. Diesel är sedan flera år tillbaka klippt i mer sportfrisyr. Så den tar inte lång tid. * Allergi. Det finns ingen garanti för att pudeln är en allergivänlig ras. Det är så olika bland människor hur man reagerar/inte reagerar. * Storpudel och barn. Skiljer sig nog inte mer än för andra hundraser. Vana, uppfostran mm.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

wesdi
6/2/14, 12:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

…glömde maten…

Jag BARFar mina hundar så kostnad… inte särskilt mycket. Inte räknat på det då jag har jägarkontakter och möjlighet att handla rätt billigt från slakterier mm.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Annons:
Jelise
6/2/14, 7:44 PM
#14

Du har ju redan fått många bra svar, men jag tar varje chans jag få att skryta på min grabb!

Jaktinstinkt

Ingen extrem jaktinstinkt alls, som jag märkt, i alla fall inte mer än något jag sett hos andra hundar. Det som jag sett mest är deras vilja att apportera, faktiskt. Min Links farbror drog iväg efter en hare en gång när jag gick med honom lös, med det var enda gången. Link kan bli sugen på fåglar, men när jag gått med honom lös i skogen så har det aldrig varit några problem, han är väldigt noga med att hålla koll på mig.

Omplacering

Innan jag skaffade Link som valp så kollade jag på detta. Pudelklubben har faktiskt en flik på deras hemsida, eller hade det förut i alla fall. Kolla med klubben skulle jag säga!

Aktivering

Ja, jag är en hemskt lat matte, men det blir allt ifrån 2½ timmars promenad per dag, till heldagar utomhus. Jag har ännu inte hittat någon sport jag fastnat för, men i alla fall här där jag bor så har flera pudlar klarat sig ypperligt i lydnad!

Pälsvård

Ja du, klippningen tar alltid tid. Jag är inte så snabb, så Link tar väl cirka 4 timmar, med bad, fön, klippning, lite beroende på frisyr. Hans farbror är klar på 2 timmar, dock, då han i princip bara rakas, det är bara huvudet jag klipper med sax på honom. Lat som jag är blir det bara bad var tredje vecka ungefär. Om du klipper kort, eller helt enkelt kör "stövar-stilen" med helt  nerrakat som jag gjorde förra sommaren så blir det 0 timmar i veckan och då behövde jag inte klippa honom igen på över en månad. Som jag har honom idag blir det bara lite borstning vid behov, Link tovar inte mycket (tack gode Gud).

Allergi

I princip alla mina släktingar är allergiska mot alla pälsdjur, pollen och så vidare i evighet, men pudlarna går bra. Min syster kan känna av deras saliv om de slickar på henne och hon inte tvättar sig.

Kostnader

Jag har nollkoll, haha. Men Link äter foder som ligger på 700kr/säck och en räcker ungefär 1½ månad. Men han får också matrester (sånt som inte är farligt så klart) och då blir det ju "billigare". Han verkar må bra att få lite blandad kost s¨jag kan blanda färskfoder i torrfodret ibland.

Pudlar och barn

Det här var frågan jag såg fram emot, haha! Link är uppvuxen med mina småbröder (Link är 2 år nu, pojkarna är 2 och 4 år) och det har aldrig varit några problem. Pojkarna kan vara tuffa ibland, och även om de när de var yngre lyckades få in en del tjuvnyp så har hundarna bara gått därifrån. Links farbror var lite äldre när första brorsan föddes, men tog sig an bebisen som en valp! Främmande barn har inte varit några problem, förutom just att pudlar blir så väldans glada. En glad hund förstår inte alltid att små människor inte står så stadigt, så ibland är det någon som blir omkullknuffad (och mer än en gång har ett kex försvunnit ur arga barns små nävar!).

Upp till toppen
Annons: