Annons:
Etikettpälsvård
Läst 5669 ggr
Haztparken
5/15/14, 6:04 PM

Toilette 60

Jag ska hämta en liten Storpudel valp nu till sommaren och denna gången så är det en svart, alltså med en godkänd färg! (min nuvarande är creme färgad) och jag vill då prova på utställning!

MEN! Jag har aldrig gjort detta och undrar då lite.

Jag tycker att Toilette 60 frisyren med rakade öron och svans är väldigt snygg men ser också lättast ut att hålla efter av dom olika frisyrerna (rätta mig om jag har fel!) och eftersom jag är novis på utställningsbiten så vill jag ju ha en hyfsat lätt frisyr att åtminstonde börja med.

Men sen är frågan också, jag har inte så ofta sett pudlar med den frisyren som har vunnit? Föredrar domare dom andra frisyrerna mer? Vill ju inte att det ska gå sämre för min pudel pga en (godkänd!) frisyr :/

Annons:
Sjöstjärna
5/15/14, 6:12 PM
#1

De flesta domare vill se kontinental frisyr på vuxna pudlar medan det är okej med second puppy på unga hundar. Toilette 60 är tyvärr inte en populär frisyr bland domare men accepteras av de flesta på veteraner.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Haztparken
5/15/14, 6:14 PM
#2

#1 Vad tråkigt! Jag tycker att den är väldigt snygg :/

Catta-
5/15/14, 10:07 PM
#3

Smaken är som baken säger jag. Jag har sett alla möjliga variationer på frisyrer på utställning. Vissa förvånade mig att de ens fick vara med. Nån med T60 hade sparat en konstig tuppkam från huvud ner på ryggen och en uppfödargrupp i jättekort T60 fick bra betyg. Sen tror även jag att kontinental är populärast bland domarna men viktigt är ju också att hunden rör sig bra och visar sig från sin bästa sida. 

Jag har kontinental på min tik och jag tycker inte att den är särskilt svårskött. Man slipper all benpäls(förutom benbollarna då) vilket är skönt men det blir desto mer päls i nacken att sköta om. Det kan vara lite klurigt att få snygg nackpäls. Jag tottar hela nacken och använder ett jättesmalt halsband som inte sliter. Sen har väl T60 kortare päls över kroppen och inte lika mycket i nacken att sköta så på så vis är den nog enklare. 

Jag tycker du ska ha T60 om du tycker den är snyggare. Jag hade nog hellre haft det på Luna men uppfödaren ska ha valpar på henne och ställer henne och ville ha denna frilla. Sen är det nog betydligt mindre folk som vänder på sig och glor på en pudel i T60 än en i kontinental ;)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Haztparken
5/15/14, 10:51 PM
#4

#3 tack för ditt svar! Var intressant att läsa :) Eftersom jag är novis så får jag nog fråga och samtala med uppfödaren hur hon tycker och förhoppningsvis få en del hjälp både praktiskt och teoretiskt! Så får se vilken frisyr vi hamnar på, är ju ett tag dit :) Annars kan man ju prova kontinental och om inte det funkar så får man väl försöka sig på en toilette 60 men då har man ju provat :)

[Tiara05]
5/16/14, 5:33 PM
#5

Jag tycker det är värt allt jobb med att ha en bra frisyr på hunden som kontinental eller Puppy second eftersom dom blir ju så otroligt vackra :) längtar tills estelle ska klippas till kontinental frisyren :) Men alla gör som man vill såklart, visst kan jag tänka ibland att å nu har jag tre timmar framför mig med bad och fön men gud så fin hon blir efteråt :) hoppas det löser sig och lycka till med den nya valpen :)

Haztparken
5/16/14, 5:37 PM
#6

#5 Jag tycker om pälsvård men jag har aldrig haft min nuvarande i en uställningspäls så jag vet ju inte riktigt vad jag ger mig in på ;) så jag är väl bara lite orolig att det helt enkelt skiter sig och blir en massa tovor vilket ju varken är kul för mig eller hunden :/

Jag är ju inte heller insatt i hur man gör när man ska föna och bada en sådan päls, inte minst att klippa till den! Men förhoppningsvis kan man ju få hjälp av uppfödaren :)

Tack så mycket! :)

Annons:
Thaisilk
5/18/14, 10:17 PM
#7

OBS att en korrekt klippt Toilette INTE har rakade öron!

Den klippning du beskriver är nog snarare vad man brukar kalla "Terriertoilette".

Svansbollen får uteslutas på en riktig Toiletteklippning men den måste ha hår på öronen enligt beskrivningen i standarden. En domare som dömer korrekt efter standarden ska diskvalificera en pudel som inte är klippt enligt standardens klippbeskrivning. Att det inte alltid görs (eller ytterst sällan) är en annan sak (ofta beror det på att domarna inte vet hur en korrekt klippt Toilette ska se ut), men det är ju dumt att chansa.

Toiletteklippnigen slog igenom ordentligt i Sverige i mitten och slutet av 1970-talet sedan det visat sig att det gick att vinna även i den klippningen. Innan hade den mest visats på redan färdiga champions och på någon enstaka veteran men sedan en importerad tik tagit tre raka cert och blivit champion i frisyren så följde flera efter. Det var också den tiken som först visades med nackhår vilket såg ut att förlänga halsen och förkorta kroppen och gav en mkt vacker silhuett. Sedan var den ett tag den vanligaste utställningsklippningen på de stora pudlarna och flera olika storpudlar placerade sig i grupper och Best in Show i Toilette 60 som den hette då. Numera heter den "Toilette moderne" men har fortfarande samma klippbeskrivning som den alltid har haft. Många storpudlar har fått alla sina championkvalificerande certifikat i Toiletteklippning men väldigt få champions av de mindre storlekarna har vunnit sina cert i den frisyren.

[Tiara05]
5/18/14, 11:14 PM
#8

#6 Estelle är min första storpudel och hon är bara 10 månader ännu och jag kunde ingenting om varken rasen eller pälsvården innan men jag har lärt mig massor genom att läsa vad andra erfarna pudelägare har skrivit, har fått tagit in mycket information genom att snoka hur andra har gjort. Än så länge är inte estelles päls jobbig med en massa tovor, har hittat några tovor ibland men som är lätta att borsta upp med en vass karda. Bara man håller efter och känner igenom pälsen varje dag så ska det inte vara någon fara :-) det är mest själva grejen med att bada och föna som kan bli lite tröttsam ibland, känner absolut inte att det är så jobbigt att jag inte vill hålla på med det längre utan det är ju samtidigt kul också :-) När man fönar pälsen så ska man inte borsta åt samma håll hela tiden för då blir det inte riktigt rakt utan man borstar i olika riktningar som uppifrån och ner, nerifrån och upp och åt sidan med en karda, jag brukar ha två olika, en som är vass som jag tar till den tjockaste pälsen och en som är med piggar på som jag har till tex öronen och andra mer känsliga ställen. Är inte något märkvärdigt att bada sådana pälsar direkt. Jag brukar använda mig av lite olika sorters schampon som tex super cleaning condotioning schampo, espree bright white schampo och k9. Har ingen direkt favorit utan tycker att alla är lika bra. Balsam brukar vara k9 eller espree. Inför utställning schamponerar jag henne två gånger och sen balsam en gång. Är väldigt noggrann med att pälsen ska bli riktigt ren innan jag är färdig, vissa gånger tar det upp till 1 timme att bara bada henne. Till vardags är jag inte riktigt lika noggrann.

Haztparken
5/20/14, 11:16 PM
#9

Tack så jättemycket för era långa och utförliga svar! Det hjälper så mycket!! Jag suger åt mig så mycket jag kan! 😃

Känns lite bättre och tryggare nu inför pälsvården med den framtida! 👍

[Nalle-]
5/25/14, 8:08 PM
#10

Vad roligt med storpudelvalp! 😃

Som andra redan skrivit så brukar inte pudlar med T60 gå bäst på utställning, då ska de vara riktigt snygga och visas på bästa sätt. Vill du satsa på utställning så är det second puppy som gäller till en början, och ev gå över på lejonklippningen senare. 

Min storpudel är ett år nu och började tova när han var runt 10 månader, jag badar honom minst varannan vecka och han blir ändå tovig. Kommer ställa honom lite mer i sommar men sen kommer han få en mer lättskött frisyr, man är ju olika och för mig känns det inte värt allt slit med pälsen för utställning :) Sedan är det klart man blir bättre med tiden när man lär sig rätt teknik.

Haztparken
5/25/14, 10:20 PM
#11

#10 Tack för ditt svar! 👍

Vill gärna prova på hur det är att ställa ut och se lite vad för kritik min valp får men mer än så är jag nog inte jätteintresserad av så blir nog som dig att hon efteråt får en mer lättskött frisyr som min nuvarande har :)

Upp till toppen
Annons: