Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 11715 ggr
Ellensandahl
4/23/14, 5:23 PM

Dvärg vs toy?

Hej! Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med vägledning på vilken storlek på pudel vi ska satsa på. Just nu har vi en mellan men vi är inne på en lite mindre variant de här gången. Har lite frågor om båda storlekarna: Får en dvärg plats i cykelkorgen? Jag är intresserad av att träna å tävla i agility. Pallar toyen med det? Hänger lilla toyen med på skogspromenader trots att den är så liten? Min kompis hund som är en Yorkshire terrier som inte alls gillar skogspromenader och bara tycker det är läskigt osv känner toyen likadant? Spelar det nån roll vilken storlek jag tar med min andra hund tror ni? Han är snälla med alla sorts hundar.. Är någon av dom extra skälliga?

Annons:
Ellensandahl
4/23/14, 5:32 PM
#1

Justeja vilken ras skulle ni säga att toypudeln+dvärgen är samma storlek som ungefär? Jättetacksam för svar på alla mina frågor! Hoppas de inte var för många.

Amandla
4/23/14, 9:36 PM
#2

Eftersom man får avla mellan de tre olika storlekarna så går det inte att garantera vilken storlek det blir på valparna ens om båda föräldrarna är toy. Min Pixie till exempel har dvärgföräldrar, båda hennes kullbröder är rejäla dvärgar och hon själv blev en toy på 26,5 cm. 

Hon hänger med på allt och jag lovar att jag är trött långt innan henne 😉Hon väger ca 3,5 kg, som en mindre katt ungefär. Jag har också Albin, en stor dvärg på 34 cm och 6 kg, han är i stort sett dubbelt så stor som Pixie sett till kroppsvolymen. Han får helt klart plats i en cykelkorg 🙂Båda hänger med på allt. 

Enda minuset som jag kan se med en så liten hund som toy- och dvärgpudel är att de är ömtåligare än större hundar, som om de blir påhoppade av en annan hund till exempel. En toy/dvärgvalp kan rätt lätt råka bryta benet om den får hoppa från för hög höjd, så man måste passa den och tänka sig för hur man hanterar den. Annars är det bara fördelar 🙂

Hur mycket de skäller och hur aktiva de är beror på personligheten, Albin är rätt lugn men är hemsk på att skälla och Pixie är piggare och ganska tyst av sig.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
4/24/14, 10:38 AM
#3

Som Amadala säger är det svårt o veta vad det blir i slutänden för storlek på valpen. 😉 Här har vi två småpudlar en liten dvärg 31 cm hög och en gränsfall toy-dvärg. Jag kan säga att JA en dvärgpudel kan sitta i cykelkorg.

OT : Jag skratta åt när en större mellanpudel satt i cykelkorgen efter han trampat på en geting lilla gubben kunde inte gå en meter så hans matte fick snällt lyfta upp honom så han fick sitta i korgen, då fick lilla toypudel knata på 😎 Så med lite vilja verkar allt gå 😃

Skälla där slår Donna som är mindre ofta larm medans Enja kanske hänger på men jag har vart snabb på säga till att det räcker genom säga tack tack så är det bra. Tycker det är olika från hund till hund, vissa är lättare att få sluta, här är det skillnad från aktiv dag där hundarna fått jobbat mer än en dag som bara är softa och promenader. 

raser att jämföra var lite svårt eftersom raser varierar i storlek men tänk dig en det beror på hur stor den lilla pudeln är men kanske som en kleinspitz och Volpino Italiano

Dvärgen är som Japansk spets och Mittelspitz

lillvilda
5/2/14, 11:40 AM
#4

Vi har en dvärgpudel som gränsar till mellan. Vi har inte provat att sätta honom i cykelkorg så jag vet inte. Hittills har han sprungit intill cykeln med de stora hundarna. Det är otroligt vad de små benen orkar.

Jag tänkte först att vi skulle ha en dvärg gränsande till Toy, kanske mest för de är så söta :-). Till sist valde vi ändå en större för det passade oss bättre. Vi har 2 stora hundar och vår Milou leker med vår 25 kg hund och det fungerar jätte bra. Han känns ungefär lika stor som vår högbenta jack russel som vi hade förut. Han väger ca 6 kg.  Eftersom han är rätt pälsad nu så ser han ännu större ut men det är mest fluff ;-)

Vi har även tre barn på 6 år, 7 år och 11 år så det var ännu en anledning för oss att välja en lite mer robust dvärgpudel. Nu köpte vi honom nu under våren men hittills så har han varit med på skogsturer, cykelturer och börjat med agility och han funkar till allt.

Vår är inte speciellt skällig. Han skällde på stora hundar i början när han kom till oss men det tycker jag vi fick rätt bra ordning på redan första veckan. Det räcker ofta med att säga till honom.

Han behandlas som en stor hund i vår familj och beter sig om en stor hund. Inte harig och rädd eller nervös. Men är som sagt en stor dvärg, med föräldrar som är dvärg.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

paauo
5/6/14, 12:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har en dvärg, 7 år, på 31 cm och en toyvalp (borde bli en toy) på 6 månader som en så länge bara är ca 23 cm.. båda två får plats i en cykelkorg ;) dvärgen är ganska osäker och skällig av sig medans den lilla är en riktig tuffing som ska fram och utforska allt.. sen tar ju den lilla efter den storas beteende oxå mer och mer.. båda två är riktiga energibomber och även i sjuåringen finns så mycket energi och lek vilket är så härligt med pudlar. Nu är ju min toy bara valp så hur mycket hon orkar på skogspromenader vet jag inte eftersom hon blir buren mycket på långpromenader (dock ÄLSKAR hon att leka i skogen) men min dvärg som ju är en liten dvärg kan vara ute i skogen i två timmar utan minsta problem.. 

på bilden kan du se båda två i jämförelse med en liten chihuahua :)

Upp till toppen
Annons: