Annons:
Etikettbeteende
Läst 2519 ggr
solbackaa
4/17/14, 11:27 AM

Nyfiken men rädd?

Undrar över en sak som min lilla pudel gör. Han är nu 14 veckor. Han verkligen älskar människor och vill hälsa på alla men har senaste tiden börjat krypa ihop och vifta på svansen (låg svans) och kryper fram till den han ska hälsa på. Han kissar på sig lite med. Han vill hälsa själv, inget jag tvingar. 

Känns som han vill göra sig underlägsen och är lite rädd. 

Går det över eller har ni något tips hur jag ska hjälpa honom att inte vara rädd? Ska han låta bli att hälsa på andra eller ska jag följa med och klappa honom så han är lite lugnare i mötet? Eller gör man honom mer ängslig då? 

Jag är van vid stabila orädda hundar. 

Var jag som skrev om bitandet i en annan tråd och det har minskat.

Annons:
[eevie Z]
4/17/14, 11:45 AM
#1

Nu har jag ingen pudel, men den hunden jag brukar gå med gjorde också när hon var yngre, det gick över efter ett tag och din hund verkar göra samma sak som hon gjorde. Jag är ingen expert men jag tror att det går över själv

solbackaa
4/17/14, 11:51 AM
#2

Det är inte mot mig, min man och min yngre son (17år) mot oss är han bara glad. men äldre sonen (20år) som inte bryr sig så mkt om Lucky, min yngre sons kompis som är här ganska ofta och okända människor som han träffar.

Amandla
4/17/14, 12:41 PM
#3

Prova med att den som vill hälsa på valpen sätter sig på huk och vänder sig bort, alternativt inte bryr sig om honom alls förrän han fått nosa ordentligt på personen.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
4/17/14, 9:37 PM
#4

Det är inget ovanligt att de ändrar sig i viss ålder 14 veckor då är den snart 4 mån. Jag tror man kan försöka göra som 3 tipsar om. Nu när det sen börjar bli så pass varmt att man kan sitta ute så har jag tips att ge. Att bara sitta på en parkbänk och låta valpen lära sig finna sig till ro är mycket bra träning. Är den lite osäker så kan man droppa godis då o då tänk bara på att inte droppa för mycket utan det kan gå en stund mellan varje. :) Finns det valpkurs sen är det med bra övning ofta brukar dom gilla gå på kurser och därmed blir resan rolig med. Lite tips bara :)

Amandla
4/17/14, 10:45 PM
#5

#4 Bra tips! Framförallt tror jag på att ta det varligt med valpen, inte försöka forcera fram något hälsande utan hellre låta valpen bara betrakta folk och själv få välja om den vill gå fram.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
4/18/14, 9:33 AM
#6

5 små tips för att få en hund som kan koppla av i olika miljöer underlättar. Att man sen sätter gränsen till människor att hunden inte är till för allmänheten att klappas på kan man många gånger få vara envis att tala om. Det är viktigt att valpen/hunden får betrakta själv omgivningen och folk :)

Annons:
solbackaa
4/19/14, 2:00 PM
#7

Jo precis, När man är ute med honom är det mkt "awwww så söt, får jag klappa?" men Lucky vill själv gå fram till andra, han är väldigt nyfiken på andra människor.

Upp till toppen
Annons: