Annons:
Etikettbeteende
Läst 6254 ggr
solbackaa
4/4/14, 12:00 PM

pudelvalp bits

Vi har vår första pudel och jag undrar om pudlar som valpar är mer bitiga än andra raser? Jag har haft rottweiler innan och kan inte minnas att han bets så mkt som valp. 

Han vill gärna bita i min händer/byxben när han ska leka, är lite stressad och så. 

Han får självklart inte detta 😛

###

Annons:
Haztparken
4/4/14, 3:51 PM
#1

Jag tror det är rätt individuellt om valpar bits mycket eller inte :)

Sen självklart om dom får utlopp för sitt bitande och så också, kanske köpa lite fler ben till valpen? :)

solbackaa
4/4/14, 6:09 PM
#2

Jo han har tuggben och leksaker. :)

[Forest]
4/4/14, 9:47 PM
#3

Nja det tycker jag inte Enja bet inte alls som valp vi kunde leka med händerna utan att hon bet hårt "busefingrarna" tar rumpan än idag o det är så rolig lek tycker hon och hon biter inte idag heller hårt. 

Donna var 6 mån när hon kom även hon var bitfri 😉

axa
4/5/14, 10:03 AM
#4

Min pudel älskar att bita i händer när hon leker. Det har alltid varit hennes lek med människor, men hon bits riktigt hårt ibland. Om man går och har peppat upp henne eller säger något hon gillar så kan hon hoppa upp mot benet och nypa till rejält men det är för att visa att hon verkligen vill det här eller tycker att det är jätteroligt! ;) 

Men det här med att bita i händerna vill jag. Man får kontakt via lek med hunden utan leksaker. Hund och männsika ska det vara, inte människa, leksak och hund.

Detta stör inte oss, men det går att träna bort.🙂

Clarie-Ann
4/5/14, 3:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Min gamla pudel (som nu tyvärr är död) älskade att bita i kopplet när vi var ute och hon var busig. Hon hade också en "snutte-filt" som hon busade och bet i. Så att busa och bita är nog bara naturligt tror jag. Men att bita i händerna är väl kanske inte så skönt för ägaren. Skaffa något annat hon kan bita i när ni leker. Då vänjer hon sig vid att bita i den saken i stället, t ex en gammal t-shirt eller något.

Lycka till med valpen! Pudlar är ju underbara!

Clarie-Ann

lillvilda
4/5/14, 11:24 PM
#6

Pudeln vi har nu är lite bus naffsig i fingrarna. Han far gärna och naggar lite i fingrarna när han blir busig. Vi säger -Nej och erbjuder något annat att bita i. Det känns som det fungerar bra och bitandet är inget problem.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Annons:
susiemicelind
4/5/14, 11:34 PM
#7

Vi har aldrig haft en pudlevalp som bitits men min svärmor då hon levde skaffade en ny valp då hennes Ludde dött.

Den tiken fick hon lämna tillbaka för hon bet svärmor så hon blödde både i händer, armar och vader.

Vet inte varför hon var så men hon var så söt och det var inte roligt att lämna tillbaka henne. Då skaffade vi en kattunge istället och hon låg i svärmors knä och var alltid go och snäll. Den katten ärvde vi då svärmor dog år 2000.

Hennes pudel Ludde var så snäll från första början.

Det jag har hört är att det kan bero på att valpens mor inte fått uppfostra henne så mycket som hon borde utan det har varit människor som tagit över den rollen för tidigt!

susiemicelind fd JereMina Skämtar

Eva.H
4/8/14, 6:08 PM
#8

Min Bus bets så mycket att husse hade stora svettshandskar på sig när han lekte med henne. Ibland så vrålade husse även vi andra tillfällen då hon hoppade upp och tog tag i hans underarm, det kändes som om armen gick av hon vägde ändå runt 20 kilo

  Hennes son Tudde har ärvt hennes bitighet, så han lärde vi ganska snabbt att vid tex när man kom hem så skulle han ha leksak i munnen. Men det har blivit för inpräntat i honom för han kan inte hälsa om han inte hittar någon  leksak, Han hade ont i munnen för några år sedan och hade leksaksförbud han blev väldigt stressad när han inte hittade något att ha i munnen. Han var åtta år då och då tar man tydligen inte skor eller något i munnen. För det var ju vid lek, när man kom hem när dom var glade som de tuggade på en.

En av Lisas syskon kallade vi för pirajan och en annan för krokodil för de bets så mycket, och detta var ju innan åtta veckor ;)

Jag tror vissa är mer bitiga än andra från födelsen, jag har haft fyra valpkullar nu och det har ju varit olika från valp till valp hur mycket det bits.

Maidens
4/9/14, 10:32 AM
#9

Båda mina pudelkillar har varit/är väldigt bitiga både som valpar och unghundar. 

Med den yngsta har det varit rejält jobbigt då han biter (när han hälsar och i leken) så det går hål i huden ibland. Givetvis är det något vi fått jobba mkt med, men han vill väldigt gärna hälsa och leka med munnen fortfarande, men nu betydligt försiktigare.

Min uppfattning är att pudlar är betydligt bitigare än de andra raserna jag haft. Eller att de har stort behov av att "känna med munnen".

idipidi
4/9/14, 11:50 AM
#10

Min är också väldigt mycket så att hon använder munnen. Inte så mycket att hon bits hårt längre, det gjorde hon som valp, men hon använder munnen hela tiden när hon blir lite uppspelt.

MaritaBo
4/13/14, 3:09 PM
#11

Ingen av mina två pudlar har varit bitig. Det är nog rätt individuellt det där.

wintermynta
4/17/14, 12:10 PM
#12

Gusten är väldigt oral av sig när han leker och kan bitas till riktigt hårt när han blir uppspelt. Då nyper jag bara till honom och gör aj ljud. Han slutar direkt och så brukar jag alltid få en puss. 
Han vet också att husse kan man leka lite hårdare med medans barn leker man inte alls med munnen och tänderna.

Upp till toppen
Annons: