Annons:
Etikettpälsvård
Läst 2923 ggr
dotra
2014-03-25 15:12

Var sker trimning?

Var brukar ni föna och trimma era hundar? Jag funderar på att ha köksbordet som trimbord till en storpudel eller mellanpudel. men så tänkte jag att jag skulle skaffa en sån där fön med slang som mest bara blåser hårt, och då lär väl allt vatten från hunden flyga iväg i köket… eller?

Annons:
Elin-Li
2014-03-25 15:18
#1

Fråga gärna på pälsvård iFokus också:)

// Elin-li, 

[Teddies matte]
2014-03-25 15:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag klipper i garaget, med ihopvikbart trimbord som flyttas när nån av bilarna skall stå där. 

Du har inget grovkök eller liknande? När det har "krisat" har jag också klippt min egen i badrummet någon gång.

MaritaBo
2014-03-25 18:34
#3

Jag klipper i syrummet. Syrummet är ett rum som jag fått över sedan barnen flyttade ut. Som jag använder alltså som hobbyrum och gästrum och "trimrum".

Ska jag föna mittelspitzen så begränsar jag ytan och flyttar ut i badrummet, då hennes päls, i synnerhet när hon fäller flyger annars överallt. Är det varmt ute så kan jag stå ute och föna henne.

Tycker inte att det skvätter så mycket vatten trots att det blåser hårt. Det mesta hamnar på trimbordet och torkar upp ganska snart. Men jag använder alltid plutoduk när jag torkar mina hundar och sist tar jag en frottehandduk och lindar in Zatang i.

dotra
2014-03-25 20:19
#4

okej. jag bor i lägenhet så det finns inte så mycket att välja på: kök eller badrum. Fördelen med köket är förstås att det redan står ett bord där. Men annars får jag väl helt enkelt köpa en vanlig varmfön och låta torkandet ta lite längre tid. Hunden ska inte vara långhårig så helt olidligt borde det inte bli…. hoppas jag!

Thaisilk
2014-03-25 21:32
#5

De flyger inget vatten om man inte ställer upp hunden på bordet plaskvåt direkt från duschen. Men vem bär/lyfter eller låter en plaskvåt hund gå från badet till bordet utan att den har fått skaka av sig redan i dusch-/badrummet först?

Jag brukar låta mina skaka av sig några gånger, sen sveper jag om en stor badhanduk som suger åt sig en del vatten, trycker ur en del vatten m handduken och först därefter lyfter jag upp hunden på bordet och vecklar ur den ur handduken (som får ligga kvar medan hunden står på den) Jag har en sån där turbofön typ "omvånd dammsugare" och det tar ungefär halva tiden med den mot en vanlig golvfön.

Ska man ställa upp en dyblöt hund på bordet så måste man ha något som skyddar väggen eller möblerna eller golvet bakom innan man använder turbofönen. Det är bökigare än att låta hunden skaka av sig eller låta en badhandduk suga upp det rinnigaste vattnet.  

Det krävs en viss teknik för att inte håret ska fnurra sig medan man fönar det. Jag kom på att det fnurrar minst utan munstycke så jag använder inget sånt numera.

Man bör vara mycket försiktig när man fönar kring huvudet med turbofön - man kan faktiskt skada ögon eller öron illa annars! Jag använder golvfönen kring huvudet för säkerhets skull.

Turbon fungerar bra till att blåsa bort snö och sand/smuts och jag blåser ofta igenom hundarnas päls istället för att borsta - det är ett effektivt sätt att se att håret inte har tovat sig när man kan blåsa upp benor.  :-)

Ellensandahl
2014-03-25 22:12
#6

#5 Blev lite intresserad av den här turbo-fönen du prata om.. Kan man få en länk?

Annons:
Thaisilk
2014-03-26 16:35
#7

Den heter Metro AirForce Commander och ser ut som på bilden. Den finns nog att få tag i billigare någon annan stans också men denna är den första jag fick upp. Har haft min i drygt 10 år och älskar den!

http://www.swecat.com/metroair-forcecommander

Oj, jag sökte igen och hittade den för en tusenlapp mindre hos Satchmos! Det var därifrån jag köpte min.

http://www.satchmos.se/category/220300-1/Metro

Catta-
2014-03-26 23:17
#8

Jag fixar min storpudel på jobbet där det finns ett trim. Så praktiskt att ha alla saker där och slippa fixa henne hemma.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

lillvilda
2014-03-27 07:44
#9

spännande. Vi funderade just över det här hemma igår. Vart ska vi tvätta och fixa framtida pudel. Vi ska få hem en dvärg så vi kom fram till att vårt stora emalj handfat i köket nog var bäst arbetshöjd för att tvätta den. Det återstår att se om vi tycker det är praktiskt. Klippa blir nog vid köksbordet eller ute sommartid.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Amandla
2014-03-27 16:07
#10

Jag står oftast i vardagsrummet. Inte någon ultimat lösning alls, men köket går helt bort, jag vill inte ha hundhår i maten. Badrummet är för litet, sovrummen - aldrig på tiden! Hallen har jag provat men det är för trångt. Jo. Så är det att bo smått… jag drömmer om ett hus med trädgård och ett eget rum för pälsvården 😍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2014-04-02 23:56
#11

Här har jag lill-hallen som vi kallar den hallen för det är litet men fyrkantigt o funkar kanon. Jag var trött på stå på köksbordet dels att jag anser inga djur på bordet,men sen även hundhår som blir när man klipper. Så här skaffa jag ett skötbord som är som lite som en bokhylla bra arbetshöjd vart det och har 2 bra lampor som går att klämma fast o rikta med. Varför jag valde just hallen var enkelt var en som inte användes alls mer än passera igenom och det kan man trots att jag står o klipper/fönar hundarna :) Denna har jag som trimbord mycket plats stadigt och jag har allt där jag står http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S29828090/

Upp till toppen
Annons: