Annons:
Etikettpälsvård
Läst 2772 ggr
Ellensandahl
2014-03-24 22:10

Behålla fluffet?

Hejsan! Nu har jag en lite fråga om hur ni bibehåller "fluffet" i pudlarnas päls efter dom borstas? Finns det någon spray kanske? Om jag borstar min pudel ( då borstar jag ända till hår roten ) så ser man inte att jag har borstat honom 2-3 h efter. Jag behöver också tips på nytt schampoo till min lilla älskling vårat förra är slut och jag vill prova ett nytt!

Annons:
Amandla
2014-03-24 23:15
#1

Pudlar har lockig päls, det är bara när de är nybadade och rakfönade (och har lång päls dessutom, som utställningshundarna) som pälsen håller sig skapligt fluffig i några dagar 😉


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
lillvilda
2014-03-29 11:07
#2

Jag har förstått efter att ha fönat pudeln vi har hemma nu med vanlig handfön att det måste vara en stor skillnad på min handfön och fönarna de lite mer erfarna pudelägare har :-) det krävs rätt bra blås för att rakföna en pudel så de blir sådär sockervaddsfluffiga.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Thaisilk
2014-03-30 22:50
#3

Om man har tre händer (eller en bra BH) får man rak fluffpäls även med en vanlig handfön. Knepet är att man borstar medan man fönar, lite i taget. Bäst är att använda en karda som både rätar ut och "håller i" håret medan man fönar det.

Eftersom knappast någon hund står helt stilla den tid det tar att föna den torr behöver man en hand till att hålla/stötta, en till att karda och en som håller fönen. Många stoppar ner fönens handtagsdel i BH:n och riktar blåsen mot de ställen som ska fönas. Det finns också en speciell fönhållare att köpa men BH;n är nästan lika effektiv. ;-)

paauo
2014-03-30 22:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

jag fönar min hund med vanlig hårfön samtidigt som jag borstar. Då blir hon jättefin och det håller sig antingen tills nästa duch eller tills regnet kommer ;).. om jag däremot bara borstar eller bara fönar så håller det sig inte så länge..

paauo
2014-03-30 23:00
#5

kan tillägga att ja sluta med balsamspray för jag tycker mest det tynger pälsen.. använder shampoo och balsam i dushen bara:)

lillvilda
2014-04-01 16:54
#6

#4 jisses så söt

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Annons:
paauo
2014-04-04 11:26
#7

tack så mycket #6, ja hon är allt en liten pärla min lilla :)

susiemicelind
2014-04-06 00:27
#8

paauo….vilken sötnos du har ❤️

Jag har inga problem med Mollys päls om jag badar henne och kardar dagen innan jag ska klippa.

susiemicelind fd JereMina Skämtar

[Nalle-]
2014-04-13 15:56
#9

Det är stor skillnad på att föna med handfön och hundfön, men kanske går det bättre på en liten en :) Karda samtidigt som du fönar, så pälsen blir ordentligt rak och torr. Då håller den sig fluffig längre.

paauo
2014-05-06 11:45
#10

tack så mycket #8 :):)

Ellensandahl
2014-05-08 18:28
#11

Tack för alla tips! Ska nog skaffa mig en "ställning" till min fön så slipper jag sätta den i bhn:)

Har förstått att man ska karda samtidigt som man fönar!

MaritaBo
2014-05-08 21:49
#12

Det behöver man inte om man har en ordentlig fön. En vanlig "människofön" blåser inte lika starkt som en rejäl hundfön.

[Tiara05]
2014-05-08 23:32
#13

Med en hundfön blir pälsen riktigt fluffig och fin, beror ju också på hur lång päls hunden har, måste vara lite längd på pälsen för att kunna få fluff. Det som är viktigt att tänka på när man fönar hunden är att man inte kardar åt samma håll hela tiden utan att man kardar nerifrån och upp och uppifrån och ner samt åt sidan för annars blir inte pälsen riktigt rak.

Annons:
Ellensandahl
2014-05-09 16:04
#14

Har ni något tips på hundfön? Märke? Modell? Vad använder ni?

Amandla
2014-05-09 19:42
#15

Jag har en liknande sån här: http://www.4dogs.se/nya-produkter/fonblaster fast min är vit och har lite annorlunda knappar, men den ser jämförbar ut. Ska du ha en med slang så är det en fördel med flera värmelägen och helst ett läge utan värme (motorn värmer upp luften så det blir lagom varmt ändå, bra för längre päls) och steglöst blås.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: