Annons:
Etikettallmänt
Läst 4271 ggr
dotra
3/23/14, 5:55 PM

vanlig dag med en mellanpudel

Hej! Min sambo och jag funderar på att skaffa hund. Mellanpudel verkar vara en rimlig ras då sambon har allergi och vi vill ha en lagom stor hund som har potential att vara barnvänlig, kattvänlig, inte för vaktande, lättlärd och rörlig. Vi har höga krav på att hunden ska bli väluppfostrad så den klarar olika situationer och blir lätthanterlig. Ingen av oss har haft hund förut. Andra alternativ som vi spanar på är lagotto och portugisisk vattenhund men frågan är om vi kan erbjuda tillräckligt med motion för de raserna plus att de verkar mer vaktande och busiga. Pudel är väl också ganska motionskrävande så därför undrar jag: hur ser era dagar/veckor normalt ut med era pudlar? Hur mycket får de springa av sig och var? Hur många gånger per dag går man ut med hunden? Vi bor i en förort till stockhom där det finns rätt bra ytor att springa omkring på men ingen trädgård där hunden kan vara själv. Tanken är att hunden är med oss om dagarna det första året då både sambon och jag pluggar men sen blir det nån dagmatte/dagis-lösning. Erfarenheter från folk med liknande situation mottages tacksamt!

Annons:
Illiana
3/24/14, 10:51 AM
#1

Mellanpudel är den mest krävande av storlekarna, generellt sett. Jag är ute och bara promenerar med min i snitt 1-2 timmar/ dag men det krävs mer än promenader för att hålla en mellanpudel nöjd.

Vi tricktränar, spårar, kör agility, lydnad och uppletande också. Ca. 15-30 minuter trick och lydnad om vi väljer det, annars är det ju några timmar på de andra sakerna.

Min är noga tränad från början så han går oftast lös på våra promenader så han springer av sig både i skog och på fält.

Jag går ut med min 3-4 ggr per dag beroende på hur långa promenaderna blir.

/ Clowndivans slav

Illiana
3/26/14, 10:45 AM
#2

Tänk också på att krullig päls inte är en garanti för att din sambo inte ska reagera! Vissa reagerar mer på pudel än andra hundar så testa noga innan.

/ Clowndivans slav

Wellcraft
3/26/14, 3:44 PM
#3

Flikar bara in att lagotto nog inte passar era krav just nu.
Det är en hund som verkligen måste aktiveras ordentligt, både kropp men framförallt knopp.
Dessutom vaktar de flesta lagottos relativt mycket.

 Mellanpudeln kräver också sitt men inte på samma nivå som lagotto.
Min kompis går ca 2 timmar totalt med sin varje dag och kör hjärngympa ett par gånger i veckan.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Forest]
4/3/14, 10:53 AM
#4

Säger som 2 testa att träffa olika pudlar i olika åldrar ofta har uppfödare just den kompotten med åldrar på pudlarna det är itne helt ovanligt att man reagerar på valpar men klarar av vuxen hund. Jag har son som inte tål andra raser, men har kompis som tål bara strävhåriga hundar knepigt att det är så olika ;) 

Jag tycker ni ska fundera på mindre pudel med dom kräver i regel mindre, nu har jag två helt olika ena kräver mer än den andra (två små pudlar har vi) men jag kör ofta samma med båda och kör trix med båda som dom gillar :)

lillvilda
4/3/14, 5:02 PM
#5

Vi har ju en stor dvärgpudel nu han gränsar till mellan pudel stlr. Vi har bara haft honom en kort tid än men han hänger med oss när vi är ute med de stora hundarna vi har. De är vallhundsblandisar och behöver en hel del motion och dvärgpudeln hänger faktiskt med och klarar lätt lika mycket som dom gör. Nu vet jag väl inte om han kräver lika mycket men han verkar absolut må bra av att få röra sig massor. Tanken för oss med att välja pudel var att vi upplevde att de ska orka hänga med oss när vi är ute med de stora hundarna. Han ska springa intill hundsläden och han ska gå fjällturer.

Vår dag:

Vi börjar morgonen med att gå ut och kissa, sen frukost för oss och hundarna, sen drar resten av familjen till jobb och skola och jag jobbar hemma. Så efter frukost en kort kissrunda. Sen jobbar vi och de sover intill mig. Sen lunchrast, och promenad. Sen busar hundarna som vansinniga inomhus medans jag jobbar igen och resten av familjen kommer hem, middag och en långprommis på det. Däremellan är vi i fårstallet morgon och kväll och sköter om fåren och han röjer loss där.

Helgerna så blir det längre promenader, iväg med familjen ut i skogen eller ut på fjället. Det är också där agility träningen kommer ligga nu när våren kommit.

Men jag har hört att pudel blir det som familjen behöver och kanske stämmer det. Vår pudel blev en stor hund i mindre format.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Upp till toppen
Annons: