Annons:
Etikettallmänt
Läst 3355 ggr
MaritaBo
2014-03-13 19:59

Zatangs lillebror

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en anledning till att jag inte varit så aktiv på sistone. För tre veckor sedan hämtade jag en lillebror till Zatang och hans syster Troja (mitteln).

En Whippet kille som heter Spike. :-)

Zatang har nu fått en lek kamrat vilket han saknat mycket då matriarken bara leker ibland. De trivs väldigt bra ihop utom när brorsan bits, då blir Herr Zatang arg.

En bild samma kväll som hundarna och jag åkte och hämtade Spike.

Annons:
MaritaBo
2014-03-13 20:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och en bild tagen idag. På alla mina tre hundar.

isacmojs
2014-03-13 23:13
#2

Men så söta!! Grattis till nytillskottet!

MaritaBo
2014-03-14 11:35
#3

Tack! :-)

lillvilda
2014-03-14 14:08
#4

men så söt! Vilken härlig blandning av raser du har. Hur kom det sig att det blev en Whippet?

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Amandla
2014-03-14 14:13
#5

Grattis igen! Han är allt bra söt den lille 😍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
2014-03-14 20:44
#6

Tack! Han är en blandning av en god liten myspysare och ett monster. ;-) Eller rättare sagt WhippetWhampyr. ;-)

#4 Ja, det är en blandning av raser…  Är färdig med sheltien som jag har haft många av och i många år och efter att jag tvingades ta bort min älskade Sumolina (egen uppfödning/sheltie) förra sommaren, som hade verkligen en speciell plats i mitt hjärta. Fick alltså ta bort två shelties (de sista) inom loppet av tre veckor. Det var inte kul. Men det känns som att jag är lika färdig med den rasen som jag var med Schäfern (samma där att den sista och jag hade något speciellt).

Mitteln (finsk import) skaffade jag mig medan jag hade shelties och hade planer på att föda upp rasen också. Men fick en liten argbigga som tackade nej till herr uppvaktning. Så det blev inget och jag ville inte prova igen då hon visade så tydligt att detta ville hon inte. Löp och allt stämde, men hon ville inte.

Det blev en pudel förra året då jag haft storpudel tidigare och gillar rasen för dess intelligens. Pälsvården är inte lika kul, därav den mindre varianten, men det räcker med en som kräver massor av pälsvård.

Whippet ja… Det började faktiskt för många, många år sedan då jag föll pladask för en Greyhound. Och tänkte att en dag ska jag ha en sådan.

En dag, när? Ja, det visste jag inte men började för en tid sedan kolla upp rasen ännu mera och insåg att de är för stora för mig. Jag bir ju inte yngre precis… Så jag började kolla in Whippeten som ju är mindre och efter ytterligare en tid så bestämde jag mig att det var en sådan jag skulle ha istället. Och på den vägen är det…

Jag tycker att det är intressant att prova på nya raser och i synnerhet efter så lång tid med bara shelties (som jag givetvis älskar fortfarande) så är det extra spännande. Ingen ras är ju den andra lik och inte heller individerna. Och ska man inte hålla på med avel, som jag har lagt ner så kan man ju testa på lite olika raser. :-)

Annons:
[Forest]
2014-03-15 10:47
#7

Säger med grattis igen han är verkligen söt. Jag är lite nyfiken eftersom du har en unghund och skaffar dig en valp :) Hur ser du på fördelen med skaffa en valp trots man har unghund innan? Hur var det att skaffa en tredje hund? 

Hur funkar så pass olika raser ihop dom leker antagligen på olika sätt men dom brukar lära sig snabbt hur den andre leker :) 

Är det bara hanar du har nu? har du alltid haft hanar trots uppfödning? Det är alltid kul o läsa lite hur man löser detta med olika kön på hundarna trots löp o sånt.

Kitten86
2014-03-15 20:32
#8

Grattis till ditt nytillskott. Jättesöt!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

MaritaBo
2014-03-15 23:11
#9

#7 Jag började med hanar på medeltiden och sedan blev det tikar när intresset av uppfödning så småningom vaknade. (Man är ju tvungen att ha tik om man vill ha valpar ;-) ). Hade som mest 7 tikar och en hane. Hanen fick gå med tikarna under hela löpet (även höglöp) dagtid och under uppsikt, men på nätterna sov han och jag, för säkerhets skull, på soffan medan tjejerna sov hos husse. Inga som helst problem med löp med andra ord. Men han var en mycket speciell och okomplicerad  herre att göra med och han fick faktiskt valpar efter sig. Planerat givetvis. Och inte blev han "värre" av det inte. Helt otroligt vilken skön kille han var! Dock blev han påkörd endast 2 ½ år gammal…. :-( 

 Hade tikar när jag skaffade mig Zatang och hade planer på att kanske kastrera honom. Men av naturliga skäl så behöver jag inte det nu och då blev det en hane till för att det är enklare. Har faktiskt alltid gillat hanar mest. Vet inte om jag någonsin vill ha en tik igen då jag hade oturen att två tikar fick livmoderinflammation inom loppet av 3 v förra sommaren. Mitteln fick det och blev opererad samma dag som jag var tvungen att låta min älskade Sumolina somna in pga ålderdom och så fick den andra sheltien också livmoderinflammation, mkt allvarlig sådan och pga åldern så tyckte jag det var bäst att hon fick somna in - allt detta inom loppet av tre veckor + att mitteln fick komplikationer…

Har haft många hundar samtidigt i många år och i olika åldrar så allt det är liksom vardagsmat för mig. Jag tänker inte så mycket utan bara "gör".  Nu är ju sheltien en väldigt okomplicerad ras och väldigt lyhörd, så allt var så himla enkelt med dem tycker jag.

Så kort och gott så är jag van vid flera hundar och de flesta hundar har fungerat utmärkt ihop. Dock är mitteln lite "fräsig" mot vissa. Zora som jag fick ta bort förra sommaren (ålder-livmoderinfl.) gillade hon aldrig och talade om det högt och tydligt. Varför har jag inte en aning om men Zora kunde vara lite "uppkäftig" och retsticka så kanske var det därför? Dock rök de väldigt sällan ihop, utan det var mest med "ord" mitteln talade om att I haaaate you!! Zatang accepterade hon helt och hållet efter några dagar. (Liten och söt?) Men med Whippeten fungerar det ibland, dock är han lite Gåpåig och lite retsticka så det är "I hate you" ljudet då och då från mitteln. Men de kan ligga nära varandra och ibland leka. Tycker nog att Whippen och de andra leker på samma sätt så det fungerar bra. Mer spring och tafatt med Zatang och lite mer brottning med mitteln.

Har alltså två hanar och en tik, men den sista är ju opererad så löpen slipper jag nu.

[Forest]
2014-03-16 10:10
#10

9 Härlig läsning :) Jag tror det kan vara lite fördelar med unghund som "orkar med" valp och även en äldre tik som fostrar o anammar unghund/valp :) Får vi se om det blir fler sen i din flock :)

lillvilda
2014-03-16 10:27
#11

Jag håller med dig att det är intressant att prova olika raser, jag har lärt mig lika mycket om mig själv som om mina hundar när jag haft dom. Ja nu har jag ju just nu 2 vallhundsblandraser men har innan dess haft jack russel och dalmatiner. Å ja nu står ju pudel som nästa hund påväg in i familjen.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

MaritaBo
2014-03-16 11:08
#12

#10. Som det ser ut nu så ska det inte bli flera. Men, men… allt kan ju förändras och jag kan ändra mig snabbt. Zatang skulle ju bli den sista hunden… hehe… NOT!

#11 Man lär sig oerhört mycket av att testa på olika raser, samtidigt som man inser hur lite man egentligen kan! Men det är ju det som är tjusningen med hunderiet. Finns så mycket att ta in och det kommer nya rön hela tiden, så hunderiet är en kunskapskälla att bara ösa ur. Finns inget botten.

Det är bara nybörjare/färskingar som tror att de kan allt, men de hamnar där jag är också med tiden förhoppningsvis. Och inser att även fast jag kan mycket så kan jag långt ifrån allt.

Upp till toppen
Annons: