Annons:
Etikettutställning
Läst 5586 ggr
[Iyen]
3/11/14, 6:39 AM

Veteranklass & frisyr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilka klippningar är ok? Har ju sett lite enklare och kortare frisyrer på veteraner.
Rakade öronlappar, är det Ok?

(Det är inte aktuellt för oss, än)

Annons:
Illiana
3/11/14, 7:02 AM
#1

Absolut OK att ställa i T60, jäkligt snyggt är det också. Sök på Domestic dark dancing devil. Han är inte ens veteran men tog utställningschampionatet i T60 och rakade öron.

/ Clowndivans slav

[Iyen]
3/11/14, 7:49 AM
#2

#1 tack för snabbt svar. Urtjusig!
Vet en tjej som har Domestic-hundar. de verkar super!

Illiana
3/11/14, 7:51 AM
#3

De är kanon, ska förhoppningsvis få hem en liten därifrån nästa vår :)

/ Clowndivans slav

[Forest]
3/11/14, 8:05 AM
#4

http://pudel.ifokus.se/discussions/522cc560ce12c473040007da-pudelfrisyrer

Amandla har länkat från pudelklubben på den sidan ser du T60 med rakade öron. Tycker oxå det är snygg klippning lite sportigare utställningsfrisyr 😍

[Iyen]
3/11/14, 8:16 AM
#5

#4 Javisst ja.

Nackdelen tycker jag är att "alla" tycker att man får balansera vikten fram och bak. Jag däremot älskar rakade öron och fluffig svans. Men om jag någongång i framtiden (om sisådär 4 år) orkar få ut pälsen på hasorna/bakbenen. (has, hasen, hasor?) Så får jag väl offra svansen. och köra en utställningsdebut i veteranklassen Skrattar

[Forest]
3/11/14, 8:52 AM
#6

5 Kanske kan man låta svansen vara fluffig men raka öronen ändå ;)

Annons:
[Nalle-]
3/15/14, 10:03 PM
#7

Enklast är väl att ställa i t60 om du inte vill vänta allt för länge, jättetjusigt! 

Och ja, domesticpudlarna är underbara 😃(inte alls partisk)

[Iyen]
3/16/14, 8:30 PM
#8

#7 Jo jag måste. han är inte tillräckligt gammal än Skrattar

Thaisilk
3/17/14, 10:35 PM
#9

Ingen pudelklippning med rakade öron är tillåten på utställning. Såhär står det i standarden gällande öronen på Toiletteklippningen;

"Överst på öronen kan pälsen kortas med sax eller klippas medhårs till maximalt 1/3 av deras längd. Nedre delen av öronen skall lämnas bepälsade och pälslängden skall öka uppifrån och nedåt för att sluta i en frans, som får jämnas."

Bara pudlar som är standardenligt klippta får tilldelas pris på utställning, de andra ska diskvalificeras. Att sedan domarna gör lite som de vill - eller inte kan standarden - händer väl också men varför chansa? Standardenlig klippning gäller även för pudlar som ställs i veteranklass.

[Forest]
3/18/14, 8:12 AM
#10

9 se där bra info :)

En klubbutställning som jag var på var det en mellanpudel hane med rakade öron och T60 klippning så kanske en sådan utställning kan vara något att föredra men får ett omdöme och prova på ställa ut.

[Iyen]
3/18/14, 9:22 AM
#11

Iom #9 så lägger jag ner även veteranklass-satsningen.

[Nalle-]
3/18/14, 6:22 PM
#12

Många pudlar ställs väl i t60 med rakade öron? Tror väl inte de skulle ställas i en sådan frisyr om det ofta hände att man blev diskad

Thaisilk
3/18/14, 10:47 PM
#13

En domare som KAN och FÖLJER standarden ska diskvalificera alla pudlar som ställs i annat än standardenlig klippning. Om någon skulle lägga in en protest mot att en pudel med kortklippta öron får pris så borde protesten gå igenom och priset strykas.  

Standarden avslutas såhär:

"Inga former av fantasiklippning som gör avsteg från standarden är tillåtna. Oavsett vilken tandardenlig frisyr som hunden har skall frisyren inte tillåtas påverka bedömningen, utanalla hundar i samma klass skall bedömas tillsammans oavsett klippningen.

Pudlar som inte är klippta enligt standarden kan inte prisbedömas på officiell utställning Diskvalificeringen gäller bara för det tillfälle då hunden inte är klippt enligt reglerna."

Nu lär det visst vara på gång en standardändring angående frisyrer så även en variant av "terrierklippning" (lik den felaktigt klippta stramare Toilettevarianten med kortklippta öron och lite mindre benhår + mustasch) blir godkänd. NÄR  och OM ändringen går igenom vet jag dock inte.

Annons:
[Forest]
3/19/14, 8:12 AM
#14

13 Tycker mig se en här på bild som inte då följer denna standard för frisyr http://theswedishpoodlenational.com/theswedishpoodlenational.com/Foton_Photos/Sidor/Blandat_Misc..html#45 

Den som håller i hunden är klädd i vitt med röd krage bilden heter PICT0046 

Man ser klart på nästa bild PICT0047 

Det är mängder med hundar dvärg-stor som ställs ut med nerakade öron och det är PoodleNational 2014 det är ifån. Bör inte dom veta vad som är rätt klippning   🤔

kollade länken och man kom visst inte till exakt det fotot jag menar jag ska kolla vilken av dessa jag gick in på och återkommer med det. Annars klicka er fram

Thaisilk
3/19/14, 5:25 PM
#15

Jomenvisst, det ställs en massa pudlar med felaktig klippning! Det beror på att varken ägarna, de som klipper eller domarna kan läsa innantill och vet hur en korrekt klippt Toiletteklippning ska se ut. Eller inte bryr sig.

Beskrivningen av Toilettklippningen är MYCKET utförlig och tydlig. Det är svårt att missuppfatta t.ex hur öronen ska klippas. Och att det är lika OK med som utan svansboll. :-) 

Jag har bara hört en enda domare kommentera att en pudel hade fel T-klippning (den hade "terriertoilette" dvs, rakade öron o svans och för kort päls upptill på benen).

Amandla
3/19/14, 5:36 PM
#16

Å andra sidan så ska alla pudlar i lejonklippning på utställning ha mustasch, hur många följer det? Jag tror inte jag någonsin har sett någon mustaschförsedd pudel på utställning… 

Iyen, välj en skandinavisk domare så minskar risken för att din hund blir diskad. Domare som kommer längre ifrån är inte så vana att se frisyren som vi här.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Nalle-]
3/19/14, 8:11 PM
#17

Tänkte precis skriva det Amandla skrev, att ska man följa standarden vad gäller klippning så ska väl pudlar i lejonklippning ha mustasch.

MaritaBo
3/19/14, 10:03 PM
#18

Det är ju lite synd att det ska vara så speciellt med pudel då det gäller frisyrer. Annars hade jag gärna provat att ställa Zatang någon gång. Men struntar i det, då han är amatörklippt. Och kommer att vara så också. :-)

Tror säkert att flera skulle ställa ut sina hundar om det inte vore för frisyrerna.

Thaisilk
3/25/14, 9:38 PM
#19

Det är bara kontinental lejonklippning (och T-klippning) som ska ha mustasch.

F.ö. är det lite konstigt att  utställningsfolket inte har lite mustasch på sina pudlar eftersom den ger intryck av ett fylligare nosparti. Nästan alla pudlar har numera ganska snipiga nosar så de skulle kunna se mycket mer rastypiska ut med lite extra päls.  :-)

Upp till toppen
Annons: