Annons:
Etikettpälsvård
Läst 5978 ggr
lillvilda
2014-03-08 19:56

ljus pudel missfärgad päls

Jag har en fråga vi har tittat på pudlar en tid och kommer köpa en dvärgpudel. Det finns många vackra färger. Själv är jag väldigt svag för de röda pudlarna men egentligen är alla färgerna fina. Vad jag tänkt på med vissa ljus pudlar är att jag ibland sett de som är väldigt bruna under ögonen. Jag vet hur dessa missfärgningar uppstår men jag undrar finns det inget som gör att man kan undvika det? någon som hittat en lösning på att slippa det bruna under ögonen.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Annons:
MaritaBo
2014-03-08 21:47
#1

Det här är absolut inte något vetenskapligt svar utan mer min egen observation.  

Min Zatang har då och då fått lite mer missfärgat sekret från ögonen så att det blir som du säger lite brunt eller rödbrunt. Ganska svårt att tvätta bort.

Nu har jag en svärdotter som är kinesiska och hon är utbildad i Kina till veterinär. Läser in svenska och ska ta sin svenska examen så hon blir även här legitimerad veterinär och får utöva yrket så småningom.

Hon beställde från Kina till mig något som heter Shiny. Just för rinnande ögon.

Har googlat men har inte hittat det själv på nätet. Men det innehåller: Vitamin A, C, E, B1, B2.

I övrigt står det NH2, CH3, COOH - som jag tyvärr inte vet vad det är.

Samt Alaline - som jag känner igen men vet inte riktigt där heller vad det är.

Men hur som helst så är det som en sirap och min svärdotter säger att det är bara vitaminer och helt ofarligt att ge. Så jag brukar ge en kur då och då på 10 dagar och då slutar det att rinna "kladd". Så min fundering är om det kan hjälpa att ge ett tillskott av ovannämnda vitaminer? Jag har inte provat med det då jag haft Shiny och hon kan beställa mer åt mig. (Hon har en idé att som leg. veterinär här importera en hel del av sådant som de har i Kina, men inte här).

Jag har heller inte hittat någon motsvarighet till detta här i Sverige eller England eller så… men någon annan kanske vet?

Men det kanske kan vara värt att testa att ge ett extra tillskott av ovannämnda vitaminer. Inga mängder men ändå ett tillskott.

MaritaBo
2014-03-08 21:49
#2

Glömde att säga att jag läst att man kan ta liiite vaselin vid inre ögonvrån och där det kan kleta ner med det rödbruna, och det ska göra att det är lättare att hålla rent. Dock har jag inte kommit mig för att prova än. Men kanske någon annan gjort?

lillvilda
2014-03-09 12:26
#3

Tack. Det här verkar vara något som både pudelägare och ägare till malteser försöker hitta lösningar på. Tack för tipsen. Det är säkert mest en utseende grej men när de får långa bruna ränder ser det lite tråkigt ut i deras annars så fina små pudelansikten.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

MaritaBo
2014-03-09 20:08
#4

Ja, det ser verkligen tråkigt ut, även om man sköter om det och tvättar rent. Finns en malteser här i krokarna och hon ser för bedrövlig ut, värre än min pudel. Men vad ska de göra? De har varit till veterinär för det och finns inget att göra åt det.

[Iyen]
2014-03-10 13:27
#5

På ett forum som inte längre finns,  pratades det inte mycket om att det kunde vara en reaktion på "sur" mat eller "försurad kropp" och att ev mer kalk i olika/någon form skulle kunna hjälpa?benmjöl tex? Detta lika så mot tex begynnande/återkommande svamp mellan trampdynorna?

MaritaBo
2014-03-10 18:16
#6

Det är möjligt…. Men kan nog inte stämma på min pudel i alla fall då han får färskfoder och massa ben.

Annons:
[Forest]
2014-03-10 20:31
#7

Enja har med lite brunt vid pullan men har ingen sur kropp. Det är svårt att tvätta bort det är bara så vid hennes mus inte vid ögon/tassar. Annars är det inte alls helt ovanligt att dom har sur kropp, att krossa äggskal till pulver o ge som tillskott ska funka bra, men så finns det även kalk att köpa o ge som tillskott. Ofta så kan hundar reagera på att det är blåsigt ute och har dom päls som blåser i ögonen så är det lätt att dom får rinniga ögon. Man bör även kolla så inte pälsen växer fel, här fick jag ta bort tre felväxta hår på Nellie (yorkie) som vi hade här i 6 mån ena ögat rann mer än andra och såg då felet hår ledde tårarna ut från ögat.

Beeea
2014-03-10 23:04
#8

Att tänka på är att rinnande ögon, som ger missfärgningar runt ögonen, ibland kan vara sjukdomar som eventuellt måste åtgärdas veterinärt. Trånga tårkanaler (ses mest hos små hundar), inåtväxande ögonfransar/hår, problem med ögonlock som inte ligger an mot ögat, inflammationer är några exempel. Har man en hund som har kontinuerligt rinnande ögon bör man kolla upp detta hos veterinären, för ex. hårstrån som skrapar mot ögat är inte särskilt skönt och kan orsaka skador på ögat. Dessutom kan allt för fuktig hud kring ögonen ge sår så det är också viktigt att hålla rent och försöka se till att huden är torr ibland. 

För att undvika dessa typer av rinnande ögon kan man se till att valpens föräldrar inte har det då vissa sjukdomar kan ha en genetisk faktor, men tyvärr är inte alltid detta en garanti.

[Iyen]
2014-03-11 08:18
#9

Att bero på missfärgningar. Värre tycker jag det är med gula framben pga missriktad (eller välriktad, beroende på vem du frågar?Regnar) kissestråle.

grodprinsessa
2014-03-16 23:51
#10

#1

NH2, CH3, COOH. Om det är kemiska formler vilket jag tror är NH2 en aminogrupp men jag har inte hundra koll på vad den gör mer än att det är en aktiv grupp i aminosyror. 

CH3 är en metylgrupp, 

COOH är en karboxylgrupp som är den aktiva delen i karboxylsyror som är fettsyror. 

Egentligen tar det helt enkelt bort missfärgningen genom att "fräta" bort den? Karboxylsyror har vi naturligt i kroppen men likaså aminogrupper (aminosyror), metylgrupperna vågar jag inte uttala mig om på rak arm. Hur ögonen slutar rinna av det vet jag inte men det måste ju ha med tårkanalerna att göra och påverkan av dessa?

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

nadilda
2014-03-17 15:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Tycker detta är lite intressant för min vita lagotto har aldrig missfärgningar under ögonen och det beror inte på av vi är så himla duktiga på att håla rent…😉 Är det något rasbunden?

Skägget är dock en annan historia…😛

bergfink
2014-03-18 23:46
#12

Min vita pudel har också fina ögon som inte rinner men det verkar vanligare att ögonen rinner än att de inte gör det. I alla fall på de vita och där syns det så tydligt.

Se till att pudeln äter bra mat utan mycket spannmål och se till att förhållandet mellan kalk och fosfor är rätt. Ge gärna Viacutan+.

[Iyen]
2014-03-19 11:36
#13

En grej jag kom och tänka på igår. Min gråa pudel är ju ljus i ansiktet. På honom syns ingenting. Men inte heller rinner ju hans ögon.

Annons:
Upp till toppen
Annons: