Annons:
Etikettpälsvård
Läst 4516 ggr
Tinsam
3/3/14, 11:23 PM

Raka nos

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj, oj, oj, 15 veckor och nyrakad. Idag blev det bara tassar och nos. Han har kopiöst mycket päls så jag får fundera på hur jag ska göra med resten av kroppen. Är ju verkligen inget proffs då Otto (2,5 år) får nöja sig med lättskött sportfrilla. Harry beter sig som ett monster när maskinen närmar sig ansikte/nos. Han piper, ylar och hugger efter maskinen - monster/piraya/krokodil … Resten av kroppen står han lugnt och fint. Behöver tips på hur jag ska göra. Bara hålla fast och fortsätta eller???

Annons:
MaritaBo
3/3/14, 11:43 PM
#1

Du kan börja med att bara hålla maskinen mot kroppen och successivt jobba dig mot ansiktet utan att du försöker raka honom. Även hålla maskinen mot tassarna. Naturligtvis ska du berömma om han är stilla och nonchalera ett "monsterbeteende". Aldrig ömka!

När du sedan (kanske dagar/veckors träning) ska börja raka på riktigt så ta det lugnt och beröm hela tiden då han inte protesterar. Kanske bara raka en liten snutt (strunta i att han inte är så välklippt) vänligt men bestämt, och för att han ska lära sig att det inte är så farligt och inte heller ge honom någon chans att hinna protestera. Vilket de kan göra om det tar för lång tid, eller om de blir för hårt hållna.

Beröm är väldigt viktigt och den ska ske vid bordet inte efter att du släppt ner honom på golvet.

Jag själv hade inga större problem med att träna min hund och kullbrorsan. De båda protesterade efter en stund och då var det läge att säga att det tolererar jag inte. Jag visste dock att de hade blivit klippta några gånger före leverans, så de var inte helt ovana med det och då kunde jag kräva lite mer av dem också. I synnerhet när det gick bra första minuterna.

Tinsam
3/3/14, 11:55 PM
#2

Har övat sedan han kom och inte "ömkat". Är dock konfunderad då han inte har några bekymmer med maskinen igång kring tassar eller kropp. Han bryr sig inte ens om monsterfönen som nästan blåser bort honom från bordet … Men, är ju såklart livrädd att skära av honom tungan eller nå't;-) Ska jag bara fortsätta att ha maskinen igång intill ansiktet - eller???

MaritaBo
3/4/14, 10:20 AM
#3

Han tycker säkert att det är otäckt framme vid huvudet. Vid morrhåren brukar det också vara extra känsligt.

Börja någonstans där han inte protesterar. Och avancera fram mot nosen. När du är vid nosen så ta korta stunder med maskinen på och beröm. Gör detta gärna flera gånger om dagen. Maskinen på men klipp inte. Och glöm inte att berömma när han håller sig lugn.

Tinsam
3/4/14, 7:49 PM
#4

Tack - får ta bort skäret då och fortsätta (för annars kanske jag får en vovve med en kluven tunga) …;-)

[Forest]
3/5/14, 8:40 AM
#5

Här har jag tränat med Donna som avskyr nostalgin. Hon är idag okej jag slipper be om hjälp med hålla henne men hon trilskas just när man tar uppe på näsryggen och närmast ögonen. Jag införskaffa mig en mindre maskin just för att hon var så bångstyrig går lite bättre för maskinen är tystare. Jag körde som du ute skär och höll maskinen mot henne jobba mig fram till nosen, det har hjälpt här. Träna varannan dag gett godis efter klippningen 😉 Sen har jag fått lite hjälp med hur man kan hålla huvudet på bästa sätt sen klipper inte jag när "hunden" kampar detta för slippa få kamp mellan maskin o hund. Lycka till med träningen dom kan vara envisa de små liven 😜

Amandla
3/5/14, 11:55 AM
#6

#5 Gissar att du skrev från mobilen? "Avskyr  nostalgin" 😃

Envisa är precis vad de kan vara, min Pixie bråkar fortfarande emellanåt och hon fyller strax fyra år 🤐


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Forest]
3/5/14, 12:30 PM
#7

6 helt rätt typist mobilen o ändra orden till helt galet fel 😡 jag hoppas att ni förstår att det är nosrakning sen ser jag fler fel men de är lättare att gissa sig till 😎

Upp till toppen
Annons: