Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 6058 ggr
wintermynta
2014-03-01 15:16

Hosta vid pudelfnatt

Jag har funderat ett tag nu på varför min pudel "hostar" efter han sprungit/lekt? Det låter som om han försöker spy upp en hårboll.
Det räcker med att han gjort ett pudelfnattsvarv eller att han har jagat/lekt med grannens hund - Det är inte varje gång men händer lite då och då.
Är detta vanligt? och går det att träna bort?

Annons:
VildaVittra
2014-03-01 15:22
#1

En bekants vovve gör så då han har ett hjärtfel, så jag skulle be veterinären kolla upp hjärtat vid nästa kontroll. Dock är t.ex. det vanligt vid kennelhosta (de kan få det även om de är vaccinerade).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vovisch nr2
2014-03-01 15:29
#2

Min hund hade så förut fast det har försvunnit nu. Nästa gång det händer så kan du hålla tummen för nosen en kort stund, det brukar sluta då! Min hund (Bichon Frisé) är kollad hos veterinär och de hittade inget fel på henne . :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Noa-Nisse
2014-03-01 15:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Exakt så gjorde vår pudelkille också! 
det började med kanske 1-2 gånger om dagen. sen när det var som värst så fick han uppemot 25 hostattacker om dagen. 

Han fick medicin mot kennelhosta men det blev ju bara värre och värre så man fick utesluta det och söka vidare.

efter röntgen visade det sig att han hade ett jättestort hjärta. fyllde ut nästan hela främre bröstkorgen. man såg även på röntgen att ena klaffen inte fungerade som den skulle för den hade tryckts upp ifrån hjärtat liksom. svårt att beskriva. Man tog även en röntgenbild på strupen och det visade sig att hans strupe var väldigt ojämn vilket också kunde framkalla irritation och hosta. han fick insatt medicin mot blåsljud och vattendrivande för att driva bort vätska. veckan efter åkte vi in igen för att det inte blev bättre. vi fick ultraljuda hjärtat för att få bättre översikt vilken medicinering som funkar. han blev insatt på ännu en hjärttablett och efter det så blev det mycket bättre. Nu får han hosta kanske 3 gånger om dagen. Vid en efterkontroll och röntgen så visade det sig att hjärtat har krympt till ca hälften i storlek, men det är fortfarande för stort.

Men det blir bättre hela tiden. nu har han ro i kroppen på natten att sova. Innan sprang han fram och tillbaka för att hjärtat rusade så på honom utan att göra något alls liksom.

Ta din hund till veterinär rekommenderar jag! medicinen är jättebillig och gör verkligen under! :) vår pudelkille är 14 år nu strax men är som  en 6 åring igen! :)

Lycka till!

 Medarbetare på Hundar.ifokus

wintermynta
2014-03-01 19:35
#4

Tack för era svar.Blir till att boka in ett veterinärbesök i veckan.

Kitten86
2014-03-01 19:59
#5

Håller med tidigare skrivare. Hellre kolla en gång för mycket och en gång för lite, och att få ett svar så man vet varför!

Min pudelherre började göra så på äldre dagar, ca 14 år gammal, och det visade sig då att han fått ett åldersrelaterat hjärtfel som gjorde att hans hjärta förstorats. Men med hjärtmedicin så hade han inga problem alls med hosta eller rusande hjärta!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Forest]
2014-03-02 00:03
#6

Donna hostar vid lek även hon helt frisk kollat hjärta o den biten MEN hon har känsligare luftrör tydligen de är smalare så veterinären tyckte hon ska ha breda halsband eller sele på sig för att inte få tryck mot halsen.

Annons:
wintermynta
2014-03-02 21:54
#7

är detta vanligt förekommande på pudlar över lag? Känsliga luftrör och hjärtfel?

[Forest]
2014-03-02 23:26
#8

7 luftrör ne det tror jag inte beror väl på aveln. Hjärta så vet jag bara om en som hade blåsljud och det var våran mellanpudel som jag hade som barn men han fick det när han var 14 år så det var mer åldern sa vetten. Jag har haft blandras med känsligare luftrör men hon hade detta då hon haft noskvalster en längre tid, hon var omplaceringshund och togs till vetten 2 dagar efter hemkomsten till oss. Små hundar vet jag att veterinären sa att de kan ha lite känsligare luftrör men vet inte om det stämmer.

[Iyen]
2014-03-03 11:15
#9

Viggo hostar av halsband. Har  "alltid" sele på honom nu.
 Trånga luftrör alltså…
Hjärtat har alltid varit u.a på alla veterinär koller.

Amandla
2014-03-03 12:07
#10

Platt luftstrupe är ganska vanligt hos dvärghundsraser, det kan orsaka besvär med hosta enligt den här artikeln från Hundsport: 

http://www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/diagnos_trakealkollaps.html


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Kitten86
2014-03-03 17:26
#11

Vet inte hur det är med strupen och min pudel hade bara åldersrelaterat hjärtfel som dök upp runt 14 års ålder.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Iyen]
2014-03-05 11:50
#12

#10 Min pudel är ingen dvärg. Konstigt ändå.
För längesedan hade han kennelhosta. Kan det ge något kroniskt efteråt? Typ ala ärrbildningar eller ngt?

[Forest]
2014-03-05 12:39
#13

10 Bra letat det är säkert detta veterinären mena eller kanske sa det. Bara jag som uppfatta det som trånga lyftrör. 

12 det borde en veterinär kunna svara på, det bör väl bero lite på hur länge hunden hade kennelhostan och hur snabbt den repa sig efter behandlingen.

Annons:
wintermynta
2014-03-05 22:16
#14

Jag har i alla fall fått tid nu på måndag. Så får vi se vad veterinären säger.

[Forest]
2014-03-06 09:41
#15

14 alltid bra att kolla upp detta :) Håller tummarna för att det inte är något fel på han :)

wintermynta
2014-03-10 13:19
#16

Nu har vi varit hos veterinären. Lungor och hjärta lät bra och Gusten fick beröm för att han var i så fint skick. Veterinären tror att hostan berodde på känsliga luftrör och det går inget att göra åt.

[Forest]
2014-03-10 20:12
#17

16, skönt att ni kan utesluta allt annat. Har ni sele på honom annars kan jag varmt rek att man har det på dom små liven under promenaderna. Här hostar inte Donna alls mycket utan ibland när hon rusat lite väl mycket o är troligen lite överslags/stressad/uppspelt

wintermynta
2014-03-10 22:48
#18

Vi har sele när vi ska åka nånstans. Annars har han halsband men han går lös för det mesta. Kopplas endast vid möten.

Kitten86
2014-03-10 23:02
#19

#16
Skönt att höra att det gick bra hos vetten!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: