Annons:
Etikettpälsvård
Läst 3978 ggr
lillvilda
2/24/14, 10:04 AM

Hårsnoddsfråga

När vi ändå håller på att hemma att förbereda inför framtida pudel och köper pälsvårdsprodukter så fundera vi lite över sånna där snoddar och rosetter som vissa har i pälsen för att hålla undan lugger vad ska vi titta efter? Ska det vara speciellt material i snoddarna?  Är såna med spännen bättre? vad föredrar ni att sätta upp pälsen med?

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Annons:
MaritaBo
2/24/14, 10:23 AM
#1

Latex snoddar använder jag, som ska vara skonsammast mot pälsen.

Rosetter med spänne har jag aldrig använt.

Amandla
2/24/14, 11:14 AM
#2

Latexsnoddar ska det vara. Vet att vissa använder gummisnoddar som är avsedda för hästar, men såna snoddar kan lätt skava för hårt på mjuk pudelpäls. Spännen skulle jag inte heller välja. Nu uttalar jag mig med tanke på utställningspäls, tänker du inte ställa din pudel så spelar det mindre roll 😉


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
lillvilda
2/24/14, 12:49 PM
#3

Man ska väll aldrig säga aldrig men jag tror inte vi kommer kunna hålla hunden i en utställningspäls jämt för det blir nog bökigt eftersom vi bor på landet men vi vill samtidigt försöka undvika att behöva raka ner helt utan ha lite längd för att det är fint. Lite längd på huvudet och då kanske snoddar bli aktuellt till och från. Det är ändå bra att veta vad som är bättre och sämre alternativ. Det var bra att få veta att latex är det absolut bästa. Då vet jag va vi ska satsa på.

I morse slog det mig att det är en sak till vi måste fundera över. Just nu har vi 2 vallhundar och dom är med mig i fårstallet varje dag. Såklart behöver pudeln inte vara där varje dag men nån gång kanske den skulle kunna få hänga med för att det är så spännande men pudelpäls och hö kan ju inte vara någon bra kombination🤪. Likaså är vi i skogen och även på fjället sommartid en hel del. För att slippa få skräp i pälsen skyddar ni den på nått vis eller är det bara borsta borsta som gäller?

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

[Forest]
2/26/14, 9:38 PM
#4

har små spännen nu när jag ändå inte har dom till utställning det är sån små krokodilhårspännen vet inte vad dom heter men jag kallar dom för det ;) http://fyndiq.se/product/360145-sma-harklammor-6-pack/ 

Små hårklämmor 6-Pack

Jag har även rosetter med snodd då är snodden latex sen har jag snoddar latex i olika färger. 

Hårklämmorna har jag lyckas hitta i olika färger och även med lite mönster på. HM har dessa på deras barnavdelning sen har de dessa i lite små butiker där man hittar smått o gott för hår/fest mm

villavilla
2/28/14, 2:22 PM
#5

Till vardags använder jag frottesnoddar som jag har köpt flera påsar på Dollarstore. Till alla hundar (jag har fyra stycken i utställningspäls; en blev FI Ch för två veckor sedan). Men jag brukar ha snoddar bara i luggen, inte ens i nackpälsen. På utställningar använder jag gummisnoddar från hästavdelningen.

[Forest]
2/28/14, 9:51 PM
#6

5 just det dessa bäbissnoddar har jag med, dessa kör flera uppfödare med även på sina hundar ser jag på utställningar på sina hundar. Jag köpte storpack när jag var nere i Ullared

Annons:
lillvilda
3/1/14, 3:29 PM
#7

Smart! Ska spana efter sånna. Jag antar att frottesnoddar kan glida ur lite lättare men de borde ju vara rätt snälla mot pälsen. Kanske ska rota igenom dotterns hårsnodd förråd ;-)

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

axa
3/2/14, 6:34 PM
#8

Jag använder spännen, mycket enklare att sätta på och ta bort. Ser ofta finare ut, iaf på min lilla tös.

lillvilda
3/28/14, 12:03 AM
#9

Tack för tipset. Jag tror jag köper både snodd och spänne så kan vi känna oss för vad som passar oss.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Luis_felipe
4/26/14, 12:07 AM
#10

Vi har två mellanpudlar och jag vet inte vad för snoddar vi hade på dem men båda två gjorde allt i sin makt för att få bort snoddarna haha. De krafsade och drog sig emot soffan osv för att få av dem så att vi tog helt enkelt bort dem…

[Forest]
4/26/14, 9:37 AM
#11

10 dom gör det ibland speciellt om man sätter dom så något/några strån drar lite jag är noga med göra rak bena och ser till att den blir "rörlig" toffsen.

paauo
5/6/14, 12:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

vart köper ni latexsnoddar med rosetter? jag använder vanliga gummisnoddar till häst men precis som många säger här så sliter det hemskt på pudelpälsen vilket är så tråkigt.. men i varenda djuraffär jag vart inne och frågat i plockar dom alltid fram sånna där hästsnoddar.. det verkar vara det ända dom har i djuraffärerna?

men det är ju så himla sött med små rosetter i luggen ;)

Upp till toppen
Annons: