Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 5897 ggr
lillvilda
2/21/14, 12:50 PM

Skaffa pudel

Vi har bestämt att vi ska utöka familjen med en dvärgpudel fram emot sommaren ( eller när vi hittar en hund som passar oss/ vi passar för. Vi har 2 stora hundar redan som är så snälla mot alla djur och hundar oavsett storlek. Vi har en 11 årig dotter som är uppvuxen med hund och hon vill gärna börja gå någon kurs och träna agility med en framtida hund och det har vi sagt att hon ska få göra (under övervakning av vuxen). Övrigt så kommer den tränas och pysslas om av oss vuxna. Vi föll för pudel men rasen är helt ny för oss men vi längtar något otroligt både dotter och jag. Jag arbetar hemifrån så våra hundar har nästan alltid sällskap.

Så nu vill vi lära oss allt om pudel innan vi står där med en. Vi läser allt vi kommer över. Vi har alltid haft korthåriga/släthåriga hundar så det här blir vår första pälsvårdskrävande hund och pudelpäls är något helt nytt för oss.

*Vilken grundutrustning kan vara bra att ha för att sköta pudelpäls?

* är det sant att fleece får pudelpäls att tova sig? funderar på täcken och sånt inför nästa vinter.

* Något som ni mer erfarna pudelägare tycker är viktigt att tänka på när det kommer till att äga en dvärgpudel.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Annons:
[Iyen]
2/21/14, 1:04 PM
#1

1- Rakapparat. Satsa på kvalité och inte på "bästa pris". Karda med bra "stuns" utan pluppar längst ut. Lite glesare kam. Kloklippare. Hemapotek(men det har ni ju redan om ni har hundar sedan tidigare).
Bra schampo och balsam, en antistat-balsamspray. Om ni planerar att ha lite längre päls så är en "hundfön" (hårdblås)= guld värt, sparar MASSA tid då en välfönad pudelpäls både tovar mindre och är lättare att sköta. Och i princip ett "krav" om ni ska ställa ut.

2. ja. Fodra med ett glatt tyg ist.

3. va beredd på att sköta om öronen bra då det i vissa (de flesta) linjer förekommer mkt hår ner i hörselgångarna. Tandskötsel är bra. Pudeln kräver regelbunden pälsvård oavsett frisyr. Att borsta en pudelpäls gör man inte för att hunden ska se bra ut, utan för att hunden ska bli fri från tovor. Att ha en uppfödare som hjälper dig, lär dig och visar dig är A och O. Alldeles för många pudlar går toviga.

lillvilda
2/21/14, 2:19 PM
#2

Tack så mycket för tipsen. Japp hemapotek, klotång m.m finns redan. Även om hundarna vi har nu är rätt stora så jag kanske ska spana efter en smidigare klotång till lite mindre hund. Vi får se om det behövs.

Men kammar/karda ska jag skaffa.

 Ja vi hade tänkt försöka att ha lite längre päls på hunden sen får vi se om vi klarar det men vi ska försöka iallafall. Har ni något tips på något bra shampo och balsam, något märke kanske. Jag ska spana efter hårfön. Bra tips att välfönad päls tovar mindre. 

Vi har inte valt uppfödare ännu men jag ska spana efter någon som ger bra support så vi får pälsskötar tips.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

lillvilda
2/21/14, 2:20 PM
#3

ska spana efter rakaparat också.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Amandla
2/22/14, 11:49 AM
#4

Låter som att dvärgpudel är precis rätt ras för din familj! 

När man köper pudel så köper man också pälsvården, brukar jag säga, men du verkar vara fullt medveten om vad det innebär. Pudelklubben anordnar kurser lite varstans i landet så håll utkik efter kurs nära dig. 

Lägg till en pudelkam på din inköpslista, den använder man efter att man kardat för att känna efter så inga tovor finns kvar. Annars är det lätt att missa dem.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2/22/14, 9:01 PM
#5

Låter som ni valt helt rätt ras måste jag med säga 😃 Jag kommer inte på något vad jag kan komma på då ni redan har hund så brukar man ha en del redan fixat :) 

Dom andra gav bra tips  pudelkam ett måste en bra klippmaskin,sax  om man ska klippa själv :)

lillvilda
2/23/14, 6:45 PM
#6

Tack så mycket för tipsen. Precis va jag behöver. Här blir det att kolla in pälsvårds produkter. Det är som en helt ny del av hundvärlden har öppnat sig. Det finns så många val så era tips är värdefulla. Känns spännande att vi ska få hem ett litet pälsmonster.

Jag driver ju hundbutik men med inriktning mestadels stora hundar och med lite friluftsinriktning men jag ser framför mig att det kommer att smyga in mer småhundsgrejer och pälsvårdsprodukter med tiden😃 jag kommer väl inte kunna låta bli.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Annons:
Maja Granström
2/27/14, 11:19 PM
#7

Hej! Jag har en toypudel/dvärgpudel och jag är 11 år. Det man ska tänka på är uppfödaren, vi blev lurade och köpte en hund med mask (pudel), var extra noga extra där vi blev lurade, i Malmö

MaritaBo
2/28/14, 12:29 AM
#8

Nja, man kan nog inte säga säkert att ni blivit lurade pga att valpen hade mask. Tyvärr kan det förekomma även fast man som uppfödare har avmaskat valpar enligt konstens alla regler.

Modertiken har mask som ligger latent, som sedan överförs till valparna.

Valpar bajsar och kan också äta upp bajs och trots avmaskning så kan de få i sig mask igen. Och det händer också att valpar kräks upp avmaskningsmedlet och då har inte det haft någon verkan.

I regel fungerar det bra att avmaska valparna vid 3, 5 och 7 v. ålder, men ibland kan det som sagt var finnas kvar okläckta ägg som kläcks… Det är också därför man ska gärna avmaska valparna en tid efter att man fått hem valpen.

[Forest]
2/28/14, 9:54 PM
#9

7. Lurad för att den hade mask? det är väl bara maska av valpen, valpar ska maskas av innan 12 v sprutan/vacc. Men visst ska man vara petig med att välja vem man köper sin valp från så man vet att den har bra grunder.

lillvilda
3/1/14, 3:27 PM
#10

Tack för tipset men jag känner mig rätt trygg med själva köpandet av hunden. Jag har haft hund hela mitt liv och har både köpt renrasiga hundar och tagit över akuta omplaceringar i mycket dåligt skick. Det är bara just pudel som ras som jag känner mig lite ny på :-)

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Upp till toppen
Annons: