Annons:
Etikettallmänt
Läst 2759 ggr
Thowas
2014-02-15 20:08

ständigt påhoppad

Jag blir så trött på att jag inte ens kan lägga upp en bild på min pudel utan att bli påhoppad av folk.  Vad jag vet så får väl alla som har en pudel vara med på den här sidan, reggad som oreggad??

Mina pudlar är inte reggade, och jag bryr mig inte så mycket om det heller. de är bara till sällskap och ska inte ställas ut. så länge jag vet att de är friska och deras föräldrar och bakåt är pudel, så är mina pudlar just pudlar. 

Visst står de som blandras då de är oreggade eftersom man inte har papper på att de är just pudel.  Men att ständigt bli påhoppad när man vill prata om sin hund eller som sagt vill lägga upp en bild på sin hund så blir jag så jäkla less och trött!  Nu nyligen la jag upp en bild på min fina Trix i pudelns olika färger och storlekar, och genast är ni på det oxå och påpekar och hackar.

Han ser ut som en pudel och vet att hans föräldrar är pudel och bakåt att de är pudel, så kan ni bara låta mig få njuta av min hund!!!

Annons:
Siggebus
2014-02-15 20:17
#1

Min Sigge är inte heller reggad i Skk men han är definitivt inte blandras  för det oavsett vad Skk anser.
Trots inga regg-papper kan jag också följa honom bakåt 🙂
Bry dig inte - din voffs är jättefin och jag tyckte färgen var läcker!

MaritaBo
2014-02-15 20:48
#2

Vi som är seriösa då det gäller uppfödning, kan inte bara se på när folk gör en massa tokigheter. Du vet mycket väl vad jag syftar på. (Och det är inte bara till sällskap du har dina hundar, så det är väl en lögn eller hur?).

Tråden det gällde, var PUDEL i olika storlekar. Och skulle någon pudel inte vara "ren" så får man ange det, vilket du inte gjorde. Och vi känner ju till bakgrunden och reagerade.

Det spelar ingen roll vad ni anser. En oregistrerad hund ÄR EN blandras!! Och det är för att det finns inga bevis för att det är en renrasig pudel.

De som läst min tråd angående procenten förstår hur viktigt det är med att ha rena papper på sin hund för att den ska kunna kallas för en viss ras. Det blir aldrig noll rent genetiskt, även fast det är…. 10 generationer bakåt som man blandat in en annan ras.

Det är fakta och ingenting annat. Och nej, jag tänker inte be om ursäkt för att du känner dig påhoppad. Du har gjort en rejäl dumhet och det blundar inte jag för.

Siggebus
2014-02-15 21:06
#3

Nix, min pudel är renrasig trots oreggad  🙂.
Det finns de som väljer att inte regga valparna av olika skäl men när båda föräldrarna är renrasiga OCH reggade så är avkomman renrasig sen får Skk kalla det vad de vill.

MaritaBo
2014-02-15 21:26
#4

Ja, men i nästa generation om någon tar valpar. Vika bevis finns då????

Då är ju all viktig dokumentation borta och faktum är att det är det i ditt fall också. Jag menar vilka bevis har du för att din hund är en pudel när du inte har registeringsbevis till hands på varken din hund eller föräldrarna och/eller gjort DNA test. Nu tänker jag generellt och inte bara på din hund.

Det skulle vara hur enkelt som helst och det är det tyvärr också bland mindre seriösa människor att låna registreringsbevis på äldre hundar och säga att de är föräldrarna fast det egentligen inte är det.

Så, så länge det inte finns någon dokumentation som bevisar att detta är en PUDEL så är det ingen pudel i synnerhet inte hos seriöst intresserade människor.

En seriös uppfödare håller på med renrasavel och en seriös uppfödare registrerar sina valpar enligt gällande regler.

Allt annat är för mig oseriöst.

Thowas
2014-02-15 23:50
#5

då kanske ni ska skriva då att den här sidan BARA är för REGGADE pudlar, eftersom oreggade tydligen inte räknas som pudel.

Thowas
2014-02-15 23:51
#6

och när jag la upp min bild så skrev jag att Trix var oreggad.

Annons:
[Forest]
2014-02-16 00:03
#7

Det är klart att även oregpudlar även kan vara renrasiga då det inte finns annan ras i. Där håller jag med om, men dom "klassas" in på tävlingar och annat som blandras. Avel o den biten anser jag är ett val man väljer göra själv även sitt hundköp. Jag har vissa saker jag flaggar lite mer för o det är just att man som uppfödare ändå gör de få tester för att visa att man försöker avla rätt även på oreg.pudel. Jag kan be om ursäkt för att jag kanske låtit eller uppfattas som otrevlig, jag ser inte ner på på vilken sorts hund man har i kopplet jag har själv haft en jätte go blandras tik som vi tog som omplaceringshund tyvärr vart hon inte så gammal då hon drabbades av cancer.

MaritaBo
2014-02-16 00:50
#8

Jag har mina åsikter då det gäller avelsbiten. Jag har själv fött upp i 10 år (dock ej pudel) och sett mycket och hört mycket. Om ni bara visste….

Visst kan jag hålla med om att en avkomma efter två registrerade pudlar är en pudel förutsatt att det inte föregått något fuffens i kulisserna. MEN, det kan ingen säkert veta. Och för att vara på den säkra sidan så väljer jag och de flesta med mig som arbetar/arbetat seriöst inom hundvärlden, att benämna avkomman som blandras. Då bevisning i frågan saknas.

Därmed inget ont sagt om blandraser, det kan vara trevliga hundar för det. Men i avelsvärlden anser jag inte att de hör hemma.

Och ja, denna sida är för folk med pudel. Må så vara att en del är oregistrerade och man kan diskutera om det är "äkta" eller ej…. givetvis är alla välkomna.

Jag tänker fortfarande inte be om ursäkt Thowas, men vill förtydliga att då det gäller nämnda tråd tänkte i alla fall jag att folk ska inte luras att tro att det är en renrasig pudel. Det finns ju faktiskt folk som tittar in här och funderar på vilken ras man vill ha osv. Och här sätter jag punkt för min del.

[Forest]
2014-02-16 01:02
#9

8 oja jag tror även jag att det är en viss orsak att man inte reg valparna. Fäder till valparna håller inte måtten helt enkelt, många gånger är det ren ekonomisk vinning med strunta i göra hälsotester (anser uppfödaren) något jag inte alls förstår mig på. Att sen avla vidare på dessa är vansinne då man inte vet om ett skvatt om hälsobiten ser ut bakåt i leden.  Men det är avelsbiten.

Jag anser väl inte att alla så kallade "renrasiga org.pudlar" ser vidare renrasiga ut. Jag har träffat många hundar där valpköpare får info om att detta rör sig om renrasiga valpar men i själva verket är det annan ras i ledet, som sagt det finns vissa orsaker varför inte uppfödare reg. in valpkullar.

Siggebus
2014-02-16 09:18
#10

Detta kan man älta i evighet och jag pratar inte för vad sk "oseriösa" uppfödare sysslar med.

Pudeln jag har är inte min första hund och mina tidigare hundar har varit renrasiga reggade hundar dock av andra raser - främst schäfer men även Labrador.

Där fick man lära sig att det förekom mycket "fuffens" i kulisserna och att vissa höll varandra om ryggen i både det ena och det andra.

Orsaker till varför man inte reggar valparna är säkerligen i många fall för att vissa endast är intresserade av att "spy ut" en massa valpar för att kunna tjäna rätt mycket pengar.

En seriös uppfödare har en massa jobb och utgifter bakom sig (fara land och rike runt på utställningar, avgifter, kontakter med andra uppfödare etc etc) och att föda upp valpar är verkligen för dem inget man blir rik på - tvärt om! Det vet jag absolut 🙂
De andra som har dessa "valpfabriker" tjänar rätt mycket pengar på sina valpar - för precis som någon var inne på så kostar en oreggad/och eller blandras ett antal 1000-lappar ändå att köpa.
Min kille kommer dock inte från en "valpfabrik" utan var en ren olycka som inte var planerad.
En äldre dam i min släkt hade en reggad, renrasig pudel som lyckades para sig med grannens renrasiga och reggade pudel.
Båda föräldrarna kom från välrenommerade och seriösa kennlar som funnits i många år.
Att de inte reggade valparna…tja jag vet inte? De ansåg inte det var nödvändigt och det kan man ju tycka vad man vill om.
Damen i fråga (som nu inte lever mer) fortsatte aldrig att avla då det inte var hennes mening.

Thowas
2014-02-16 12:02
#11

varför ni nu håller på snöar in er på avel hela tiden förstår jag inte när jag pratade om att jag vill kunna lägga upp en BILD och säga här är min pudel, oreggad och med ej godkänd färg. men för mig en pudel.

då vill inte jag få en massa kommentarer om vad som kan finnas eller inte i min hund.  Skulle det finnas nåt mer i dom längre bak, ja det vet inte ni, och så länge föräldrar och sånt är pudel så är det en pudel för mig.  man dras ju för såna här sidor när man inte kan skriva eller säga nånting om sin hund bara för er besserwiessers.  man måste inte påpeka och ha åsikter om ALLAS hundar!

TjockaBerta
2014-02-16 12:38
#12

#11

Du är förvånansvärt tålig i alla fall. Jag hade gett upp för länge sen. 🙂

>>>Malum domesticum<<<

MaritaBo
2014-02-16 13:16
#13

Jag skulle inte säga något mer tänkte jag. Men nu säger jag det enbart som medlem och inte Medarbetare. OM DU Thowas, hade varit lite mer seriös i din blandrasavel så hade inte jag reagerat som jag gjorde när jag upptäckte vad du sysslar med.

Att para en omplaceringstik som du gjorde, ungefär två veckor efter att du fick hem den, det är för MIG oförlåtligt. Här har du inte alls tänkt på tiken! Och det är det första man gör när man sysslar med hundavel!

För mig låter det som att du fiskar efter sympati på den här tråden. Och det får du gärna göra för mig, men sanningen ska fram. Och folk undrar säkert varför jag skriver som jag gör också.

Dessutom, upprör du dig över våra kommentarer i nämnda tråd. Och att du vill visa bild etc. etc. Men varför berättade du aldrig om att du parat din omplaceringstik och att du väntade valpar etc. etc? JO, för du anade själv att det skulle inte ses med blida ögon.

NORMALT, när man väntar sin första kull och man har rent mjöl i påsen så vill man berätta för alla om hur det går osv. Men inte ett ord från dig förrän diskussionen om man ska sälja till invandrare…

Jag kan tycka att Trix är söt och även omplaceringstiken. Men för mig är det inte renrashundar i den mening som jag tycker att det ska vara.

Och du, du får gärna kalla mig besserwisser. :-) Men jag har rent mjöl i påsen, vett och etikett när det gäller hundavel. Långt mer erfarenhet av hundavel och hundägandet i stort än vad du har. Här försöker jag förmedla mina kunskaper i ämnet hund. Jag vill inte se denna sida som bara "ulligull" utan här ska man också kunna hitta lite information om pudel, hundägandet, avel m.m. Så att det ska passa alla smaker och ja, som fd. uppfödare så ligger avelsbiten mig varmt om hjärtat.

Annons:
TjockaBerta
2014-02-16 13:33
#14

#13

Du drar ju upp allt det du nu skriver varje gång TS öppnar munnen. 

Jag tror jag kan tala för oss alla här: 

VI HAR FATTAT  VAD DU TYCKER!

>>>Malum domesticum<<<

MaritaBo
2014-02-16 14:00
#15

Det tycker jag inte att jag gör. Då det gäller den nämnda tråd så skrev jag bara att det är fakta att hundar som inte är reggade räknas som blandraser. Efter att Forest skrivit.

Om du stör dig #14 på vad jag skriver så behöver du inte läsa det. Och skrik i diskussioner, det undanber jag vänligt men bestämt. :-)

Denna kommentar har tagits bort.
Amandla
2014-02-16 14:49
#17

#16 Borttaget pga otrevliga kommentarer. Inga personliga påhopp tack. 

Det är tillåtet att ha olika åsikter här, men man ska uppföra sig. Om man som ägare av blandras/uppfödare av blandras vill diskutera här så ska man veta att vi som är medlemmar i SKK inte får uppmuntra till blandrasuppfödning, det är ett direkt regelbrott.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
2014-02-16 14:54
#18

#15

OK det räknas inte om du skriver efter att Forest har skrivit. Jag visste inte det. My bad.

Härskartekniken kommer fram direkt det går dig emot. "Läs inte det jag skriver, starta inte en tråd bla bla bla

Gillar du inte versaler tycker jag att du inte ska läsa dem. 

Tonen på ett forum sätts av värd, Medarbetare och medlemmar. Nog tycker i alla fall jag att tonen har hårdnat och klimatet har blivit otrevligt här på senaste tiden. Man aktar sig noga för att göra inlägg för att slippa få en spade i ansiktet.

Vilken tillgång det måste vara för ett forum att ha en Medarbetare som kan allt och som inte drar sig för att trycka ner andra människor.

>>>Malum domesticum<<<

Denna kommentar har tagits bort.
Amandla
2014-02-16 15:01
#20

Tråkigt att du tycker det blivit hårdare ton här, TjockaBerta. Men läs gärna #17 igen. 

Det är två ämnen som engagerar ordentligt på den här sajten och även på många andra ställen (diverse forum och i otaliga grupper på facebook så det är inte unikt för Pudel.iFokus), och det är blandrasavel och avel för att få fram pudlar med diskvalificerande fel (flerfärgat). Som medlemmar i SKK är vi SKYLDIGA att följa reglerna och som seriös uppfödare av rasrena och SKK-reggade pudlar har man åtagit sig att följa rasstandarden.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
MaritaBo
2014-02-16 15:05
#21

#18. En till som faktiskt är otrevlig.

Hur som helst TjockaBerta. Jag var i valet och kvalet om jag skulle bli Medarbetare här och det kan Amandla intyga. Men hon såg nog mina kunskaper som en resurs till detta forum.

Jag tar inte åt mig på något sätt av det du skrivit. Jag har alltid varit trevlig i mitt bemötande mot folk och i allmänhet är det ett mycket trevligt forum.

Men när folk gör och skriver dumheter som TS har gjort och inte vågar stå för det, då tycker jag att det går för långt. Och då har jag rätten som alla andra att tala om min åsikt.

Det är fritt fram att diskutera och ställa frågor. Men man måste vara beredd på att man får olika svar. Alla kan ju inte tycka likadant.

Amandla
2014-02-16 15:12
#22

Jag låser tråden för att den håller på att spåra ur och så hänvisar jag till regeln:

  • På Pudel.iFokus är det sajtvärden och medarbetarna som har tolkningsföreträde vilket innebär att det är de som avgör hur reglerna ska tolkas. Om man anser att sajtvärden eller någon Medarbetare tolkat reglerna fel ska det tas upp med denne i ett pm, inte i någon tråd.

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: