Annons:
Etikettbeteende
Läst 2388 ggr
[SammieS]
2014-02-14 12:52

Sällskapshund!

Hej jag söker en sällskapshund och har tittat en del på pudel jag vill gärna ha information om denna ras, jag vill ju ha så lätt pälsvård som möjligt hur skulle man då göra med en pudel? går det att raka den?

Berätta allt ni vet om rasen tillexempel är den lättlärd? skäller den mycket? svåruppfostrad? är det större skillnad mellan dem små och större varianterna av pudel?

Annons:
Amandla
2014-02-14 13:05
#1

Hej! Har du sett kategorin Att köpa pudel? Där finns många trådar som handlar om hur det är att ha pudel, vad man ska tänka på och så vidare 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[SammieS]
2014-02-14 13:06
#2

nej det har jag inte men nu vet jag ska titta där

TjockaBerta
2014-02-14 13:16
#3

Min pudel är trevlig och glad. Han är rätt vaktig inne och skäller inne men aldrig ute. Han bryr sig inte så mycket om andra hundar. Han är lättlärd. Pälsen kräver väldigt mycket tycker jag även om man klipper ner dem ofta. Det är mycket mera arbete än vad jag trodde. Han fäller inte men det lossnar ganska mycket hår när man borstar. Det lossnar även små korta bitar av pälsen som blir som ett ludd på kläderna vilket kanske inte är så bra om man är allergisk. Sköter man inte pälsen ordentligt blir ett jättejobbigt att borsta ut den sen. Bäst är om man lär sig att klippa själv för det blir dyrt att lämna bort det.

>>>Malum domesticum<<<

MaritaBo
2014-02-14 15:48
#4

Du får räkna med pälsvård även om den är kortklippt. Den måste borstas och kammas minst en gång i veckan. Helst 2. Och så behöver den badas regelbundet. Jag badar min lilla pudel ungefär var 14:e dag. Ibland blir det tätare och ibland några dagar längre emellan, beroende lite på väder (nu är det smutsväder så då blir det oftare). Jag vet de som badar en gång i månaden och det kanske räcker för dem.

Badning, föning, klippning tar i alla fall minst ett par timmar i anspråk. Ju större pudel, desto längre tid tar det.

[Forest]
2014-02-14 23:34
#5

Här har vi kortklippta småpudlar och även här säger jag räkna med pälsvård. Tycker ren päls är med lättskött så att bada o föna sin pudel underlättar pälsvårdsbiten, jag badar dom nu minst 14 dag då det är saltat ute o gör pälsen mer "klibbig". 

Jag klipper själv hundarna inte för det blir jätte bra men det är kul o lära sig. 

Här skäller väl Donna lite mer men det beror även på att vi har en annan hund som är mycket gläffsig så hon hänger på o varnar. Annars tycker jag bara dom skäller för säga till att någon knackar, annars så är dom inte skällinga. Mycket lättlärda glada och arbetsvilliga. Jag tycker mindre varianterna på pudel är i regel mindre krävande, men jag anser att pudeln är en sportig sällskapshund som gärna hänger på olika aktiveringar. Här är hundarna olika bra på olika saker. Enja är en höjdare på lära sig en massa tricks och agility. Donna är vass i spåra och apportering. 

Lätt att göra lite underpromenader så som göra lite lydnad "spåra leksak/godis" skicka ut dom på olika övningar så som springa runt hög-vänster runt ett träd eller sten osv. Mycket kan man hitta på :)

Upp till toppen
Annons: