Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 4460 ggr
MMEB
2/3/14, 6:39 PM

Pudel som TERAPIHUND?

Hej! Jag ska gå terapihundsutbildning med min nästa hund och har så svårt att välja ras. Därför frågar jag er här som har erfarenhet av pudlar. Tror ni att pudlar generellt sett skulle passa som det? En terapihund ska inte vara signalkänslig, den ska kunna hantera jobbiga situationer som plötsliga rörelser och att dessutom visa närhet till vem som helst. Såklart är det individuellt och hunden tränas i lugnt tempo in i rollen men vad är era första tankar? :)

Annons:
Kitten86
2/3/14, 6:45 PM
#1

Jag skulle säga att pudel rent generellt är en ras sin passar bra som terapihund. Att det även är en lågallergen ras är ju jättebra också!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Amandla
2/3/14, 6:56 PM
#2

Jag håller med Kitten! 🙂Har hört om flera pudlar som jobbar med såna uppgifter.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Haztparken
2/3/14, 7:38 PM
#3

Jag och 3 klasskamrater har som gymnasiearbete om vårdhundar och är då 1 gång i veckan på ett vårdhem! Vi är varken utbildade eller har tidigare erfarenheter men det går jättebra! Mina kompisar tycker att min storpudel är så rolig för hon är väldigt tramsig och överallt men på vårdhemmet så är hon väldigt lugn och beter sig jättebra! :) så jag tycker absolut att pudel skulle passa som det! :)

Pudelbus
2/4/14, 1:15 AM
#4

Som #3 så hade vi en storpudel för ett par år sedan. En tramsig sak som trodde han var valp hela livet 😉

När mamma tog med han helt otränad till äldrevården där min gammelmormor låg för döden så blev han som förbytt. Han knallade in i olika rum (med frågan först såklart) och la upp sitt lurviga huvud på gamlingarnas magar så försiktigt.

Förutom hos en gubbe som han så gärna ville hoppa upp till, en gubbe mamma inte förstod vad han sa. Hon bad en "skötare" (heter det skötare?) om hjälp och hon sa att gubben ville att Hunden skulle upp. Javisst fick han det, lite oroligt att Elvis (hunden) skulle trampa på gubben. Men dom la sig bredvid varandra. Gubben höll om Elvis i många timmar efter :')

Amandla
2/4/14, 11:02 AM
#5

#4 Så fint! 😍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
2/4/14, 12:05 PM
#6

De är kloka våra djur! :-)

Annons:
Kitten86
2/4/14, 6:12 PM
#7

Min dvärgpudel var med mig ett antal gånger till min systers dagliga verksamhet (min syster har en cp skada och sitter i rullstol). Många av min systers kompisar blev jätteglada när Zalo kom på besök och de turades om att ta honom på promenad eller sitta med honom i knäet och bara klappa på honom. Ibland om jag kom förbi och hälsade på utan min hund så fick jag en massa frågor om vart han var och varför jag inte hade honom med….!! Så visst är det uppskattat!

Våra djur, speciellt hundar, är ju så otroligt kloka och signalkänsliga. Oavsett om det gäller en "normal" person eller en äldre människa eller en handikappad person (kanske utan förståeligt tal) så vet hundarna precis vad som gäller med just den person de träffar 😃 Underbart att bevittna..!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

ms-mee
2/5/14, 12:15 AM
#8

Vi bor på ett område med Väldigt mycket nysvenskar och 99% är rädda för hundar. Men Hubert har hjälpt en hel del. Han är så lugn i sig så han sitter där medan dom, med skakande händer sträcker sig fram.

Han fick to m en liten flicka som var livrädd, att krama honom. Det var så stort att mamman sprang och hämtade kameran.

Vi har även sär/träningsskola 2 minuter hemifrån. Där finns det ett par ungar vi brukar träffa och han är lika lugn där. Även om deras energi har en tendens att stiga i taket ibland ;)

Han ställer om sig totalt efter vem han träffar :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

MMEB
2/5/14, 10:39 AM
#9

Åh så härligt att höra era berättelser! Djur är ju helt fantastiska.

Det lutar allt mer mot att det blir en pudel. 

Tipsa gärna om bra uppfödare om ni känner till några. :)
(Jag bor i Jönköping men jag kan åka långt.)

Kitten86
2/5/14, 11:05 AM
#10

#8
Visst är det underbart att se hundarnas sätt och förändring från deras "normala" jag.

Min pudelherre kunde ibland, om han upplevde att folk var lite rädda, sätta sig ner med ryggen till och sen backa försiktigt närmare. Som för att säga "Det är lungt, jag är jätteförsiktigt och jättesnäll. Du kan klappa mig på ryggen"

#9
Det där med uppfödare är så olika. Jag skulle säga att du får sätta dig ner och bestämma vilka kriterier du letar efter i din framtida hund: storlek, färg, hälsostatus bakåt i leden osv. Även kriterier som du vill se hos din uppfödare. Och därefter börja kolla runt bland olika uppfödare, ringa runt lite, kanske ställa dig på väntelista osv. 

Lycka till!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Amandla
2/5/14, 11:58 AM
#11

Jag håller med Kitten helt i råden, allt är mitt i prick på vad jag själv skulle skrivit 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
ms-mee
2/5/14, 12:32 PM
#12

#10 Ja, och dom reagerar så snabbt och ställer om sig helt. Det hade jag aldrig trott om den lilla skiten :P

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Neela
2/5/14, 2:48 PM
#13

Min storpudel är en stor, energisk fjant men när han är med mig på mitt jobb med äldre är han fantastisk. Umgås med hårdhänta, dementa och oroliga boende likväl som pigga och klara. Hälsar på alla som vill och sätter sig mot deras ben för att låta dom klappa osv. Sen har han svårt att inte tigga till sig deras fika men det verkar de boende inte se som något problem ;)

Annons:
Kitten86
2/5/14, 3:19 PM
#14

#13
Haha, det kan jag tänka mig. Lite belöning ska väl hunden få! Äldre brukar gilla att skämma bort de fyrfotade med en smakbit från fikat 😉

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: