Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 2550 ggr
Helenaw87
2014-02-03 01:01

Fodervärd?

Hej alla pudelälskare :D

Jag och min sambo har en 11årig tik (stor) som aldrig vart ensamhund förens i sommras till nu.
Jag har märkt att hon blivit lite deppad av att inte ha någon kompis så vi har gått å funderat på att kanske skaffa en vän till henne.
Då vi kommer till mina föräldrar som har 2 colliehundar blir hon sitt gamla jag igen, en galen, glad å livlig tjej.

Jag fick ett erbjudande om att ta en 5årig avelshane på foder av kenneln som hade våran dams far.
Jag har aldrig varit fodervärd och undrar hur det fungerar.
Jag har läst SKK´s fodervärdsavtal och tycker det verkar bra men jag har en del frågor kring det och jag vill inte verka okunnig då jag ska tala med uppfödaren, jag vill veta vad jag pratar om.

Så en fråga jag har är kring veterinärkostnader…
Står överlåtaren för alla veterinärkostnader eller hur fungerar det?
Jag tyckte inte det framgick så tydligt i reglerna.

punkt 8 i reglerna står det såhär:

Överlåtaren disponerar

även hanhunden den tid som krävs för att utföra

erforderliga

veterinärundersökningar.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Annons:
MaritaBo
2014-02-03 01:18
#1

Allt som har med avel/parning att göra står överlåtaren för.

Tex. veterinärkostnader som är skäliga att göra före parning (ex. ögonspegling), resor, ev. skador som uppkommer när hunden är hos överlåtaren. Det är dennes ansvar under tiden och som inte du kan rå för.

Allt annat, som mat och vaccinationer - dvs. det som hör till hundens vardagliga utgifter står du för. + ev. skador och sådant som uppkommer när du har hunden.

[Forest]
2014-02-03 07:35
#2

1 förklara det bra. Jag har sett sån skillnad på Enja när Donna kom visst det tog 10 dagar för Donna att fatta "hon vilk leka". Men Enja lös upp och var så stolt stora syster redan dag ett :)

Helenaw87
2014-02-03 09:28
#3

Okej tack för hjälpen!
Ja jag hoppas detta är en bra idé för jag vill ju att Ester ska vara glad igen.
Det enda jag oroar mig för egentligen är vad min mor ska säga.
Hennes hane som oxå är 5 år tycker inte alls om andra hanar å hon har sagt att jag inte får skaffa mej en hane.
Jag är 27 år å bor inte hemma så ja känner att ja skaffar väl vad jag vill men är ändå orolig för hur det kommer bli.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Amandla
2014-02-03 14:28
#4

Ska hanen ställas ut? I så fall måste du sköta både pälsen och hans övriga kondition (fysisk/mental) noga. 

Om det känns alltför olustigt med din mors hanhund så kanske du ska överväga att ta en tik istället. Å andra sidan så måste du kanske inte ta med din hanhund när du besöker din mor?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Helenaw87
2014-02-03 16:47
#5

Joda han ska ställas ut och träna bruks så jag är väl medveten om detta.

Ang mammas hane har vi diskuterat detta och vi kan dela av lägenheten vid besök.

Nu då jag talade med ägaren hade hon nästan ångrat sig lite så vi får se vad som händer.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Amandla
2014-02-03 16:50
#6

Bra att ni har pratat om det! Återstår att se vad ägaren bestämmer sig för nu då. Om det inte blir just den här hunden så kommer det en annan 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Helenaw87
2014-02-03 16:59
#7

Ja precis.
Jag hoppas ju på denna hanen men blir det inte så blir det inte.
Min tiks pappa kommer från den kenneln så det vore ju skoj så sett men nu kan vi bara vänta och se.
Hon pratade om fodervärd då vi träffades men nu på tel ville hon sälja honom till reducerat pris.
Han är 5 år och har 2 cert.

När hon talar om reducerat pris, vad tror ni jag kan vänta mig?

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Amandla
2014-02-03 18:04
#8

Jag skulle fråga henne varför hon säljer till reducerat pris… en avelshane med två cert borde snarare vara dyrare! Fast hon kanske vill att just du ska ha honom? Vad kostar en storpudelvalp idag? (jag är mest inne på de små storlekarna)

Är han fullt frisk och nyligen veterinärundersökt?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Helenaw87
2014-02-03 21:25
#9

Jag har inte en aning om pris då jag bara gav 1000 för min tik (hon harde sprungit i skogen i 3år)

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Upp till toppen
Annons: