Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 2546 ggr
Amandla
1/28/14, 11:50 AM

Inaveln bland renrasiga hundar minskar!

http://www.skk.se/nyheter/2014/1/svenska-hundar-allt-mindre-inavlade/

Jag skrev renrasiga hundar i rubriken, när det gäller hundar utan stamtavla så har man ingen aning om inavelsgraden.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
MaritaBo
1/28/14, 12:54 PM
#1

Det är bra det! Här tror jag också att avelsdata har varit till hjälp de senare åren. Som lätt räknar ut inavelsgraden på en presumtiv partner.

Men som du säger, så har vi ingen aning om inavelsgraden hos blandraserna. Bara se på min fd. granne som lät sin hanhund para sin dotter…. (hon sysslar med blandras avel). Med resultat navelbråck, underbett och något mer som jag inte kommer ihåg på valparna….

Amandla
1/28/14, 12:56 PM
#2

Usch, det kan inte kallas för avel, det är en hundfabrik om än i kanske liten skala 😡


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
1/28/14, 1:09 PM
#3

Instämmer! Och tyvärr så kryllar det av sådana fabriker…

Kitten86
1/28/14, 7:33 PM
#4

Det är jättebra att inavelsgraden, i snitt, har sänkts och att SKK lyfter fram detta! Jag håller med om att jag tror funktionen som Avelsdata i kombination med ett större kunnande om inavel och vad det innebär har hjälpt/underlättat för uppfödare att sträva åt rätt håll.

Något som också är viktigt som lyfts fram är:
"Förutom att begränsa inavelsgraden hos avkommorna är en annan viktig åtgärd att inte låta någon enskild hane få för många kullar. Oavsett hur bra egenskaper en hund uppvisar innebär en alltför flitig användning av dessa individer ett högriskspel. /…/  Överanvändning av enskilda hundar leder dessutom till att det i senare generationer blir svårt att välja djur för parningar eftersom de ofta har samma individer i stamtavlan."

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Amandla
1/28/14, 7:58 PM
#5

Precis! Jag önskar att det fanns en regel för hur många kullar en hane får ha, åtminstone att det ska vara ett begränsat antal de första åren för att man ska kunna utvärdera resultatet. Om en hane fort får många avkommor och om många av dem blir sjuka eller får andra fel… hemska tanke.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Kitten86
1/28/14, 11:15 PM
#6

#5
Det finns ingen regel om antal kullar men det finns väl en gräns för antalet avkommor? Har för mig att jag läst hos SKK att en hane får ha 250 avkommor i Sverige, men sen är det ju inget som stoppar att man använder samma hane utomlands därefter. Finns det ingen form av övergripande regel eller så, så kan det teoretisk bli väldigt många avkommor efter en och samma hane vilket som sagt kan ge problem i framtiden då samma hund kommer dyka upp hos båda parter man tänkt para med varandra vilket i sin tur ger en viss grad av inavel.

Oavsett så är det ett steg i rätt riktning även om det självklart alltid finns mer som man vill uppnå. T.ex. på numerärt små raser, för att minska inavelsgraden idag och för att på lång sikt minska risken för framtida högre inavelgrad etc.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
MaritaBo
1/28/14, 11:33 PM
#7

Om det inte har tillkommit på senare tid regler om antalet valpar en hane får ha så stämmer inte det.

Men vissa rasklubbar har en rekommendation om antalet valpar alt. kullar en hane får lämna.

Tyvärr och också bra i vissa fall,  så går det inte alltid att begränsa en hanhunds användande. Det beror ju också på hur stor population det finns i rasen och antalet kullar/valpar som föds.

Ju " större" ras det är så finns det ju naturligt nog fler hanar att välja på och tyvärr… måste jag säga att även den omeriterade hanhunden kunde vara användbar i avel. Men få uppfödare ser det så. Ju fler utställningsmeriter en hane har desto bättre är den i avel - NOT! Det stämmer inte. Den kan mycket väl vara sämre i avel som helhet än den omeriterade hanen som "fru Svensson" äger.

Men tyvärr så är dessa titlar mer värt än bredden av avelshanar….

Ciccio
1/28/14, 11:39 PM
#8

Hade en goldenägare som mycket flitig kund på vår veterinärklinik. Husse var ganska ledsen för hunden hade mycket problem och även syskon visade det sig. Den här husse sa i alla fall att pappa till hans hund var pappa till alla golden i hela västsverige. Jag har ingen personlig kännedom om det utan vet bara vad denne hundägare sa. Det är en hel del år sedan också, 8 kanske.

Ciccio
1/28/14, 11:41 PM
#9

#8 Syskon med olika problem skulle det stå.

MaritaBo
1/28/14, 11:55 PM
#10

Det är ju det som kan vara förödande med överanvändande hanhund.

Ta tex. PRA. När det är nytt i en ras och en hanhund är använd mycket och den har massor med avkommor. Vad kan hända? Jo, att den ligger bakom de flesta avkommor och det visar sig att just den hunden utvecklat PRA. Då finns han som anlagsbärare i de flesta hundars stamtavlor…. och så är karusellen i gång.

Amandla
1/29/14, 9:58 AM
#11

En anledning till att det är fler utställningshundar som går i avel är att det helt enkelt är lätt att hitta dem. I alla fall om man själv som uppfödare åker på utställningar, vilket man bör göra enligt min åsikt, dels för att få sina egna hundar bedömda av en utomstående och dels för att se på hanhundar och deras avkommor, helt enkelt för att få en bild av vad olika hundar ger i olika kombinationer. 

Sen kommer de ju att synas på Avelsdata/Hunddata, deras utställningsresultat visar ju åtminstone om de är rastypiska och i hur stor grad. 

Fast jag håller med om att fler hanhundar är värda att avlas på, men de är inte lika lätta att få syn på.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Kitten86
1/29/14, 10:25 AM
#12

#7
Det kan vara så, som du säger, att jag läst det i RAS för shetland sheepdog och att det inte är något som generellt gäller alla SKK reggade hundar. Exakt antal ska jag dock låta vara osagt (men har för mig 250)

Jag håller med om att det inte går att begränsa användandet av en och samma hane på samma sätt för en numerärt mindre ras än en numerärt större ras. Men någon form av regel måste ju kunna tas fram precis som det finns för antalet kullar efter en tik. Försöka få upp ögonen få "vanligt" folk angående avel, för att kanske få iaf någon kull efter "Fru Svenssons" hund för att tillföra gener inom rasen/aveln.

#11
Jag kan hålla med dig om att hundar, ena eller båda, bör vara utställd åtminstone en gång. Resultatet/omdömet ger ju en fingervisning på hur just den individen passar in mot rasstandarden. Sen är tyvärr min uppfattning att de uppfödare som ställer ut mycket för att meritera sina hundar med många titlar verkar vara av den uppfattningen att den man parar sin tik/hane med också måste ha en eller flera titlar för att det ska bli fina valpar. Två champion föräldrar kommer ju inte nödvändigtvis få en hell kull av bara championkvalitet…. Sen finns det ju en massa andra meriter som också borde räknas mer, utställning är ju inte det enda!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Amandla
1/29/14, 10:27 AM
#13

Håller med dig igen 🙂Det är utbildning/kunskap/förståelse som behövs, helt klart. Jag har ju inte ens haft min första kull ännu men jag tänker ändå ett par hundgenerationer framåt och vad jag vill uppnå.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
MaritaBo
1/29/14, 11:58 AM
#14

Här kommer anti-utställaren! ;-)

Jag blev less på utställningar när jag såg några "kärringar" slänga in sina hundar i buren, när det inte gick så bra som hon ville på utställningen. Dessutom var det en hel del snörbedömning i min ras. En gång nöp en viss utställare som är homosexuell en domare i baken. Och det gick ju bra för denne person…hrmmm….

 Då kände jag att nu får det vara och har inte någon lust att ställa ut mer.

Är också anti mot utställning pga alla "titel-k…a" utställare. De som ser till titlar och "skönhet" men inte tänker så mycket på hälsan som ex. HD…. som FINNS i rasen (sheltie).

Och så tycker jag att man ska inte klassa ner för många hundar som domare. Vissa slänger ju ut 2:or och 3:or (så heter det inte längre va? Aslänge sedan jag ställde ut) på hundarna. Och man fattar ingenting…

Reglerna för domare, skulle nog behöva ses över lite.

Dessutom, tycker jag att utställning om man inte tar det på rätt sätt kan vara av ondo för en ras. Se bara vad den har gjort bulldoggen och schäfern… Men visst, en-två utställningar borde man i alla fall gå på, i synnerhet om man är nybörjare med en ras och om man har uppfödarplaner. Ett sätt att börja se på sin egen hunds fel och brister då det gäller den exteriöra biten.

Kitten86
1/29/14, 9:10 PM
#15

#14
Håller med dig där! 

I många fall upplever jag utställning som att det inte alltid hänger så mycket på hunden utan vem som fött upp den eller vem som håller i kopplet (vilket är helt skevt)! Domare utbildas hela tiden, så man ska inte dra alla över en och samma kam men det är så jag upplevt det. Och då blir det inte heller lika kul som ny inom sporten att ge sig ut på utställning om man känner att min hund aldrig kommer ha en chans för att den är uppfödd av fel uppfödare eller för att jag som person är fel att hålla i kopplet.

Någon utställning för omdömet tycker jag absolut, men titeljakt skulle jag aldrig hålla på med!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: