Annons:
Etikettpälsvård
Läst 4146 ggr
MaritaBo
2014-01-17 15:40

Tovåldern är här!

Det är väldigt skumt det här med tovåldern…

Från att inte ha någon mer än enstaka liten tova på insidan av frambenet så kryllar Zatangs päls av dessa "kryp". Och ändå har inget förändrats i pälsvården? Helt plötsligt så fanns de där.

Tycker synd om honom faktiskt för han piper till när jag försöker reda ut de små tovorna så nu ryker pälsen :(. Vilket jag tycker är lite tråkigt då jag älskar hans babylejonfrisyr. Men det växer ju ut igen så….

T60 modell blir det á la Marita. Han är badad och fönad och får vila en stund innan jag tar itu med pälsen… (Jag behövde en kaffepaus också).

Annons:
TjockaBerta
2014-01-17 17:28
#1

Jag passerade tovåldern obemärkt. Någon större skillnad har jag inte märkt av.

>>>Malum domesticum<<<

MaritaBo
2014-01-17 17:45
#2

Jag hoppades att jag skulle göra det också. Och varit noga med pälsen. Till Jul badade jag honom och det fanns inte tillstymmelse till tovor. Han hade så fin päls.

 Men som sagt, nej, helt plötsligt så  kryllar det av små tovor.

Nu när han är nedklippt så är det inte samma hund. Jo, det är det ju men, jag är van vid att se honom med valplejonfrisyren så det känns lite ovant. Men oj så mycket tovor han hade när jag klippte honom! Trots genomborstning och kamning före bad och föning så tog det emot att borsta och kamma honom.

Nu får det växa ut igen och jag hoppas att det inte blir alltför mycket tovor framöver.

TjockaBerta
2014-01-17 18:27
#3

Zatang är snart ett år eller hur? Tovåldern verkar komma allt mellan 6 månader och 18 månader. 

Thomas har haft lite tovor runt öronen, men allt annat är ju nerklippt. Och så blev det så klart tovor när jag körde mitt snörpudelexperiment. Men det var ju inte så konstigt. 

Men man blir förvånad, jag har både borstat och kardat men sen kör man med kammen och hittar massor av knutar fast man tycker att man varit ihärdig. 

Nu är det kammen som gäller  varje gång. Först  borste, sen karda och sist kammen.

Jag skulle önska att jag orkade ha så fin päls som du har på Zatang men kraften finns inte.

>>>Malum domesticum<<<

MaritaBo
2014-01-17 21:36
#4

Det stämmer. Han är nu 11 månader.

Upp till toppen
Annons: