Annons:
Etikettfoder
Läst 4259 ggr
Ti-ti-oo
2014-01-17 13:00

Vikt o cups på Royal Canine valpfoder?

Har en liten tremånaders dvärgpudel och så som många andra är hon inte ett matvrak direkt. Fick Royal Canine valpfoder som gratisprov från vet. Har annars gett mush valp, vilket gick super i ca tre veckor men nu börjar hon protestera. Skulle enligt vet blanda i lite olika foder så det blir intressant. Problemet är det att jag kan inte få ihop hur mycket jag skall ge av torrfodret. Det står 1+2/8 cup eller 125 g per dag. Men 1+2/8 cup blir ca 80 g, och 125 g blir ca 2 cups. Det är rätt stor skillnad… Har ni märkt det? Min våg är hel och visar annars rätt. Problemet är inte stort, jag blir glad bara hon äter och råkar hon äta mer än hon ska gör det absolut inget eftersom hon är på den magra sidan.

Annons:
MaritaBo
2014-01-17 13:18
#1

Har du en kräsen hund som jag har haft så skulle jag inte bry mig så mycket om att väga och mäta. Huvudsaken är att valpen får i sig mat och vad gör det om den råkar äta lite för mycket ibland? (vilket inte hände med min under uppväxten).

Annars brukade jag ha som regel att 1 dl torrfoder är ca 50 g. Stämmer med de flesta torrfoder någotsånär. (Cup är en kaffekopp och det är mer än en dl).

Jag gjorde också så att jag hade olika färskfoder och gav olika från dag till dag. Och ibland torrfoder. En kräsen pudel tröttnar på samma mat ganska fort.

Ti-ti-oo
2014-01-17 14:38
#2

Tack, ja det var lite så jag tänkte. Jag ville bara ha nånsorts mått på hur mycket hon BORDE få i sig. Men hon är pigg o frisk så jag oroar mig inte SÅ mycket, bara lite… ;) Just idag har det funkat att jag lade lite gräddfil i botten sedan foder ovanpå. Det verkar också så att hon inte vill äta på morgonen. Så jag tänkte dra ner antalet måltider till två och se om det blir bättre.

Upp till toppen
Annons: