Annons:
Etikettbeteende
Läst 1847 ggr
Helenaw87
2014-01-13 15:59

Galen gammal tant

Min tik Ester som är 11 år är hemsk att gå prommenader med 😭
Jag har provat allt och hittills har inget funkat.
Hon drar i kopplet å vägrar gå ordentligt.
Hundmöten är totalkatastrof så hon oftast gör utfall, skäller å skriker som en galning.
pinsamt då man går förbi en lugn å fin pitbull å det är min pudel som bär sig åt…
Nu sen hon börjat se illa med kan hon spänna upp sig mot väskor å påsar med tills de kommer inom doftavstond.

Hon har inte alltid vart såhär utan det kom efter en allvarlig borelia infektion för några år sedan.
Det var riktigt illa då hon inte tålde medicinerna mot det och blev bara sämre.
Vi hade 2 val å det var att vänta ut det å hoppas på det bästa eller ta bort henne.
Vi väntade å hon svävade mellan liv och död i närmare 2 veckor innan det vände.

Tyvärr satte det sig på hjärnan på henne (hjärnskada) å vet. tror att det är därför hennes beteende är som det är.
Hon är INTE en farlig hund då hon aldrig skadat en annan hund eller människa.
Hon är bara sån mot hundar hon inte känner och efter 1-3 promenader tillsammans med nya hundar har de blivit goda vänner ist.
Det tråkiga är att INGEN vågar ens prova då de tror att hon ska skada den andra hunden.
Jag har provat så många ggr på växjö brukshundklubb med nya hundar å efter en promenad tillsammans kan det nästan alltid leka men ibland krävs det någon extra promenad.

Ester är van att bo med andra hundar men sen hon blev ensam hund har hon blivit deppig.

Vad ska jag göra??

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Annons:
TjockaBerta
2014-01-13 16:14
#1

Det är samma med min gamla hund som ser dåligt. Han skäller på allt vi möter tills vi är så nära att han förstår vad vi möter. Han lyder inte längre heller och kommer inte på inkallning. Jag undviker hund möten helt så han ska slippa bli stressad. Jag struntar i vad (jag tror att) andra hund ägare eventuellt tänker. De har inte fakta. Ibland håller jag honom snett bakom mitt vänstra ben och då märker han inte ens att vi möter någon. Det är jobbigt att bli gammal. Man är lite skröpplig och ser och hör illa.

>>>Malum domesticum<<<

Helenaw87
2014-01-13 17:14
#2

Låter som Ester ja :P
Hon är pigg å glad som attan men sen hon blev ensam hund har hon blivit "gammal" å så men då jag kommer till mina föräldrar som har 2 collie hundar blir hon som valp igen.

Vi har ju planer på en valp till nästa höst/vinter men mina vänner tror hon kommer döda valpen trots att hon aldrig ens bitit någon å trots att hon älskar mammas hundar å grannens

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

TjockaBerta
2014-01-13 17:22
#3

Vi köpte ju en valp för två år sen. Då var gamlingen 10 år. Han var så sur i början och inte glad åt det alls. Då hade han varit 4 år som ensamhund hos oss. Det blev några åthutningar men på det stora hela har han varit väldigt tålmodig och snäll.

Ute försvarade han valpen mot andra hundar. De fick inte komma för nära.

Nu när han blivt gammal och valpen är två år så är rollerna  ombytta. Valpen förvarar gamlingen så gott han kan.

Men de tycker verkligen om varandra. 

Att skaffa en ny hund ändrar balansen i familjen. Men visst tror jag att det kommer gå bra. Ni är ju kloka och kan hjälpa Ester med nykomlingen.

>>>Malum domesticum<<<

Helenaw87
2014-01-14 15:09
#4

åh så gulligt!
ja vi hoppas ju att det ska gå bra å att hon kommer bli glad av en kompis.
Vi ska göra allt vi kan för att båda ska må bra å trivas

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Upp till toppen
Annons: