Annons:
Etikettfoder
Läst 4669 ggr
Amandla
1/9/14, 4:19 PM

Om torrfoder till hund...

Nu handlar inlägget i den blogg som jag Länkar till om Hills Preccription Diet, men ingredienserna känner man igen i många, alltför många torrfoder… Dags att ta sig en allvarlig funderare över om man verkligen vill ge sånt till sin hund. Mina hundar får färskfoder, Vom og Hundemat, plus ibland Acana som är ett torrfoder av hög kvalitet, inte alls jämförbart med billigare varianter utan motsvarar i stora drag VoH.

http://www.cutiepiepolly.se/2013/03/sanningen-om-hills-prescription-diet-del-3.html


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
MaritaBo
1/9/14, 4:40 PM
#1

Ja, vad ska man säga? Att vi konsumenter är helt och hållet grundlurade då det gäller torrfoder.

På senare år har jag försökt att välja torrfoder där i alla fall Kyckling står som första ingrediens (mest av). Provade ett tag med färskfoder (Bravo var det enda som fanns tillgängligt då), men det fungerade inte på hälften av hundarna(lösa magar). Så jag återgick till helt och hållet torrfoder. 

I och med Zatangs kräsenhet så provade jag ju det mesta i fodervärd, både skitfoder och "bättre" foder och så färskfoder. Numer så äter mina två hundar färskfoder och en hel del ben. Men lite men ytterst lite torrfoder får de också, för det verkar som att de vill ha det. I alla fall Zatang "ber om det" ett par gånger i veckan. Gillar väl att knapra på kulorna.

I alla fall så är det skrämmande att läsa om vad våra torrfoder innehåller på riktigt. Och ärligt talat så skäms jag lite grann att jag har utfodrat merparten av mina hundar med torrfoder även fast det kvalitetsmässigt varit av de bättre slagen.

Dock är jag förundrad över hundfoder reglerna som även nämns i artikeln. Att de flesta foderfabrikörer skriver endast ut det de absolut måste (bla VoH) som innehållsdeklaration enligt Jordbruksverkets regler. Hur mycket döljs det där? Undrar jag.

Personligen tycker jag att innehållsdeklarationer för djurmat ska vara lika viktig som för oss människor.

Även fast det kanske finns lite brister bland färskfoder tillverkarna så kommer jag aldrig att återgå helt och hållet till torrfoder igen. Om jag inte absolut måste för hundens bästa förstås. (allergier eller annat skäl).

MaritaBo
1/9/14, 4:52 PM
#2

Kom att tänka på att i alla år har man varnats för att vanlig husmanskost inte är lämpligt som hundmat. Och detta har väl egentligen varit så att det är just torrfoderfabrikanterna som stått för de varningarna, eller hur?

Men då skulle jag nog säga att det är väl ändå bättre än det man kan läsa i bloggen om Hill's torrfoder (är säkert likadant hos alla torrfodertillverkare) om man är uppmärksam på att hunden får mer kött, gärna rått och man tar bort lök och annat som inte är bra för hunden och tillsätter lite vitaminer och mineraler.

TjockaBerta
1/9/14, 5:43 PM
#3

Jag letade torrfoder utan kyckling eftersom ena hunden  kliade sig. Det var inte så lätt. Till slut hittade jag Orijen. Sen visade sig att den andra hundens mage inte klarade torrfodret så jag bytte tvärt till Bravo. 

Det fungerar hur bra som helst till båda hundarna. De får dessutom revben och andra ben och dessutom kycklingklubba(!) vilket den allergiske faktiskt tål.

Bravo kanske inte är det "renaste" fodret men Thomas vägrar att äta VoH eller något annat. Någon smakbit av hamburgare med lax har jag fått i honom.

Så länge det fungerar så byter jag inte. Orijen har jag som sökgodis i trädgården.

#2

Bra tänkt där om fabrikanterna. Matrester är nog bättre än en del torrfoder. 

Angående innehållsdeklaration fick jag lära mig av en veterinär att om proteinet är 4% av något så får man ange det på påsen. Alltså skriva Lamm om proteinet är 20 % och 4% av dessa 20 är lamm. Vilken jätteliten del det är. Men det lurar nog många. Det mesta är kyckling, kycklingfetter, kycklingbuljong mm.

>>>Malum domesticum<<<

Neela
1/9/14, 8:26 PM
#4

Jag har länge ratat torrfoder till katterna och det var självklart att göra detsamma gällande hunden. Vi ger färskfoder och råa ben och har en väldigt nöjd hund :)

[Forest]
1/10/14, 3:19 PM
#5

Ursh det är bedrövligt att läsa många tror dom ger ett fint bra foder men så är det skit man stoppar i dom 😡 

Här ger vi färskfoder, råkost samt egengjort godis om jag inte tar en näve torrfoder acana eller orijen.

wesdi
1/13/14, 9:04 AM
#6

Därav att jag ger rådet att fundera på vad man vill att ett foder ska innehålla. Läs innehållsförteckningen! Vet att många tycker det är jobbigt, varför behöva göra det? Tja.. vi är olika. Många anser att torrfoder till hund är bäst - då får den i sig allt den behöver. Frågar man samma människa om den resonerar likadant när det gäller mat till människa - att färdigrätter, pulvermos, pulversoppa, snabbmat, konservburkar mm är bästa människofödan så… blir oftast svaret NEJ! Så - varför skulle då *fabrikstillverkat* vara bättre till djur? Därmed inte sagt att alla torrfoder är lika dåliga. Det finns sämre och bättre. Titta på innehållsförteckningen på torrfodret! Vad innehåller det? Vilka är de fem första ingredienserna? Är innehållsförteckningen lång? Behövs verkligen allt? Det har blivit rätt poppis att stoppa i en massa medicinalväxter.. som i och för sig ofta hamnar rätt långt ned i listan.. men … behövs de? Hydrolyser… fundera på det! Förekommer det split/splittning? Dvs exempelvis majs är uppdelat på flera ingredienser? Räkna ihop då allla och se hur mycket det egentligen är. Färskt kött eller köttmjöl? Anges färsk kött, tänk på att det då troligen är vikt i färskt tillstånd… vilken blir helt annan när köttet bearbetats till en torrfoderkula. Kött består av ca 60-70 % vätska som då försvinner vid bearbetning. Hur mycket av angiven vikt är då kvar? Köttmjöl - redan torkat. Vätska borttagen. Enligt mig mer verklig vikt. Allra bäst - enligt mig - är att råfodra, ge rått. Färskfoder ifall man inte vill eller kan BARFa. //Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Annons:
Eva.H
1/16/14, 1:55 AM
#7

Nu kommer jag säkert reta upp er som ger annat än torrfoder. Men varför måste ni låta så självgoda, att ni minsann är så duktiga och älskar era hundar så mycket. Medan de som ger i detta fallet då torrfoder är lata, inte bryr sig om sina hundar i samma utsträckning osv osv. Detta har jag upplevt sedan jag skaffade hund för 23 år sedan. Att har man inte gett sin hund det som varit på modet just då är man en sämre hundägare. Då för 20-23 år sedan var det Royal Canin som var den bästa maten sen har det ju ändrats med åren. Standart var det ju ett tag. Jag är helt för att man pratar om foder och om vad man själv anser vara det bästa för sin hund och så. Men när det blir sekt-stämning av det skrämmer det ju bara bort folk. Hylla gärna det du ger din hund men varför är det så viktig att fullständigt sabba ner allt annat? Ja jag ger torrfoder. Jag är alldeles för äckelmagad för att hålla på med färskfoder och ben och sånt. Sedan har jag haft oförskämt friska hundar i alla år och enligt alla rön borde mina hundar ha segnat ner döda för länge sedan. Allra helst de två jag har nu som har levt på ICAs, Dogman dinner osv i större delen av deras liv. ;)

Upp till toppen
Annons: