Annons:
Etikettallmänt
Läst 3435 ggr
MaritaBo
1/9/14, 12:00 AM

Tänk på procenten

Lite då och då brukar jag kika in på Blocket och kolla in lite annonser. Ofta hamnar jag på djursidan (jättekonstigt är det) och fick se en annons igår och hamnade där idag igen där det står så här i annonsen:

"Vår mamma är 75% Dvärgpudel/25% Bichon Frise.och vår pappa är 100% Toypudel.
Vi valpar blir enbart Pudel."

Hur är det med procenten egentligen? Och blir det verkligen så att valparna blir enbart Pudel?

Nej, är mitt svar. Den (hur de nu räknar till dessa procentsatser begriper jag då inte) där lilla Bichonen kommer alltid att finnas i arvsmassan, även fast det går flera generationer. Det kan ju aldrig bli noll helt enkelt så att det "bihanget" försvinner. Sorry, här får annonsören gå en mattelektion helt enkelt… Och kanske lite genetik också…

Annons:
[Forest]
1/9/14, 10:30 AM
#1

Jag skulle säga 12% Bichon Frise resten pudel. Jag älskar läsa dessa annonser själv för jag blir mycket fundersam vem tror på att valpar med olika raser blir 100% en ras? 

Helt ot 🤪

Jag har läst en annan härlig annons nyligen med - vår mor o far renrasiga reg i SKK så även valparna kan reg in i SKK om man vill göra det. Priset sa mig allt men ovetande valpköpare tror säkert att det går till så att du som valpköpare kan reg in valpen i SKK efter köpet 😐

MaritaBo
1/9/14, 2:46 PM
#2

Nja, det som är kruxet är att man vet inte vilka gener som följer med till valparna.

Normalt är att 50 % av vardera förälder nedärvs. Och det är lätt att räkna ut om renrashundar är inblandade. Ex. 100 % Schäfer och 100 % pudel. Då blir det 50 % av vardera förälder.

Men sedan blir ju kruxet med att para ex. den avkomman med en labrador. Då kan man säga att 50 % är labrador, men den där blandrasen då som består av hälften schäfer och hälften pudel? Man vet inte vilka gener/arvsmassa som nedärvs. Det kan var mest schäfer, mest pudel osv.

Som ex. ta lika många röda kulor och blanda med blå kulor i en skål. Ta en näve (50 %) av kulorna och kolla hur många av varje färg du får i näven. Det kanske är mest blått eller kanske rött. Hänger ni med?

Det är här problemet ligger att blandrasuppfödare sällan känner till genetik och kanske inte är så smarta att de kan räkna heller. Som ni ser i ovan nämnda annons där säljaren skriver att valparna blir pudel. Ja, det tror ju då valpköpare. 100 % pudel. Och det följer med i kanske en-två generationer till. 100 % pudel. Och så fortsätter det… men det är ju inte hela sanningen för där någonstans ligger det en Bichon i generna som faktiskt kan ploppa upp senare och man fattar inte varför den valpen ser lite annorlunda ut…. det är ju 100 % pudel! Eller hur var det nu?

Hänger ni med?

[Forest]
1/10/14, 3:10 PM
#3

Oja jag hänger med :) 👍

Ciccio
1/27/14, 8:20 PM
#4

Njae, nu underskattar ni nog de presumtiva intressenterna tror jag. Det stora flertalet kan nog se att det är fel i summan där, även om de inte räknat avelsprocent förr så har de säkert använt procenträkning till annat i sina dagliga liv, eller hur. Om någon sedan väljer att köpa valp där ändå är ju en annan femma. Men som sagt, det säger en hel del om annonsören men inget om läsarna av annonsen.

MaritaBo
1/28/14, 1:07 PM
#5

Det tror inte jag faktiskt på. Några få kanske som har lite hum om genetik/avel, kanske reagerar. Men de flesta och faktiskt första gångs hundägare kör på att det är ren pudel. Om inte annat så säger man det och den där Bichonen försvinner i glömska för kommande generationer…

Om jag var ute efter en blandras själv (vilket aldrig kommer att hända, om jag inte vurmar för någon omplacering…) så skulle jag aldrig köpa från en s.k. uppfödare som skriver på det sättet. Men jag har kunskapen att se att det är ett stort fel.

Varifrån det här med % började i annonser vet jag inte. Men förr (jag är gammal nog) skrev man tydligt vilka raser det var i hunden, utan % satser. Man talade om vilka raser som var inblandade helt enkelt.

Må så vara att man kan räkna procentenheter men det fungerar inte i blandrasaveln. Man måste ha lite kunskap i genetik också. Och framförallt "uppfödaren" behöver den kunskapen.

Ciccio
1/28/14, 6:48 PM
#6

Det är inte viktigt för mig att tjafsa om det men jag tycker nog fortfarande att det handlar om ren matematik och inte om vare sig hundar eller genetik. Men antagligen har den som annonserat samma uppfattning som du, att en eventuell köpare ändå inte kan räkna procent. Hur som helst är det mycket sorgligt att se. Jag har däremot själv haft en hund med pappa 100% mellanpudel och mamma 100% labrador och hon blev 100% schnauzer ;) Nej men väldigt söt o raggig var hon, såg riktigt bastardbusig ut. Som en svart Disney-Lufsen. Hon var resultatet av en klassisk tjuvparning. Mamma labrador med "fin" stamtavla, friröntgad o ögonlyst inför parning men en kvick mellanpudel hann först. Nu råkade han också vara en regad o fin hund och jag träffade båda föräldrarna eftersom de ju var grannar som ni förstår. Så ja, jag har köpt en blandras jag med och det ångrade jag aldrig en sekund. Inte min syster heller som tog sig an en hane ur kullen. Som alla vi hundägare tycker så var det fantastiska hundar. Med detta sagt vill jag poängtera att jag inte på något vis stöttar blandras-"avel". Som med så mycket annat här i världen drabbar människans girighet både djur och natur.

Annons:
Kitten86
1/28/14, 7:28 PM
#7

Jag håller helt med dig #2
Vid avel mellan 2 renrasiga kan man enkelt säga 50/50 men det är ju aldrig helt säkert. Efter fler generationer med blandras så kan man aldrig via matematik säga att denna hund är si och så många procent av denna ras osv utan vill man då veta mer exakt kan man säkerligen göra DNA prov på det (men å andra sidan vem kostar på det på en blandras).

Jag håller helt med er om att det är "spännande" att se dessa annonser på blocket, oavsett ras/korsning, där procent anges och olika raser nämns. Presumtiva köpare kan lovas att en viss hund/valp är renras även om man (med lite hund kunnande) kan lista ut att det gäller en, eller två, oreggade föräldrar t.ex. Vissa annonser har pris som att det gäller renras och "luras" gärna med texten "reggad i jordbruksverket", där folk läser ordet reggad och kan luras att tro att det gäller en renras.

Det blev kanske mer svamlande än något annat men hoppas ni fattar…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

MaritaBo
1/28/14, 8:53 PM
#8

#6 . Det handlar tyvärr inte bara om ren matematik. Anledningen är som jag har försökt förklara ovan, är att man vet aldrig vilka gener som följer med till valparna. Det är enkelt när man parar två renrashundar (med registreringsbevis/stamtavla) av olika raser . Då vet man säkert att 50 % kommer från den ena föräldern och den andra lika mycket. Men i nästa generation blir det svårare, då det fortfarande är 50 % från vardera förälder (är alltid så). MEN vilka gener/arvsmassa som följer med till valparna vet man inte.

I blandraskullar förekommer det ju att valpar kan se väldigt olika ut i ex. pälsstruktur (beroende på vilka raser som är inblandade). En del kan ha sträv päls och andra kan ha mjuk päls och där kan man se på det ytliga vem som har fått vad, men man kan inte säkert säga att den är "mer schnauzer" än den andra, för det är bara det ytliga. En hund består ju av mer än en päls. ;-)

Inte att förglömma är att om tiken varit på rymmen under löpet, kanske redan parad, att den faktiskt kan ha parat sig en gång till med en annan hane och vips så är det en ras till som är inblandad i kullen.

Ciccio
1/28/14, 11:31 PM
#9

#8 (Nu har jag äntligen fattat att man ska göra så här, hashtag o siffra, för att bli tydlig. Har ingen dator just nu heller utan bara iphone o allt är mkt pluttigt) Men är det så du menar så är jag så klart med på noterna! Jag stirrade bara på de där olika andelarna procent och undrade hur sjutton det vat tänkt att folk skulle gå på att det plötsligt skulle bli 100 av ena sorten, i den generationen dessutom. Att vid fortsatt "spädning" inte kunna veta o "räkna vidare", det är jag helt med på förstås! Det är ju så man har testat fram olika raser, till rätt spädning, med önskvärda egenskaper, och sedan linjeavlat som det kallas, dvs inavlat, för att bli säker (säkrare) på stabilitet, uppnådd Rasstandard. Eller hur? Nu finns t o m blandrashundar på Blocket där ägaren bjuder ut dem till avel! Sök på "hane till avel border collie/labrador" , kl 17:44 igår. Jag undrar om inte en del av ansvaret för den här utvecklingen ändå måste läggas på SKK, och domarkåren. Det är verkligen inte en dag för tidigt att man börjar styra upp lite, om det nu inte bara är en läpparnas bekännelse. Många "hundmänniskor", veterinärer, genetiker, etologer har i flera decennier försökt få en sundare avel och en vettig premieringskultur utan att få gehör. Så det är glädjande om de nu äntligen lyssnat. Jag tror att många har tröttnat på sjuka, lidande hundar helt enkelt. Och fått för sig att alla möjliga konstiga korsningar blir friskare än en renrasig hund. Kan vara en del av förklaringen i alla fall.

MaritaBo
1/28/14, 11:49 PM
#10

#9 Ja, jag har sett att det erbjuds hanar på blocket. Men detta är inte tillåtet om man är medlem i SKK.

Idag såg jag även en annons om en PLANERAD BLANDRAS KULL. Att man kunde höra av sig för intresse….

Oh, my god, tänkte jag. Vart är blandrasaveln på väg!?!?!

Den största anledningen som jag har hört, varför man väljer en blandras är för att den är billigare. En sanning med modifikation… Det kan bli en dyrköpt valp i slutändan…

Våra renrashundar är inte sjukare än vad blandraserna är. Däremot är det så att det görs diverse hälsokontroller och man upptäcker saker och ting som exempelvis patella luxation…

Hur många blandraser gör dessa kontroller???

Dessutom är det bara i första generationen man kan säga att en blandraskull är "friskare" (en sanning med modifikation även här). I nästa generation är den lika "sjuk" som renrasvalparna.

Prismässigt så givetvis är renrasvalpar dyrare, men där får vi också skylla på blandrasaveln en del (förutom alla kostnader den seriösa renrasuppfödaren har). Idag kostar en blandrasvalp 7000-8000 kr!! Som våra renrasvalpar kostade för ca 10 år sedan. Blandrasuppfödarna pressar priset på renrasuppfödarnas valpar! För inte skulle jag som uppfödare (fd) vilja sälja mina renrasvalpar till samma pris som blandrasuppfödarna gör.

Och nu hamnade vi lite OT… ;-)

Amandla
1/29/14, 10:02 AM
#11

Jag läste för några år sen (kan det ha varit i Hundsport?) att statistiken hos försäkringsbolagen säger att blandrashundar är friskare, men sanningen kan snarare vara den att om en blandrashund blir riktigt sjuk eller svårt skadad så kanske den avlivas, en rashund satsas det mer på. Sen kanske det också är så att fler rashundar än blandrashundar är försäkrade, det påverkar också statistiken.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Kitten86
1/29/14, 10:11 AM
#12

#10
Kollar man på vissa annonser på blocket så säljs ju även blandrasvalpar till samma pris som renras med stamtavla. Läser man dessa annonser så brukar dem skiljas åt på texten "reggad i SKK" och "reggad i JBV) 😉

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

MaritaBo
1/29/14, 11:42 AM
#13

En annan aspekt i det hela. Vilka hundar omplaceras mest? Jo, blandraser.

Varför kan man ju bara spekulera i.

Annons:
TjockaBerta
1/29/14, 1:20 PM
#14

En annons på Blocket. Labradoodles säljes.

"Pappan är svart labradoodle tredje generation. Tiken en första generation."

Labradoodle i tredje generation, det blir knepigt att räkna på. Vad har de parat Labradoodlen med?

>>>Malum domesticum<<<

MaritaBo
1/29/14, 2:41 PM
#15

Förmodligen en annan labrador - pudel korsning. Så tolkar jag det.

Att försöka få det att låta som en erkänd ras och kalla det för Labradoodle, det tycker jag är vilseledande.

Kitten86
1/29/14, 9:04 PM
#16

#15
Så sant.

Som en annan annons jag såg på blocket:
"Bichon Havanais/Frise som i USA kallas " Havachon " är en trevlig blandning som passar dom flesta."

Det som är bra med denna annonsen är att det tydligt framgår att det är en blandning!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: