Annons:
Etikettbeteende
Läst 2690 ggr
Togan
1/5/14, 3:20 PM

Drar i koppel.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan alla hund och pudel älskare! Här är jag, en nybliven amatör till husse sökandes efter tips, hjälp och svar.

Som rubriken lyder, så drar min hund i kopplet fruktansvärt mycket. Han är spontan i sina ryck och kan ibland, specielt när vi kommer i en sorts "dragkamp" lägga en sprint även fast jag stoppar han och står still i några sekunder, redan efter första nya klivet jag tar.

Jag har använt sele med min hund ända sen han var valp då jag inte tycker om koppel man har runt halsen så mycket. D.v.s. han är helt ovan att använda sådant koppel. Jag vill nu lära han att sluta dra i kopplet så mycket, så att det här inte varar ut efter trotsåldern.

Det här beteendet är väll normalt antar jag, han har mycket energi, han är i en trotsålder ( 12 månader gammal). Men jag vill försäkra mig om att jag går rätt väg för att inte stöta på ännu mer problem i framtiden.

Hur ska jag gå till väga när han springer iväg? Räcker det med det jag gör, står stilla i några skunder och försöker på nytt? Nackdelen är att hela promenaden blir stopp varje 5-4 meter..

Nåväl, ska inte skriva en hel uppsats, om ni kan ge förslag eller berätta om era egna hundar och hur dem va skulle det vara mycket uppskattat!

Mvh, Togan (bilden är från när han var valp!)

Annons:
Neela
1/5/14, 7:28 PM
#1

När Sune drar stannar jag direkt, väntar tills han backar eller på annat vis slakar på kopplet och går sen vidare. Drar han direkt igen gör jag samma sak men istället för att fortsätta framåt när han släpper på kopplet byter jag håll och går i en fyrkant tills han har bättre koll på mig. Berömmer när han går lugnt och ger godis direkt han tar kontakt med mig (både spontant och vid uppmaning från min sida).

Haztparken
1/6/14, 9:39 PM
#2

Jag använder en vgw sele till min storpudel Dafne :) den har hjälpt mycket! Också samtidigt liknande träning som #1 Neela gör.

Har också gått 2 ggr hos en hundfysioterapeut då Dafne tydligen har en väldigt dålig rygg + nacke och detta har hjälpt henne något enormt vilket också resulterat i att hon går superfint nästan alltid! Så viktigt att kolla så att hunden inte har ont :)

[Forest]
1/9/14, 10:37 AM
#3

Så har har jag gjort: Jag har klickat in att gå bra i kopplet, när hunden är vid sidan så klick godis. Finns drösvis med olika klipp på youtube om detta så där kan man titta lite mer om man vill se. 

Det blir en ond cirkel på detta dragkamp, jag har sele på mina oftast just för att slippa ryck i nacken/halsen. Det kan ju vara så att man själv behöver snabbt dra till sig hunden vid tex lös mindre trevlig hund som kommer rusande mot än när man är ute o går.

Upp till toppen
Annons: