Allmänt

säljer ni till invandrare/utlänningar?

2014-01-04 23:38 #0 av: Thowas

med risk att låta rasistisk nu men jag frågar ändå.

när ni ska sälja era valpar, säljer ni till invandrare?   är ju sällan man ser invandrare med hund, och när man väl gör det så har de oftast pitbull eller amstaff.   vågar man sälja till invandrare??

Anmäl
2014-01-05 22:24 #1 av: Thowas

ingen som vill svara??

Anmäl
2014-01-06 08:34 #2 av: TriciaMcMillan

Men vad är det för fråga? Skulle aldrig döma en eventuell valpköpare efter ursprung, man lär väl ändå känna hen lite och pratar om ambitioner med hundköp etc innan man beslutar om att sälja en valp eller ej? Om man blir en bra hundägare har ju knappast med etnicitet eller ursprungsland att göra. Känns som att du behöver jobbanlite med dina fördomar...

Anmäl
2014-01-06 10:24 #3 av: Thowas

Fördomar och fördomar, jag var väl mest nyfiken hur ni gjorde.  jag säger inte att de är sämre djurägare, men man ser sällan invandrare med hund, om det inte är en kamphundsras. och många invandrare har ett helt annat synsätt på husdjur än vi har i sverige.

finns säkert uppfödare som aldrig skulle sälja till invandrare och en del som inte bryr sig alls som du skrev. 

Anmäl
2014-01-06 20:01 #4 av: Neela

#3 Jasså?

Av de "invandrare" jag känner som har hund har en schäfer, en golden (och innan dess en engelsk cooker) och en har en liten blandras.

Resten av dina fördomar tänker jag inte kommentera.

Anmäl
2014-01-07 09:57 #5 av: Thowas

där jag bor ser man sällan invandrare med hund och de flesta är rädda för dem.

sen förstår jag inte varför ni tar åt er och börjar sura direkt?  det är väl bara att svara på frågan.  "ja, jag har inga problem med att sälja till invandrare", eller "nej jag skulle aldrig sälja till invandrare pga..."

jag själv kan väl säga att jag är tveksam, dels för att som jag skrev inte har sett många invandrare med hund. och för att i många andra länder har de ett annat synsätt på hundar tex än vi har i sverige. i en del länder äter de faktiskt hundar. och det är faktiskt sant.

tex så fick jag ett mail av en tjej som var intresserade av mina valpar, hon är av utländsk härkomst. jag svarade precis som jag gör till alla intresserade att jag vill ha telefonkontakt för att lättare kunna prata med person, ställa frågor och få en uppfattning om vilka de är.  ändå fortsatte hon bara maila.  visst kan det vara en jätte trevlig familj och valpen kan få det jätte bra där.  men jag säljer inte till nån via enbart mail.

i och med mitt mail så undrade jag hur andra uppfödare gör, om invandrare velat köpa av dom, om de har sålt eller inte. 

Anmäl
2014-01-07 11:16 #6 av: Amandla

Jag förstår inte heller fråganFunderar När jag så småningom kommer att ha valpar här så kommer jag inte att sälja till vem som helst. Det har inte det minsta att göra med etnicitet, ålder eller annat utan om min magkänsla (och gärna rekommendationer från någon jag litar på) för vem som kan ta hand om valpen ifråga på bästa sätt. Jag väljer att tänka på människor som enskilda personer, inte som "thailändare", "muslim", "vit", "rökare", "sportintresserad" eller andra etiketter. Etiketter berättar inte mycket om personligheten. 

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt

Anmäl
2014-01-07 16:58 #7 av: MaritaBo

Jag som fött upp en annan ras än pudel i ca 10 år, har aldrig haft någon av utländsk härkomst som intressent till mina valpar.

Men om jag hade haft det så hade jag behandlat den intressenten på samma sätt som alla andra. Dock med risk att man skulle bli anmäld för rasism, för att man ev. nekat en valp till denna. Tyvärr är det så att en person med utländsk härkomst kan tolka det som att man sagt nej pga härkomsten. Detta har det skrivits om vid flera tillfällen i pressen och om jag inte missminner mig så har det stått om det i Hundsport och/eller Hundsport Special...

Javisst är det så att i vissa länder äter de hund. Har tex. en svärdotter som är från Kina som har berättat det. Men detta förekommer inte i hela Kina utan i vissa delar av det. Så man kan ju inte dra alla "kineser" över en kam. I vissa länder äter de marsvin också....

Jag själv är andra generationens invandrare (dock Finsk) och det finns faktiskt många invandrare som är också det och även tredje generationen. Ska man säga direkt nej då? De kanske är lika mycket " svenska" som jag är, fast de har en annan hudfärg. De har kanske samma syn på djurhållning som jag har.

Nej, att helt och hållet neka en invandrare bara för att denne är av invandrar härkomst är för mig inte ok. Det är rasism!

(#5 Har du valpar nu eller på gång?)

Anmäl
2014-01-07 21:14 #8 av: Thowas

jag har inte sagt att jag har sagt nej till någon bara för att de har en annan härkomst, jag bara var nyfiken på hur ni andra gjorde, som jag oxå skrev.

jag har en kull med valpar nu.

Anmäl
2014-01-07 23:14 #9 av: MaritaBo

Där ser man. Vem är den lyckliga modern och fadern då?

Hur många blev det, vilket kön? (OT, jag vet) 

Anmäl
2014-01-07 23:25 #10 av: MoniQ90

Svaret är enkelt om en inte är rasist. Att neka valpköp PGA att den potentiella valpköparen är invandrare är direkt rasism. PUNKT (jag är inte på något sätt sur, utan konstaterar att det faktiskt är så) Så din fråga till alla här är helt enkelt är du rasist?

Anmäl
2014-01-07 23:38 #11 av: MaritaBo

Sedan är det väl så att säljer man oregistrerade blandrasvalpar så får man kanske också räkna med att det man får intressenter som man kanske inte vill ha... Dvs av olika härkomst och klientel....

Anmäl
2014-01-08 00:04 #12 av: MaritaBo

Nej, nu får ni ursäkta mig men jag kan inte hålla tyst. Har lagt ihop 1+1 och är bara så j-ans förbaskad! HUR kan man komma på tanken att para en omplacering ca 2 veckor efter att man har fått hem hunden? Är man så förbannat girig efter pengar, så man inte kan hoppa över det löpet och ta nästa istället!?!?!?

Det bara kokar i mig nu och jag tycker att det är så förbaskat ansvarslöst!!

Anmäl
2014-01-08 10:29 #13 av: Calgott

Varför skulle du INTE våga sälja till en invandrare?

Hur ser du att det är en invandrare? Färg, namn eller hur dom pratar svenska?

Anmäl
2014-01-08 20:29 #14 av: Thowas

*maritabo  du vet inte ett dugg om det där, och inget jag tänker diskutera med dig. 

tveksam är jag väl pga att man har läst så mycket skit om invandrare och hundar.   jag säger inte att alla är likadan, och visst finns det mycket skit bland svenskar med. absolut.

men så blev jag lite tveksam när hon inte ville ringa upp och fortsatte maila trots att jag bad henne ringa mig istället. och namnet på mailet avsändare var utländsk.

jag har som sagt var INTE sagt NEJ till nån pga annan härkomst.

Anmäl
2014-01-08 20:37 #15 av: MaritaBo

Jag vet nog mycket mer än vad du tror. Ansvarslöst är ordet!

Anmäl
2014-01-09 00:12 #16 av: Fridolf87

Jag har ett utländskt efternamn, är född i Sverige och är andra generationens invandrare. Nu är jag inte pudelägare men har en trevlig chihuahua-kille med stamtavla. Har även tidigare haft en ljuvlig rottis som vi tränade bruks med. Tycker den här frågan är absurd, finns det större risk att jag är en sämre hundägare än någon annan? Eller menar du en viss sorts invandrare från mellanöstern eller ett asiatiskt land? Vilken sorts invandrare är det störst risk med att sälja valp till? Nä fy vilka trista fördomar. Vilken tur jag har haft med mina hundars uppfödare och katters för den delen med. Som inte dömt mig p.g.a mitt efternamn utan faktiskt sett att jag är en människa som älskar djur och kommer vara en otroligt ansvarsfull hundägare.

Anmäl
2014-01-09 00:20 #17 av: MaritaBo

Finns ju också svenska tjejer som gifter sig med män av utländsk härkomst och antager deras efternamn.

Ska de också bli nekade att köpa en valp?

Anmäl
2014-01-09 00:35 #18 av: Fridolf87

Mm eller min man som valt att ta mitt efternamn nu när vi gifte oss för han tyckte Pettersson var tråkigare än mitt namn. Han kanske också skulle sållas bort.

Anmäl
2014-01-09 10:19 #19 av: [Forest]

Jag är inte uppfödare så jag vet inte vad jag ska svara, jag hoppas att man går efter hur man är vilken syn man har på fostran och allt sånt. 

Sophie-Medarbetare på pudel

Anmäl
2014-01-09 13:14 #20 av: idipidi

Tycker att frågan är helt absurd. Råkar man ut för någon som inte vill ringa upp utan bara ha mejlkontakt så verkar ju det inte riktigt vettigt förstås. Men varför skulle det bero på att personen är invandrare?!

Förhoppningsvis ställer man höga krav på sina valpköpare och kräver åtminstone telefonkontakt, helst att personen hälsar på en gång innan köpet. På så sätt kan man sålla bort de som inte är lämpliga. Rimligen ställer man varken lägre eller högre krav på någon för att de har ett icke-svenskt efternamn.

Anmäl
2014-01-10 13:58 #21 av: Maidens

Löjlig fråga. Samma krav ska ställas på valpköpare/uppfödare oavsett härkomst. Vad är det du menar TS? Att en "invandrare" skulle köpa en valp för dyra pengar och äta upp denna?

I min värld köper man heller inte blandrasvalpar utan kontrollerad hälsostatus hos föräldradjuren… Om man gör det kanske man får ett köpklintel som man får sålla hårdare bland...

Anmäl
2014-01-10 17:43 #22 av: SnyggaMoroten

Asså herregud, ta det lugnt. Thowas har ju bara frågat er en enkel fråga och så blir ni skitförbannade och frågar om han/hon är rasis. Ge er nu, svara bara på frågan ist.

Anmäl
2014-01-10 20:53 #23 av: Amandla

#22 Hon får ju svar på frågan! Samtliga menar att de inte gör skillnad på valpköparens nationalitet/ursprung utan istället går på hur personen ifråga är.

Anmäl
2014-01-10 21:06 #24 av: Sjöstjärna

#22 Det är väl ingen som har frågat om TS är rasist, det är bara ett enkelt konstaterande att hon är rasist. Hela resonemanget är så vansinnigt att man blir mörkrädd, har tiken dessutom bara varit i hemmet två veckor innan parningen så säger det ju också ganska mycket om inställning och seriositet. Tragiskt alltihop. Ledsen

Anmäl
2014-01-10 21:26 #25 av: MaritaBo

#24 Kunde nog inte sagt det bättre själv.

Anmäl
2014-01-11 11:16 #26 av: Thowas

det med tiken är nåt som MaritaBo har hittat på själv och stämmer inte alls.  hon känner inte mig och har ingen aning om vad hon pratar om.  vilket jag även sa till henne. 

Anmäl
2014-01-11 11:32 #27 av: Amandla

#26 Menar du att det inte är tiken du fick hem i början på hösten som fått valpar nu? Har du alltså en black and tan-tik till? 

Anmäl
2014-01-11 12:54 #28 av: MaritaBo

Vilket skitsnack! Jag har inte hittat på någonting.

Den 1:a september fick du hem en phantom (som du kallar det för) tik. Den fick valpar som nu finns på blocket som är födda 18:e november. Alltså parade du henne ungefär 2 veckor efter att du fick hem henne. Du kan förneka det hur mycket du vill. Men det fungerar inte hos mig.

Anmäl
2014-01-11 17:50 #29 av: Thowas

jag tänker inte ens kommentera nåt som du inte vet nåt om eller har med att göra överhuvudtaget.

Anmäl
2014-01-11 18:01 #30 av: Sjöstjärna

Alla potentiella valpköpare har att göra med hur uppfödningen går till och det kan mycket väl finnas sådana här på sajten.

I förlängningen har egentligen alla pudeluppfödare med att göra hur andra pudeluppfödare sköter sitt uppdrag eftersom det inte bara påverkar den allmäna synen på pudeln som ras och dess uppfödare utan också rasens utveckling.

Att föda upp hundar är inte något obetydligt som man ägnar sig åt lite på skoj för att tjäna en slant utan förenat med stort och långsiktigt ansvar för både valparnas liv, valpköparnas situation, rasens utveckling och hundägandet i stort.

Så att påstå att någon annan inte har att göra med om du missköter ditt uppdrag som uppfödare är ganska magstarkt.

Anmäl
2014-01-11 19:28 #31 av: MaritaBo

Det är bara att konstatera att TS avslöjade sig själv när hon reagerade första gången på vad jag skrev när jag blev förbaskad efter att lagt ihop 1+1. Hade inte ens nämnt henne i mitt inlägg. ;-)

I övrigt håller jag helt med  #30.

Anmäl
2014-01-11 19:45 #32 av: Tinsam

#31# tror att de flesta av oss har lagt ihop 1+1. Och, tror att alla som följer med här också slinker in på Blocket då och då. Trist när "man" inte kan stå upp för det man gör - hoppas att valparna hamnar i goda hem, oavsett vilket ursprung ägarna har ...

Anmäl
2014-01-12 02:01 #33 av: Helenaw87

Nu var ju detta en låååång tråd å jag var lat å läste inte allt men jag tycker ändå frågan i sig är lite intressant.
Jag är INTE rasist eller något liknande då min bästa vän är från indien å ja växte upp med en albansk familj men jag förstår frågan.
När jag flyttade hemmifrån till min första lägenhet flyttade jag till ett "invandrarområde" där jag var enda svensken i de närmsta 4 husen.
De få folken där som faktiskt hade hund hade som TS sa, amstaff eller liknande... aldrig att jag såg en golden eller cocker.

Jag påpekar än en gång att jag INTE är rasist men jag förstår frågan TS ställde.
Nästan alla invandrare jag känner är hundrädda pga herrelösa hundar i deras hemland mm

De som har hundar av det folk kallar kamphund är oftast killar i 20års åldern som vill verka tuffa eller ha den som skydd.
Anledningen att jag tycker detta var intressant är inte bara för det jag sett där jag bott utan oxå de ökade hundstölderna och hundkamperna där mjukare raser används som beteshundar.
Hur vet man som valpsäljare att ens valp inte ska användas i hemskheter?
Det räcker ju inte att bara tala med köparen utan i mitt fall av vad mormor lärt mig som födde upp engelsk cocker å newfounland är att man ska se efter "meriter" som utställningar på tidigare hundar, tävlingar och andra ambitioner man har ang hundar och tidigare hundar.
Mormor var med om att 2 av hennes valpar blev beteshundar och efter detta var hon extremt noga.
Jag säger absolut inte att invandrare inte kan eller får ha hund utan jag menar att man som valpsäljare inte bara kan tala sig till om denne är bra eller ej.
Sen känns det som många här hoppar på TS pga dennes simpla fråga vilket jag anser dåligt.

Om man kollar på hur många invandrare som egentligen har hund är det inte många jämfört med svenskarna.
De är ofta hundrädda och jag förstår dem om de kommer från ett land med många sjuka herrelösa hundar.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Anmäl
2014-01-12 11:52 #34 av: Thowas

Tack för det #33.   precis så jag menar.

Anmäl
2014-01-12 13:44 #35 av: MaritaBo

Det spelar ändå ingen roll. Det är en rasistisk fråga när man undrar: Vågar man sälja till invandrare?

Man är förhoppningsvis lika noga oavsett vilken härkomst personen i fråga har!

Kan berätta att där jag bor så handlar det om svenskar som är grymma mot djur. Har tex. berättat om incidenten där jag själv var inblandad då en kille i 20 års åldern var elak mot sin valp och jag blev hotad av denne när jag "la mig i". Senare fick jag veta att denne person åkte upp i skogen och misshandlade sin valp grovt och lämnade den kvar. En annan person fick nys om det och åkte dit och hämtade valpen. Veterinärbesök givetvis. Hunden saknar ett öga efter misshandeln.

En annan incident som jag själv inte var inblandad i är att en valp blödde om sina tassar utanför en affär. Det visade sig att de hade dragit ut klorna på den lille. Inte samma kille som ovannämnda. Också svensk eller blandning av nationalitet.

Det finns av alla nationaliteter grymma människor, ofta är också droger inblandat. Så som sagt var oavsett nationalitet så ska man vara lika noga när man säljer valp.

Sedan kan jag ju bara säga att det är synd att TS inte var lika "orolig" och omtänksam för sin tik, när hon parade denne... :-(

Alltihopa rimmar så illa tycker jag.

Anmäl
2014-01-12 17:00 #36 av: Helenaw87

MaritaBo jag vet inte vad du menar om TS´s tik men det hör väl inte till frågan?
Nu var frågan om man vågar sälja till invandrare.
Inte rasistisk på något sätt.
Du hade ju absolut inte klagar om någon frågade om man vågar sälja valp till män eller kvinnor.
Det var en simpel fråga och man måste få ställa frågor hur ska man annars få svar?

Att säga att man har fördommar eller är rasistisk bara för att man säger ordet invandrare eller nämner de i olika samanhang tycker jag är fel.

Kan du inte förstå frågan alls?
MÅNGA invandrare är rädda för hundar och de gånger man oftast ser de med en hund är det av hårdare raser.
Frågan är helt ok att ställa tycker jag.
Precis lika ok som att fråga om du vågar sälja till nån som aldrig haft hund innan.

Jag är inte här för att bråka men jag ansåg att folk hoppade på TS bara för en simpel fråga.
Om jag ställer frågan: vågar ni sälja till en ensam man?
eller till nån som aldrig haft hund tidigare ellet kanske till någon under 20år så skulle ni då säga att jag har fördommar?
Bara för att man frågar betyder det inte att man har fördommar eller liknande.. man kanske bara var nyfiken av någon anledning.

Även om frågan kunde formulerats på ett bättre sätt så innan man hoppar på någon kan man ju tänka efter lite, fundera på varför frågans ställs eller helt enkelt fråga TS varför denne undrar.

nu lämnar jag denna diskussion då det känns som den mest är till för att skapa bråk.
Jag har sagt mitt och jag vill inte bråka.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Anmäl
2014-01-12 17:47 #37 av: idipidi

#36 Ja, jag skulle tycka att frågan var lika konstig faktiskt. Inte rasistisk (vilket den är nu), men lika fördomsfull och märklig. Är man noga med att verkligen prata flera gånger med sina valpköpare samt träffa dem innan valpen flyttar, så ska det ganska mycket till för att bli lurad. Klart att det kan hända, men det är i så fall väldigt mycket som personen behöver hitta på och kunna "spela upp" på ett trovärdigt sätt. Likaså är jag säker på att om man tar ett vettigt pris för valparna så sållar enbart det bort många oseriösa.

Alltså är frågan om invandrare helt irrelevant. Man bör ställa många krav på köparna, men nationalitet/ursprung är inte en av dem.

Apropå fördomar så har den här tråden verkligen spätt på mina fördomar om personer som avlar på oreggade hundar, tyärr.

Anmäl
2014-01-12 20:13 #38 av: MaritaBo

#36. Nej, jag kan inte förstå frågan alls.

Var och en av alla "uppfödare" bestämmer själva vilka de vill sälja en valp till. Det är inget man behöver ställa en fråga om på ett forum. Där får ju magkänslan säga sitt. (eller rekommendationer från andra). En uppfödare kanske har lite tankar om att inte sälja till någon som är för ung, för gammal, en barnfamilj, nybörjare osv. Allt utifrån vilken ras man har. Alla raser passar ju inte alla.

Alla som svarat i den här tråden har i stort sett reagerat på frågan som ÄR rasistisk/fördomsfull. Andra (ex. jag) har i samband med frågan fått reda på att TS har valpar nu och lagt ihop 1+1 och tycker att det TS gjort är rent ut sagt förjävligt. I och med att ställa en sådan rasistisk/fördomsfull fråga och inte ha mer mellan öronen då det gäller tiken till valparna.... ja, det får i alla fall mig att inte se TS med blida ögon. Som idipidi skrev ovan "den här tråden har verkligen spätt på mina fördomar om personer som avlar på oreggade hundar". 

Till alla som funderar på att köpa en blandras (=oregistrerad) vill jag be er att tänka er för både en och två gånger och kanske läsa min artikel om KÖPA REGISTERAD ELLER OREGISTRERAD HUND?

Anmäl
2014-01-17 15:09 #39 av: MarieD

Frågan är rasistisk, Punkt. Man kan dessutom ha hur många "invandrar" kompisar som helst och ändå vara rasistisk. 

Och nej, det är inte rasistiskt att säga Invandrare. Det är vad som kommer efter eller före ordet som är rasistiskt. Om vi byter ut ordet istället i frågeställningen, hur tycker ni det låter? 

"när ni ska sälja era valpar, säljer ni till kvinnor?" 

"när ni ska sälja era valpar, säljer ni till judar?"

"när ni ska sälja era valpar, säljer ni till män?"

Anmäl
2014-01-17 16:26 #40 av: Tjeja

...Eller... när ni ska sälja valpar, säljer ni till rökare?

... Svar från mig, etnicitet bryr jag mig inte om, det är personligheten om jag tror den köparen är lämplig hundägare.

Men jag skulle aldrig sälja till rökare, för att rök och passiv rökning är skadligt och vill inte att mina valpar ska utsättas för det i onödan!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2014-01-17 17:49 #41 av: MaritaBo

Som före detta rökare så förundras jag över det du skriver Tjeja. Det är diskriminering tycker jag. 

De flesta rökare idag, röker bara utomhus. Och/eller under köksfläkten. Så någon nämnvärd passiv rökning blir det inte.

Anmäl
2014-01-17 19:31 #42 av: Tjeja

#41 Jo jag är nog väldigt diskriminerande däri. Men det står jag för i detta fallet. Det är mina vovvars hälsa vi talar om. Även om man "bara" röker på balkongen/altanen eller rent av bara när man är ute ute, tex på promenad eller så. 

Så är jag så less på att rökare med sin nedsatta luktförmåga inte inser hur mycket det stinker (och känner man lukten får min i sig skiten så är det). 

Personligen avskyr jag det och jag är dessutom less på att höra rökare klaga på att de känner sig häxjagade och förföljda! Snusa då i stället så slipper vi andra att ni förpestar tillvaron för oss! Egoistiskt så in i bänken att envisas med att röka är ok. Det finns massor med nikotinalternativ att använda sig av om man är så beroende av nikotinet!

Själv bor jag på andra våningen och har oturen att båda mina grannar under mig röker. Och ja de röker ute genom sina altandörrar och JA det förpestar så förfärligt för oss ovanför att vi i flera år önskat att vi haft möjlighet att flytta. 

Röken går längs med husväggen och smiter sedan in i huset där det råkar finnas minsta luftintag och nej, jag kan inte stänga av all ventilering i mitt hem.

Även om det mesta av röken hamnar ute så kommer massor med rök in, inte bara till dem utan kanske ännu mer till oss!

Köpte en ny säng för ett tag sedan, vit. Efter halva sommaren var sidan mot fönstret nikotingul! Då röker inte mina grannar mer än någon genomsnittsrökare. Jag ser dem ute ca 2-3 ggr per kväll/eftermiddag!

Vi har varit tvugna att tvätta av den sidan av sängen flera ggr.. Och då undrar jag.. HUR mycket har hamnat i våra lungor!?

Hade jag vetat att de skulle flytta in när jag skaffade mina husdjur hade jag inte gjort det. Vill inte att de ska utsättas för detta.

Sista sommaren var det fantastiskt väder, 2 veckor i sommras när grannarna var på semester kunde vi njuta av vår balkong, övriga sommaren endast 2 dagar... för då satt de där varje kväll med sina vänner och bolmade!

(Ursäkta mitt halvt hysteriska utbrott här, nu har vi kommit rejält OT)

Men JA jag DISKRIMINERAR de som är SKADLIGA FÖR MIG OCH MINA DJUR!!! 

Sedan kan dessa människor i övrigt vara hur trevliga som helst och jättebra på att sköta om sina djur i övrigt, men rökning ÄR SKADLIGT! så ÄR det!

Och det är något som ni som rökare själv har valt något som är självskadligt, egoistiskt och skadligt för ALLA ANDRA OCKSÅ!

Anmäl
2014-01-17 21:34 #43 av: MaritaBo

Jag ska inte ge mig in i diskussionen om rökning. Men det märks att du inte har så mycket kunskap om de som röker och varför de börjat röka och hur svårt det kan vara att sluta röka. Ja, jag vet ju för jag har facit.

Dricker du alkohol? Ja, det är självskadligt, egoistiskt och skadligt för alla andra också!

Anmäl
2014-01-17 22:01 #44 av: Tinsam

#42# Jösses, den här tråden börjar att spåra ur ...
Hälsningar/ fd rökare, numera snusare som gärna tar ett glas vin, äger två (välmående och sunda) dvärgpudlar och har flera invandrarkompisar, och även homosexuella vänner, med välskötta och go'a hundar.
Är det okej? ;-)

Anmäl
2014-01-18 10:52 #45 av: Ove-D

Frågan skulle lika gärna vara vågar du sälja till svenskar? Eller vågar du sälja till barnfamiljer, gravida, ungdomar osv...

Men invandrare vad menar du då? Finnar? Fransmän? Engelskmän? Afrikaner? Asiater? Amerikanare? Är alla som är födda i ett annat land invandrare? Om jag har svenska föräldrar men är född när de jobbade utomlands och jag var tonåring när jag kom till Sverige, är jag då invandrare?

Anmäl
2014-01-18 12:05 #46 av: Tjeja

#43 MaritaBo och alla andra rökare..

Jag dricker knappt alkohol. För övrigt är det så att dricker du bara lite alkohol någon gång ibland och absolut inte har något beroende så är det inte ens skadligt för en själv utan medicinskt bekräftat t o m till nytta! Rök 1 cigg och det är inte till nytta på något sätt, inte ens för rökaren. Ett välbehag kanske, men hälsomässigt, nej.

Jag vet att sluta röka kan vara mycket mycket svårt! Skrev min c-uppsats om just detta. Visst jag har ingen egen erfarenhet. Men kan säga som så, att innan jag skrev min uppsats var jag mer förlåtande inställd till rökare. 

Faktum är att det finns så oerhört många hjälpmedel. Och är man beroende nikotinist och behöver nikotinet för att inte bli sjuk finns det många alternativ att ge kroppen det nikotin den behöver utan att just röka. Snus, tuggummi, munspray och plåster är några exempel med många variationer att få i sig nödvändigt nikotin utan att det skadar omgivningen!

Saknar man det sociala och känslan av att suga på en sigg? Skaffa napp, e-cigg eller vad fan som helst att suga på och gå ut och snacka med de andra exrökarna som suger på sina nappar!

(Ja nu har jag blivit t o m sarkastisk och elak mot er stackars jagade rökare, förlåt men det har slagit över för mig då mitt liv är förstört på många sätt av era gelikar)

Nu ska jag avsluta min OT diskussion, eftersom den hamnat i helt fel tråd. 

Avslutar då med en tumme upp för #44 Tinsam som övergått till snus Tummen upp, jag säljer gärna och mer än gärna till folk som Tinsam när jag vet att de tar väl hand om sina husdjur!

Tillbaka till ämnet:

#45 Ove tycker jag ställer en intressant men egentligen icke relevant fråga om vilka invandrare som åsyftas...

Jag menar att en invandrare är något en individ är, och säger inget om individens egna beteende, oavsett vilket folkslag personen kommer ifrån.

En individs livsstil, beteende, attityd och kunskaper är vad som avgör om jag säljer till den individen.

Anmäl
2014-01-18 16:02 #47 av: MaritaBo

"Rök 1 cigg och det är inte till nytta på något sätt, inte ens för rökaren."

Fel! Det är vetenskapligt bevisat att det har en lugnande effekt på kvinnor. Min läkare har förklarat detta för mig, med bla medicinska termer, men jag kommer inte ihåg ordagrant.

Fel 2: Jag är fd. rökare. Men liksom alkoholister så är man en gång rökare, alltid rökare även fast man inte röker längre.

Jag vill inte ge mig in i långa diskussioner som är helt OT. MEN, du kan i princip sälja till en alkoholist en valp för de kan dölja sina laster. Eller en narkoman! Men en rökare kan inte det pga dofterna...

Misshandel och vanvård är alltså bättre än lite rök.....

Anmäl
2014-01-18 16:55 #48 av: Tinsam

#47# håller med dig helt och fullt!eller de som har en partner som ger sig på hunden för att göra illa "den andre". Nej, finns sämre människor överallt - även om de flesta av oss gör så gott vi kan för våra djur!

Anmäl
2014-01-19 19:35 #49 av: Thowas

vissa förstår vad jag menar, vissa inte. tex Helenaw87. tack för det. nån som fattar iallafall

min tik och mina valpar har ingen annan med att göra än jag, och det är nåt mellan mig och förra ägaren. det är ingen annan än jag som vet vad vi har för överenskommelse eller vad som.  så vad folk tror och tycker där det skiter jag i.  ni vet som sagt inte vad ni pratar om och har inte med det att göra alls. likaså att jag inte bryr mig om hur när och vilka ni parar och tar kull på.

Att man köper in djur just till avel är inget ovanligt och sker hos nästan alla djurarter, kaninuppfödare, hunduppfödare och zooparker tex, där djuren sätts ihop i stort sett direkt i hopp om att få ungar.

Åter igen så är det mellan mig och förra ägaren om vad som händer med min tik. nåt som VI kommit överens om.

Anmäl
2014-01-19 20:09 #50 av: MaritaBo

Det spelar ingen roll Thowas vad du tycker och tänker och anser att vi inte har något med att göra vad du gör. #30 Stjöstjärna beskrev det väldigt bra i sitt inlägg.

Det finns ingen seriös uppfödare som skulle parat en omplacering/äldre tik ungefär två veckor efter att man fått hem den. INGEN!

Varför? Just för att just uppfödaren inte vet något om tiken. Den vill låta tiken hinna acklimatisera sig och lära känna övriga flocken. Uppfödaren vill lära känna tiken. Göra ev. prover, undersökningar och även hitta en lämplig hane till denne. Ge tiken tid att visa dess temperament/mentalitét. Osv.

Vad folk gör hos andra djurarter det är ett jädrans dumt argument och framförallt att dra in zooparker i det hela. De flesta zoon jobbar för att bevara och föda upp utdöende arter och det ligger enorma kunskaper genom varje beslut. Vilket du absolut inte har!!

Jag skiter fullkomligt i vilket avtal du och den förra ägaren har. Jag konstaterar faktum att varken du eller den personen har alla hemma.

Det är ju inte det andra hemmet din tik är hos utan det tredje dessutom!! Och tiken är tre år - SÄGS DET!?? Oreggad hund = finns inga bevis på att det är en renras, när den är född och vad som ligger bakom denne.  Jag tycker förbaskat synd om den tiken och tänker att det är jäkligt synd om henne som hamnade i dina händer. DU borde skämmas! Men det har du inte vett till att göra!

BLANDRASAVEL skulle förbjudas, i synnerhet när det finns sådana som du!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.