Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 5970 ggr
sandis
12/15/13, 3:05 PM

Pudelfunderingar

Här kommer en rasfunderingstråd till….

Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn (4 och 6 år gamla). Vi bor nu i lägenhet men söker hus. Vi bor dock nära skog, med många långa härliga skogsstigar.

Min sambo har eget företag där hunden får följa med och vara med hela dagarna. Det betyder att en hund hos oss bara behöver vara ensam om vi ska göra något där en hund inte är välkommen. Vi springer några gånger i veckan och det vore då trevligt med hundsällskap :-)

Jag går gärna kurs med hunden och ser om vi hittar någon aktivitet som vi gillar att göra tillsammans. Jag tror att jag skulle tycka om agility eller lydnad, men vet inte. Främst så är det en familjemedlem vi vill ha. Som kan följa med i skogen på promenader, skidturer, sällskap vid bad i stugan, leka, träna lite trix mm eller bara mysa med. Vi vill verkligen hitta en hund som vi passar och som passar oss.

Vi har läst och läst om raser tills vi blir snurriga. När jag läser vissa sidor verkar pudel passa oss bra, fast när jag läst andra tänker jag att vi har för lite aktivering att erbjuda och borde titta på någon annan ras. Vi tänker oss i så fall en mellan eller stor dvärg. 

Vad säger ni med erfarenhet av pudel?

Annons:
Amandla
12/15/13, 7:53 PM
#1

Det en pudel framförallt vill är att få vara med! Kan ni erbjuda det så är mycket vunnet. Av det jag läser ovan så tror jag att en pudel passar fint hos er 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
12/15/13, 8:50 PM
#2

Det är sportiga sällskapshundar och är det så att man gillar att hitta på saker så behöver det inte kosta en massa pengar, jag tränar mycket på hemmaplan själv och med andra hundägare :) Jag tror säkert att pudel kan vara en ras som passar er bra. Jag tycker dok att man ska ha klara regler när det är så pass unga barn i familjen att lära sig se nu ska valpen vila, och man ska inte störa den kan vara bra att tänka ut innan man tar hem en liten valp att prata lite kring detta. Tänk på att välja även från en bra uppfödare som avlar fram mer stabila hundar, storlek tror jag ni valt bra större dvärg eller mellan. 

Leta efter uppfödare och åk och hälsa på att se hur dom vuxna hundarna är så ser ni om ni skulle gilla rasen och kanske ni klaffar bra med en uppfödare som har planer på kull närmaste tiden. 😃

sandis
12/15/13, 8:54 PM
#3

Tack för svar!

Det känns så viktigt att det blir en hund som får det den behöver och kan trivas hos oss. Vill inte ha dåligt samvete för att den inte får jobba tillräckligt mycket och därför inte mår bra. 

I andra forum när jag beskrivit vad vi kan erbjuda och vad vi söker så är det alltid pudel som föreslås. Men tänkte att här är ni ju proffs på pudel så kändes bra att fråga här Glad

Våra barn har träffat mycket hundar och andra djur, och lärt sig att djur är egna individer som måste få bestämma över sig själva. Går de iväg så måste de få vara ifred. Ligger de och sover måste de få vara ifred osv. Håller absolut med om att det är väldigt viktigt. En hund är ju ingen leksak.

Har ni några tips på bra uppfödare i närheten av Umeå? Som just avlar på mentalt stabila hundar?

Amandla
12/15/13, 9:37 PM
#4

Det är lite svårt att ge råd om uppfödare, men Domestic i Umeå har jag bara hört gott om. Fast de har inte mellanpudlar (vad jag vet) utan toy, dvärg och stor. Inte riktigt nästgårds men San-Jo-Les i Kalix har väldigt trevliga mellanpudlar (och vackra!). Om ni kan tänka er att åka längre så finns det förstås fler uppfödare att välja på 😉


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
sandis
12/15/13, 9:51 PM
#5

Vi kan absolut tänka oss att åka längre om vi hittar rätt uppfödare med rätt hund! Men i ett första läge där vi tänker oss att åka och träffa några pudlar så vore det bättre med någon nära. Har försökt hitta några aktiviteter på pudelklubben, norra avdelningen, men vet inte om jag var dålig på att leta för jag hittade inget. Tänkte att det kanske vore ett bra sätt att få träffa många olika pudlar för att få en bättre uppfattning om hur rasen är. Har sett många pudlar men aldrig riktigt träffat någon så att jag vet hur de är. Som de beskrivs i böcker och på forum så verkar de väldigt trevliga hundar, men de jag mött har ofta varit skälliga och osäkra. Därför känns det viktigt att nu få träffa fler pudlar och se hur vi tycker om dem.

Har ni några förslag på hur vi kan gå tillväga?

Amandla
12/15/13, 10:12 PM
#6

Pudelklubben finns på Facebook, ifall du är med där:

https://www.facebook.com/pages/SPK-Svenska-Pudelklubben-Norra-Avdelningen/151991654863216

Där kan du säkert få kontakt med någon.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
sandis
12/15/13, 10:16 PM
#7

Å, tack för tipset! Ska kolla det närmare!

Amandla
12/15/13, 10:29 PM
#8

👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tinsam
12/15/13, 10:41 PM
#9

En pudel är en fantastiskt kompis och familjemedlem! Har haft golden retriever i många år, och barnen är uppväxta med dessa vilket var fantastiskt. Dock måste jag erkänna att Otto (stor dvärg eller liten mellan, inte slutfört) är en supervove. Ha är med på allt, får fnatt emellanåt men inne är han en riktigt soffpotatis. Vi håller honom ganska kortklippt, borstar igenom varje vecka och badar en gång i månaden. Lättlärd, förarbete men ändå tuff - kan inte önska något mer! Och, tror att alla hundar är barnvänliga så länge barnen är "hundvänliga"!:-) lycka till!

Tinsam
12/15/13, 10:44 PM
#10

"Inte slutmätt" och "förarvek" skulle det ju stå. Förbannar automatiska stavningen …;-)

TriciaMcMillan
12/16/13, 9:57 AM
#11

Vilken storlek är ni främst intresserade av? Det kanske står någonstans men jag hittar inte det (har inte druckit kaffe än :P ). 

Jag har två storpudlar från Domestic i Umeå och de har som sagt även toy och dvärg. Sen finns det bra mellanpudlar lite varstans i landet skulle jag vilja säga, de minsta har jag inte jättebra koll på men det finns rätt många uppfödare norröver. 

Ice Illusion är också en kennel som verkar bra, finns i Örnsköldsvik (storpudel). 

Alla storlekar har sina för- och nackdelar skulle jag vilja säga. Storpudeltikar är ofta av bra storlek (enligt mig iaf) och tar inte mycket plats även om det är en "stor" hund. Dock tycker jag många hanar är för stora för min smak. Mentaliteten skiljer sig en del, mellanpudlarna verkar mest jämna, upplever att det inom storpudlar och de minsta skiljer sig väldigt mycket mellan linjer och uppfödare. Det finns allt från arbetssamma och balanserade glada hundar som passar perfekt hos en familj som er, till "bokstavskombinationer" som kanske kräver lite mer att få ordning på, och sen har jag även träffat på en del soffpotatisar som kanske är lite svårare att få till om man vill träna mer aktivt. Dock är den sistnämnda varianten mest sällsynt i min erfarenhet, vilket är helt i sin ordning för en pudel ska inte vara slö, utan villig att hänga med på allt, utan att för dens skull vara uppe i varv hela tiden om ni förstår vadjag menar :P

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

sandis
12/16/13, 7:02 PM
#12

Tinsam: Tack för svar! Otto låter som en härlig hund! Blir mer nyfiken att träffa fler.

Tricia McMilian: Tack för svar! Det är mellanpudel eller stor dvärgpudel som vi är intresserade av. Låter ju bra om du uppfattar dem som jämnast i mentaliteten. Vill ju varken ha en tokspeedad, stressad eller slö och ointresserad. 

Är pudlar generellt skälliga? Jag tänker om de har lättare till skall än andra raser precis som spets?

Hur mycket jobb är det med pälsen om man har dem kortklippta?

Skillnad mellan hane och tik?

sandis
12/16/13, 9:05 PM
#13

Vad ska man tänka på att fråga en uppfödare om? Hur vet man att det är en seriös uppfödare? En privat person som säljer valp registrerad i skk, hur vet man då om den är ok? Vet en som säljer en 4 månaders valp som beskrivs som en trygg och mysig hund. 

Är det ett dumt val? Är det bättre med liten valp än lite större valp?

Fler tips på bra uppfödare?

Annons:
[Forest]
12/16/13, 9:57 PM
#14

13, Att fråga om rastypiska tester gjorts på fäderdjuren och att dessa vara bra. Det ska vara patella och ögonlysning som gjorts innan parning. Att ta en 4 mån ser jag verkligen inte som hinder så där hade jag inte bommat och privatuppfödare kan vara kanon bra, dom har i regel inte så många hundar och därmed hunnit med pyssla lite extra med valparna/valpen. Ställ lite frågor du vill veta, hur är den ute/inne. Hur är mamman och vem är fadern be om se reg nr på båda tik o hane. Du kan då även gå in på skk och kolla lite. Hur var tiken som valp/unghund hur är hon idag. Ställ lite frågor kring detta ofta kommer man på rätt mycket själv och be om få träffa den 2 gånger innan ni säger JA/NEJ det ska trots allt klicka både för er o hunden Lycka till 😃

sandis
12/18/13, 10:46 PM
#15

Tack för tips!

Om hundarna bara är kollade PRA-prcd, borde man söka sig någon annan då?

Valpen beskriver han som lugn, gosig och lätt att slappna av, medan tiken sägs vara mer energisk och hoppig. Båda föräldrarna sägs vara typiska pudlar till sättet.  

Hur vet man om det är en bra valp eller inte? Om jag åker dit, vad ska jag fråga och titta efter?

Kanske är klokare att vänta och ta efter en rekommenderad uppfödare… eller är det lika säkert/osäkert?

/En väldigt virrig/osäker/funderande person…

Amandla
12/18/13, 10:49 PM
#16

Fråga varför föräldradjuren inte är ögonlysta och patellaundersökta. Jag personligen skulle inte köpa valp av någon som inte är mer noga med hälsokontrollerna.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Amandla
12/18/13, 10:54 PM
#17

Fråga mer om föräldrarnas hälsa, om de varit sjuka nån gång, om de har mycket tandsten (jättevanligt på småpudlarna), om de har alla tänder och om tänderna sitter som de ska (ingen felställning alltså), om de har rinnande ögon, om de haft problem med analsäckarna eller halsmandlarna. Fråga om de gillar att träna trick eller spår eller annat, om de äter ordentligt, om det är en hanvalp du vill ha fråga hur pappan är när det finns löpande tikar i närheten (kissar kanske inne osv, mindre kul)… åh, det är några småfrågor jag kommer på så här i hastigheten 😛


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
sandis
12/18/13, 11:03 PM
#18

Å, tack så mycket för ditt snabba svar! Tror att detta är denna uppfödares första kull. Men då hoppar jag nog denna valp och söker vidare efter en uppfödare som kollar hälsan mer noga och som är mer "känd". En sån uppfödare borde vara rädd om sitt rykte.

Fler tips på bra uppfödare av mellanpudel som är stabila och balanserade? Gärna i närheten av Umeå. Även större dvärgpudel kan vara aktuellt.

Helst svart men även brun, röd och grå är intressanta.

Amandla
12/18/13, 11:09 PM
#19

Jag tittade på Pudelklubbens uppfödarlista och skrev de namn jag vet lite mer om, så det finns fler uppfödare än de jag nämnde i #4

Se http://www.pudelklubben.se/# Klicka på Köpa pudel och välj Uppfödare, sen storlek.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
sandis
12/18/13, 11:18 PM
#20

Är alla de som finns med där seriösa uppfödare som man kan lita på?Verkar ju finnas alla möjliga typer inom hunderiet (precis som överallt annars). En kompis som köpte hund av en uppfödare (annan ras), den 6 månaders valpen var så bra så. Sen visade det sig rätt snart inte vara fallet… Vill att det ska vara en uppfödare man kan lita på. Som vill det bästa för hundarna.

Har kollat på San-Jo-Les, fina pudlar! Ska kontakta dem tänkte jag.

Annons:
Amandla
12/18/13, 11:22 PM
#21

Rent krasst så finns det puckon överallt och det är svårt att gardera sig, men ett sätt är ju att göra precis som du gjort här, be om råd och tips och få personliga rekommendationer. San-Jo-Les ÄR bra, det vet jag från säker källa 🙂

Sen spelar även personkemin roll, känn efter om du och uppfödaren klickar med varann. Förhoppningsvis kommer ni ju att prata lite då och då under de femton närmaste åren, och det underlättar mycket om man gillar varann.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
12/19/13, 10:09 PM
#22

21 där är många olika vissa anser att det är inte alls viktigt att klicka med uppfödaren, men jag tycker det är mycket fördel om det är så det är då man kan få en massa bra tips. Dessutom kanske hjälp så man lär sig klippa så man sen kan sköta och klippa själv. 😃

CampaLill
8/7/14, 5:36 PM
#23

Jag har en tik från san joles kennel! Hon är bäst :)

Upp till toppen
Annons: