Annons:
Etikettallmänt
Läst 7715 ggr
Valle2013
12/13/13, 12:36 PM

Toypudel

Hej, ny här! Har en liten toypudel hemma hos mig ❤️ Tycker dock att han är liten i både mat och godis! Vad ska en toypudel väga som är 15 veckor, en hane? Han är pigg och glad, bajsar två till tre gånger per dag…. /Therese

Annons:
[Forest]
12/13/13, 10:11 PM
#1

Jag tycker det är jätte olika hur dom väger, dels så blir vissa så himla små som vuxna o väger 2- 3 kg. Jag tycker det låter som att han äter ganska bra om han bajsar 3 gånger per dag, vissa anser att valpar ska vara nätta medans jag tycker väl att det inte gör om de blir lite runda då dom växer o därmed går överskottet åt det är lätt att dom då kan bli tvärtom magra som skrällen. Här har jag kämpat med att få upp Donna o det har tagit oss låååååång tid som 6 mån vägde hon 1.8 kg idag 3 kg och då har hon inte växt mer än 1.5 cm :) Jag hoppas dom har vart med från början med sina små toypudlar kan svara vad deras vägde. 

Jag kan rek att du väger honom varannan vecka för att ha lite koll på hur han ökar i vikt. Jag kan erkänna att jag aldrig gått o vägt mina hundar då jag går mer på hur dom känns och är. Har gett färskfoder från början o där ger man samma giva livet ut kan man säga om man har gissat rätt på deras vuxenvikt. Men visst vägde jag Enja som liten men inte så hisklans ofta ändå 😇

Säger även varmt välkommen hit och hoppas du bjuder oss på lite bilder på din lilla krulltott 😃Vilken kennel är han ifrån om man får fråga 🙂

MaritaBo
12/14/13, 11:17 AM
#2

Jag har ju vägt min toypudel (han är nog dvärg idag) då och då, men tyvärr inte sparat några uppgifter om det så jag kommer faktiskt inte ihåg.

Det är heller inget du ska gå efter då det är så olika på hur stora de är och kommer att bli. Det bästa är ju att titta på hullet. Lagom hull utan att vara fet är bäst på en valp.

Tyvärr är vissa kinkiga och små i maten. Och därmed känns tunna och magra. Det var min kille tills han var nästan 9 månader. Sedan plötsligt vände det. Innan dess åt han inte mycket alls och jag testade det mesta i matväg. Det som gick ner var råa köttbitar och ben med lite slamsor på. I stort sett var de det han livnärde sig på i flera månader. Ibland kunde han äta lite färskfoder och ibland lite torrfoder.

Idag är han 10 månader gammal och har ätit bra de senaste ca 6 veckorna, till min stora glädje. Färskfoderportionen slinker ner snabbt och han visar tydligt om han är hungrig/vill ha mer mellan målen.

Amandla
12/31/13, 11:25 AM
#3

Oj, ser att jag missat att svara här. 🤪Hur har det gått?

Aptiten har varierat rejält hos de valpar jag haft. Den första (liten dvärgpudel) åt jättedåligt, han fick magkatarr och till och med början på blödande magsår en gång (i kombination med smärtstillande efter kastrering). Han lärde mig det jag skrivit i min artikel om magkatarr.

Den andra valpen (stor dvärgpudel) åt sisådär, bättre om han fick lugn och ro och slapp den första hundens närvaro. Den tredje valpen (toypudel på 26,5 cm) har alltid ätit bra, hon har inte missat många måltider i sitt liv… 😛

Att en ägare upplever att valpen äter dåligt kan ha många olika orsaker: valpen har en lägre aptit helt enkelt/låg ämnesomsättning, valpen har ont i halsen, valpen kan ha någon annan infektion i kroppen, valpen byter tänder, valpen blir störd av något i omgivningen vid matsituationen, valpen växer olika fort i perioder och kanske inte behöver så mycket mat just då, valpen äter kanske visst normalt för storleken men ägaren vill ändå ha i den mer pga okunskap osv osv.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: