Annons:
Etikettallmänt
Läst 2327 ggr
Eftermiddag
2013-12-10 08:40

Vardagen med hund

Hej pudelägare!

Jag har inga hundar själv och känner knappt några som har det, men jag är lite nyfiken på hur era liv med hundar ser ut. Hur löser ni vardagen rent praktiskt, i just era familjer? Jag vet att det finns olika alternativ som hunddagis, dagmatte eller -husse och att vissa får ta med hunden till jobbet, men jag vill gärna höra hur just ni löser dagarna.

Annons:
[Forest]
2013-12-10 09:41
#1

Vi jobbar inte heltid här och vi jobbar till 99% olika tider, lite trist är det för vi ser varandra kanske bara några timmar vissa dagar. Men det är skönt på flera sätt dels så slipper dottern gå på fritis och sen hundarna slipper vara själva eller vara hos dagmatte. Jag har två dagmattar vid behov om det skulle krisa men det har bara hänt enstaka fall men bra lösning om vi ska åka iväg och hundarna känner dom båda väl :) 

Ibland är det glapp på 2-3 h och kanske dottern på 11 år kommer hem före någon av oss då vet hon redan om att hon ska ta ut dom här i trädgården för att låta dom kissa/bajsa. Hon går inte ensamma promenader med hundarna då vi har tre och jag är lite rädd att något dessutom kan hända. 

Jag tror många trivs på dagis men jag tror det kan vara lite stressat med hundar som skäller samt att dom kommer och går lite hipp som happ. Så jag tror att många hundar skulle föredra en hundvakt mer så som dagmatte/husse eller en som kommer för att ta dom på promenader under tiden matte/husse jobbar.

wesdi
2013-12-10 11:18
#2

Vi båda arbetar 100 % men har olika tider. Jag kontorstid med flex och sambon skiftarbete.
Så har vi löst det.

Samt att jag arbetar/tränar rätt mycket med jyckarna så de är harmoniska på så sätt. De dagar de blir ensamma några timmar så ligger de och vilar.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Amandla
2013-12-10 11:22
#3

Jag är hemma om dagarna så här är det inga problem alls. Dessutom har mina vuxna söner (18 och 20 år) mycket varierande tider i sina skolor så även om jag är iväg någon dag så är hundarna sällan ensamma mer än några få timmar. Om jag behöver hundvakt längre tid har jag flera släktingar plus ett par vänner som gärna tar hand om vovvarna, så jag har det förspänt 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
2013-12-10 11:43
#4

Jag är också hemma på dagarna, så de är sällan ensamma mer än när jag måste göra lite ärenden. Skulle det vara så att jag måste vara borta mer än 4 timmar så tycker inte jag att det gör något, eftersom jag alltid är hemma annars.

Det svåraste är om man vill resa bort ett par dagar. Har liten bekantskapskrets (sållat bort falska vänner) och mina barn bor på annat håll i landet. Så där får jag pussla lite för att få ihop det. Men det är ju inte så ofta förstås.

TjockaBerta
2013-12-10 17:23
#5

Jag är också hemma och mina hundar klarar också upp till 4 timmar om det skulle behövas någon gång. Ska vi vara borta längre får de vuxna barnen rycka in.

>>>Malum domesticum<<<

Eftermiddag
2013-12-11 10:08
#6

Tack för svaren! Intressant att läsa hur ni löst det :)

Annons:
Catta-
2013-12-13 19:37
#7

Jag har möjlighet att ta med Luna till jobbet :) Så hon är med mig hela dagarna

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Forest]
2013-12-13 22:01
#8

6 oja det har väl funkat så pass smidigt så inte heller sett hinder med att ha 3 hundar som nu, nu kanske inte sonen tål Nellie vi ska testa o se ett tag men tyvärr så tror jag det är henne han reagerar på 😕

Pudelbus
2013-12-15 02:26
#9

Nu är jag hemma om dagarna så vovvarna är med mig. Men när vi åker bort osv så får dom vara hemma hos mamma tillsammans med hennes gäng på tre stycken. Alltid någon hemma där så våra behöver aldrig vara själva hemma 🙂

wintermynta
2013-12-19 19:10
#10

Jag har just fått en praktik med väldigt oregelbundna tider och ofta har jag ingen sluttid. Jag går hem när jag är klar men minst 4 h arbetsdag och ca 2 h restid .  Jobbar minst 3 dar per veckodagar och en helgdag. Sambon jobbar heltid med nån dag ledig här och där. Förut har vi försökt trixa ihop det så Gusten vår hund var hemma max 4 h själv men han var så olycklig. Funderade på hunddagis men pga av hans allergier så valde vi dagmatte och är jätte nöjda. Hon kan ställa upp med kort varsel, har hundutbildning och känner andra hundar som Gusten får leka med.
Skulle det köra ihop sig har jag en granne och beroende på vilken del av jobbet jag är så kan Gusten följa med. Sen dom dagar jag är ledig eller jobbar hemma är han med mig. Är husse ledig så är han hemma med honom om jag jobbar så det fungerar.

Upp till toppen
Annons: