Annons:
Etikettpälsvård
Läst 4674 ggr
Ti-ti-oo
2013-12-09 22:41

Sträv eller len päls?

Många funderingar nu när det närmar sig valp på riktigt… ;) Om jag har förstått rätt finns det två olika pälstyper på pudel. Sträv och len. Stämmer det? Är det genetiskt eller beror det på yttre faktorer som föda och schampo? Jag har träffat både pappan och mamman till vår valp och de kändes väldigt olika i pälsen. Pappan var mjuk och len medan mamman hade strävare och liksom mer ogenomtränglig päls. Är det skillnad på pälsvården? Andra skillnader?

Annons:
Sjöstjärna
2013-12-09 22:47
#1

Nej, det stämmer inte, alla pudlar har samma typ av päls. Dock finns det vissa skillnader mellan olika färger, t ex är pälsen på aprikosfärgade silverfärgade pudlar finare och mjukare medan pälsen på vita och svarta är grövre och hårdare, men det hänger ihop med färgen.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Amandla
2013-12-09 22:56
#2

Håller inte helt med Sjöstjärna där, det finns likväl aprikoser med underbar stunsig päls som det finns svarta med för mjuk päls. En bra pudelpäls ska ge lite motstånd när man trycker handen mot den utan att kännas hård. De mjukare pälsarna tovar ofta lättare och ställer större krav på hundens ägare vad gäller pälsvården.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Ti-ti-oo
2013-12-09 23:00
#3

Hmm, både mamman och pappan är aprikos men känns som sagt väldigt olika. Vi har en granne med svart dvärg som har en riktigt len och mjuk päls.

Ti-ti-oo
2013-12-09 23:06
#4

#2 Ja, alltså den aprikosa mamman hade en sån päls som jag kan tänka mig var meningen att de skulle ha när de jagade och simmade. Den kändes liksom vattenavstötande :). Medan den svarta grannen här känns som babyhår. Och den aprikosa pappan var nånstans mittemellan.

Amandla
2013-12-09 23:06
#5

Både schampo (och andra pälsvårdsprodukter), foder och ägarens sätt att vårda pälsen påverkar, det gäller att hitta rätt för just din hund. Har man tur får man en pudel med god pälskvalitet, har man lite otur kan det bli betydligt jobbigare. Men det mesta går att rå på bara man har tålamod och söker kunskap 🙂Ska man inte ställa ut hunden är det inte lika viktigt heller förstås.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2013-12-10 09:46
#6

Jag har röd pudel och sticker då in en liten flik ;) Enja på vintertiden får mer stickelhår som är grövre kanske är det dessa du känt av att ena hunden har? 

Tycker många hundar har olika pälsar, i regel så har jag tyckt att hanhundar (röda,aprikosa) har mer päls än tikarna men förstås olika :)

Annons:
Amandla
2013-12-10 11:19
#7

Precis Forest, där har du en faktor till som kan påverka pälsen, hundens kön. Stickelhåren tycker jag känns väldigt olika mycket på olika hundar, har inte tänkt på om det varierar med årstid. Har du Enya i längre eller kortare päls på vintern?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
2013-12-10 11:29
#8

För min del kan jag säga att det beror mycket på schampoo och balsam som man använder, hur mjuk pälsen är. Sedan är oftast pälsen som mjukast när den är nybadad och man använt balsam.

Stickelhår, ja, det varierar också. Vet ett tag så var Zatang väldigt sträv på rumpan, där han är kortklippt. Men nu är han mjuk och len igen där. Han har förvisso på vissa delar av kroppen kvar lite valpull, men det nya känns mjukt och lent också.

Ti-ti-oo
2013-12-10 16:07
#9

Tack för alla svaren! Just det, kan tänka mig att årstid har viss betydelse. Det kan ju vara så att mamman inte badat på länge då hon har valparna. Nå, det blir ett äventyr i vilket fall som helst. Har inhandlat en andis, och valpschampo och balsam. En sax för tassar och öron har också hamnat i shoppingkorgen.

[Forest]
2013-12-10 22:34
#10

7 Jag klipper henne mer på sommaren men vintern får hon behålla lite mer på kroppen då hon anser täcke är mindre roligt, jag letar efter täcken med knäppe/knappar då hon avskyr karrborre ;) Jag tycker stickelhåren har blivit grövre på hösten de växer snabbare än vanliga pälsen eller så är det så att pälsen inte blir lika lockig. Jag har inte spånat så mycket på dom. Men jag tycker inte att hon är sträv men visst blir det strävare. Jag har inte märkt det på Donna men hon har så tjock päls och som du beskriver så ger det motstånd en mycket bra päls numera som inte tovar alls som den gjorde när hon var runt 1 år. 

Sen tåls det säga att pälsar ändras lite med tiden jag tycker att den blir bättre mer lättskött och det är väldigt skönt :)

Upp till toppen
Annons: