Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 5237 ggr
Haztparken
12/5/13, 6:57 PM

Färg

Jag är rätt inne på att köpa en flerfärgad Storpudel och har då blivit lite insatt i ämnet kring flerfärgade pudlar, eller som man också kan kalla det, pudlar med icke godkänt färg (vilket min nuvarande Storpudel har, creme färgad).

Jag vet att i t.ex. USA är olika färgteckningar som ex Harlekin godkänt, och också i andra länder, så varför inte här i Sverige?

En sak som jag och min familj blev lite paffa över var en sak jag läste i tidningen Pudelnytt Nr 3 2013 (beställde och fick hem den idag).

Det var ordförande för södra delen Fredrik Nilsson skriver:

Denna fråga har varit uppe redan innan FCI kom med sin deklaration om hur detta skall hanteras, ett väldigt klart besked där man framhåller att de inte får gå under benämningen pudel.

Och fortsättningsvis:

Som de flesta vet har vi redan tagit ett fullmäktigebeslut som innebär att CS ska jobba för avelsförbud för de flerfärgade.

Jag undrar hur ni ser på detta? Jag tycker att pudlar i olika färger är fantastiskt fina, lika fina som enfärgade!

Men det som stör mig mest är att dom försöker få bort flerfärgade (som väldigt många gillar och vill ha) istället för att lägga den tid och energi på att få fram bättre typade pudlar med mindre sjukdomar!

Och nu när jag redan har en icke godkänn färg på min pudel (creme, dock är båda hennes föräldrar bruna!) så vad, ska jag sluta kalla henne för pudel för det? Vad är hon då? …Hund?

Vad tycker ni? Är väldigt intresserad att höra era åsikter! 🙂

Annons:
Cahira
12/5/13, 10:07 PM
#1

Vita dvärgschnauzrar är godkända i sverige men inte i USA helt enkelt för att standarden säger att dvärgschnauzern ska vara en miniatyr av standard schnauzern. Vilket är konstigt för svart/silver är godkänt och den färgen finns inte i standarden - vilket är anledningen till att vit inte är godkänd. "Den finns inte hos Schnauzer." 

Är troligen nån sån anledning till att Sverige vill hålla pudlarna enfärgade - för det "ska vara så" enligt standard. 

Och icke godkänd färg hos pudel är fortfarande en pudel, bara "orastypisk" :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Forest]
12/5/13, 10:11 PM
#2

Detta har vart på tal innan i en (tror flera trådar) tråd 😉 

Jag har vart inne på att själv ta hem en bat dvärg eller toy från Holland eller Tyskland har två uppfödare som jag har haft lite kontakt med via mejl. Jag tycker att flerfärgade pudel är fina men min smak är för black and tan :) Jag hoppas att det kommer bli tillåten med flerfärgade pudlar, men tror dom har lite svårt o sätta gränsen kanske vad är okej och hur ska partierna vara? jag tänker på idag är det inte önskvärt att få en enfärgad hund med liten vit parti, ska dessa nu vara okej. Ska den då reg in som flerfärgad? Trots att grunden var enfärgad valp? Det är väl mycket o tänka på därmed tror jag det kommer bli svårt att "alla" flerfärgade blir godkända färger. 

http://www.parispoodles.com/Xena.html- som har blue merle pudel

Haztparken
12/5/13, 10:22 PM
#3

#1 Intressant!

Det jag tänker på att på gamla tavlor på pudlar så var dom just, flerfärgade så enligt mig borde det ju ingå i standarden då det ursprungligen var så :)

Precis, orastypisk, men enligt det han Fredrik skrev så får dom inte gå under benämningen pudel enligt dom 🤔

#2 Jag kan helt klart förstå att det skulle bli svårt att sätta en "mall" för hur de då ska bedömmas. Men det går och isåfall får ju de uppfödare som vill ställa ut fatta sig efter dessa mallarna, men jag tycker att de ska få en ärlig chans att försöka :)

Ska kolla in länken! :)

Cahira
12/5/13, 10:26 PM
#4

Om det blir godkänt så blir det nog som med andra raser. Typ black/tan ska ha viss nyans på tanfärgen, tecknena ska sitta på speciella platser osv. Harlekin ska säkert ha nån % vitt, och så vidare. Blue merle var såå fin! 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Haztparken
12/5/13, 10:29 PM
#5

#4 Var så jag tänkte mig att det skulle kunna vara också! :)

Är jätteförtjust i Harlekin, blir säkert en sådan! Längtar!

[Forest]
12/5/13, 10:29 PM
#6

3 du får ställa ut din felfärgade hund men det är tack o hej ;) Inoff kan du åka till och få en bedömning men man kan inte räkna med mer. Det är folk som reser kors o tvärs för få alla titlar man kan jaga och visst kan man åka till tyskland eller holland för ställa ut. Att det funnits på tavlor och målningar ja det stämmer det finns många gammla "bevis" på flerfärgade pudlar men jag tror inte att dom fanns i grunden utan det framavlades? kan ha fel där men förmig jag läst detta någon stans 🤔

Annons:
Haztparken
12/5/13, 10:32 PM
#7

#6 Precis, man vill kanske ha lite mer än ett tack o hej ;)

Jag läste om det med att de fanns från början men man kan ju inte lita på allt man läser! Kan mycket väl vara så att de enfärgade fanns före :)

[Forest]
12/5/13, 10:38 PM
#8

7 ja man framavla ju olika storlekar med så där tror jag även färgen kom in och man avla fram lie olika.  Som du säger är väl ändå hälsan något man ska framhäva och jag anser väl att pudelklubben har bra krav. SKK har inte alls samma krav utan där får man väl utgå mer vad rasklubben vill framföra. Jag hoppas att dom som är lite mer kunniga på detta kan säga sitt, nu är inte alla så öppna för flerfärgade pudlar men det ska man väl veta att dom verkar verkligen vara på framfart trots allt så finns efterfrågan på dessa.

Haztparken
12/5/13, 10:40 PM
#9

#8 Ja det finns ju efterfrågan men vad jag uppfattade ifrån Pudelnytt så ville dom ju införa avelsförbud på flerfärgade pudlar, alltså då vill dom ju verkligen inte godkänna några färger. Sen självklart finns det andra som har sitt att säga om saken men aa blir lite fundersam när de verkade rätt så emot det..

Cahira
12/5/13, 10:41 PM
#10

Jag är i tanken på flerfärgad pudel jag med den dagen jag blir med pudel. :) Får se hur det blir. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Forest]
12/5/13, 10:44 PM
#11

9. Det låter ju löjligt att dom tror dom kan bestämma om man ska avla på dom eller inte, det är många som är seriösa uppfödare och har avelshundar som är skk registrerade  och för div hälsotester. Valparna blir dessutom skk registrerade.

Haztparken
12/5/13, 10:46 PM
#12

#10 Hade varit trevligt med lite flerfärgade pudlar här i forumet! Vet bara en användare här som har :)

#11 Eller hur, håller helt med!

Zelda12
12/6/13, 9:02 AM
#13

Jag har ju Panda, en svart/vit dvärg, som är född hos en seriös "solidfärgs" uppfödare. Hennes pappa är en känd utställnings- och avelspudel, svart. Det blev stor uppståndelse när lilla P föddes, skk tvingade genom föreläggande uppfödaren att ta dna-test för att se om det var rätt pappa, och både pappan och Panda har gjort dna-test för att se att de inte bär på flerfärgat. Många tyckte att Panda skulle säljas med avelsförbud. I allafall, det jag fick lära mig av hon som har Pandas pappa, är att anledningen till att pudelklubben är så hårda med att det ska finnas bara enfärgade pudlar är att pudeln är en av de få raser som är solida, och att det har varit många års arbete för att få det dit, eftersom pudeln var flerfärgad förr. Tydligen är det lättare att avla fram flerfärgat än solida färger. Det resonemanget gör det lite lättare att förstå, men jag tycker fortfarande att det är störtlöjligt att en flerfärgad pudel inte ska få kallas pudel.

Mvh Amanda
SE*Odd I's

www.oddis.se


Annons:
Zelda12
12/6/13, 9:14 AM
#14

Dock kan man dra paralleller till andra raser, tex vit herdehund och schäfer som i grunden är samma ras men schäfrar fick inte vara vita så tillslut blev vit herdehund en egen ras. http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/vit-herdehund/ Frågan är ju om man ska låta det gå så långt att pudelklubben förbjuder flerfärgade pudlar. Och skulle då alla flerfärgade klumpas ihop till en egen ras eller skulle varje färg bli en egen ras..? Nä, pudel som pudel tycker jag, oavsett färg. Bättre att avla på hälsa och mentalitet och ev pälskvalitet, läste nånstans att med flerfärgsaveln försämras pälskvaliteten men jag vet absolut inte om det stämmer.

Mvh Amanda
SE*Odd I's

www.oddis.se


Calgott
12/6/13, 9:34 AM
#15

Tror nog att den flerfärgade pudeln alltid kommer att debatteras. Jag har haft harlekinpudel i 7 år och fått min beskärda del av folks åsikter. 

Förstår inte riktigt tänket att plötsligt ska pudlar inte bli pudlar pga färgen! Är dom reggade i en kennelklubb t.ex SKK och har en godkänd stamtavla ska dom inte vara renrasiga plötsligt. 

Flerfärgade pudlar och även andra enfärgade pudlar var godkända framtill 1936 då Frankrike tog över pudeln som "sin" ras från Tyskland. Det är Franska pudelklubben som inte godkänner flerfärgade pudlar längre. Och då måste vårt SPK hänga på, vare sig dom vill eller inte.

Men vårt SKK vägrar lägga avelsförbud på dom flerfärgade, oavsett ursprung hit o dit!

Läs pukt 102

http://www.skk.se/Global/Dokument/Protokoll/Avelskommitten/AK-4-2013.pdf

TriciaMcMillan
12/6/13, 10:51 AM
#16

Precis som #15 skriver så sade SKK nej till avelsspärr på flerfärgade pudlar. Pudelklubben jobbade för detta då en sådan motion kommit in och röstats igenom inom klubben. 

Bästa sättet (enligt mig) att engagera sig för flerfärgade pudlar skulle vara att engagera sig i just pudelklubben, som är sina medlemmar. Dock är kruxet som också sagts att det är den franska pudelklubben som har "äganderätt" på standarden och därför är inte flerfärgat, och inte heller blått, och tidigare inte heller rött godkänt på pudel. Den röda färgen är nu erkänd genom mycket arbete och påtryckningar, det är helt enkelt så man påverkar medlemsorganisationer. De klubbar som man kan ställa ut flerfärgat i och där de är godkända i exv Tyskland hör inte i hop med FCI och "vår" kennelklubbsorganisation utan har egna regler och standarder. 

Personligen tycker jag flerfärgat kan vara "fint" men jag köper inte, eller avlar inte på en hund, för att den är fin eller ser speciell ut, och där tycker jag diskussionen blir lite skev i bland. Nu menar jag inte att de som avlar på flerfärgat inte bryr sig om hälsa och mentalitet etc., men när diskussionerna går heta beskylls ofta de som är skeptiska eller tycker det är bra som det är nu för att vara utseendefixerade och närmast rasister (vad jag tycker om användandet av det epitetet i sådana diskussioner är en annan sak). Här tycker jag det blir lite dubbelmoraliskt då det ofta låter som att färgen är det viktigaste för de som vill ha flerfärgat när de samtidigt surar för att andra vill ha helfärgade. Hoppas jag inte trampar någon på tårna nu men det är mina personliga reflektioner angående hela diskussionen. 

Ska dock sägas att jag inte ser några fördelar med avelsspärrar eller att flerfärgade inte skulle få höra till pudelrasen. Avelsbasen gynnas inte av sådana restriktioner. Jag hoppas och jobbar för att fler uppfödare och pudelägare av alla färger och storlekar ska ta hänsyn till hälsa, mentalitet och en funktionell, rastypisk exteriör i första hand i alla lägen, sen om man kan lyxa till det med färger och exceptionellt "snygga" hundar är det väl bara ett plus, men det är inte det viktigaste i arbetet att bevara och utveckla pudeln som ras.

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

Amandla
12/6/13, 12:01 PM
#17

Instämmer helt med Tricia! 👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Kitten86
12/6/13, 4:30 PM
#18

Jag ser inget negativt i ett seriöst avelsarbete med flerfärgade pudlar, då flerfärgat och gener för detta uppenbarligen finns kvar i rasen (det kan komma fram även vid avel av enbart solid färg). Vad jag förstått har flerfärgade pudlar uppstått lite här och där i aveln i alla tider med skillnad i att man förr avlivade dessa individer direkt för att "gömma" att det någonsin hänt för att det är, eller har varit, ett stort tabu med flerfärgade pudlar.

Det finns många uppfödare i både Sverige och i utlandet som håller på med avel av flerfärgade pudlar och som gör det med seriösa intentioner, med alla former av hälsotest och även dna-test för att se färg generna som individerna bär på för att inte ge upphov till "felaktig" flerfärgade pudlar.

Istället för avelsförbud och/eller registreringsförbud tror jag istället på att det skulle vara bättre att försöka sträva mot en överenskommelse. Att man kommer fram till godkända flerfärger och hur dessa bör/ska se ut t.ex hur mycket vitt kontra svart på en harlequin. Black and tan kan ju även vara lite komplicerad färg då den finns i en variation av tan-färgen vilket i sig ger ett annat namn på färgen bara för att ta ett par exempel.

Jag tycker bara att det är positivt att t.ex. harlequin och b/t får registreras i Sverige och därmed får stamtavlor. Det tråkiga är att man, vid intresse, inte kan ställa ut och få ett officiellt omdömme eftersom hunden döms ut direkt pga färgen!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Forest]
12/6/13, 9:31 PM
#19

Att avla fram färger gör man redan så där ser jag inte felet alls med att avla fram olika teckningar/färger om grunden är att hälsan kommer först för det hoppas jag att alla uppfödare eftersträvar.

Rolig läsning, med trevliga svar håller helt med sundheten går före utseende även om jag anser att vissa färger är mer tilltalande  😃

JereMina
12/7/13, 1:32 AM
#20

Flerfärgade pudlar är så fina tycker jag ❤️

Annons:
Kitten86
12/7/13, 1:36 PM
#21

Ja, precis som inom all avel så ska ju hälsa och välmående gå framför ett visst attribut t.ex. pälsfärgen!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Haztparken
12/7/13, 2:10 PM
#22

Jag håller helt med er om det att hälsan ska gå före! Och vi har ju vissa sjukdomar inom pudel så varför inte lägga den tiden och energin på det än att förbjuda färger?

Sen håller jag också med i det #16 skriver. Man kan lätt bli "snöblind" på färger, då att man bara köper efter färgen på pudeln! Jag kan själv erkänna att jag hellre vill ha en viss färg än en annan och lätt fastnar i den fällan men sen i slutändan kommer jag ändå välja den vars föräldrar är testade och har ett bra psyke, oavsett färg, så det är ju bara ett + om man då får en färg man gillar lite extra.

Och de flesta som avlar på flerfärgat är noga med att avla på rätt hundar och att testa dom, vilket ju är super! :)

Och fler färger gör ju att fler kanske intresserar sig för pudel. Min mamma var ganska emot när jag skulle skaffa pudel då hon bara såg att de var utställningsklippta, nu älskar hon dom då dom lika bra kan vara vardagsklippta (som hon föredrar) :) så det är så fint med pudeln att den kan passa så många och här finns chansen för ännu fler om vi nu uppmuntrar uppfödare av flerfärgade som redan nu testar föräldradjuren! :)

Achatina
12/10/13, 9:07 AM
#23

Finns ju lite olika kennelklubbar i USA, inte alla som godkänner alla flerfärgade färger inom raser som normalt sett inte ska ha 'spännande färger' (de har typ merle schnauzer, vitfläckig "panda" schäfer, isabell dobermann etc). Det jag har hört/läst om är att det finns några amerikanska kennelklubbar som är superseriösa och så massor som inte är såvidare seriösa alls (men det spelar väl roll om klubben är FCI ansluten eller inte - men om en uppfödare blandar renrasiga pudlar från olika klubbar blir det ju en mashup utan dess like). Men vi borta i Sverige har ju inte samma pejl på vilka som är superseriösa och vilka som är så oseriösa att de skulle kunna regga en Bedlingtonterrier som Pudel - alla kennelklubbarna ser självklart jätteseriösa ut på ytan (hemsidor) så det förenklar ju inte alls för oss. Sumsumarum så kan jag förstå om det är motvilja att acceptera just nu icke godkända färger.

Är det enfärgade så är det ju en sak, röd, mörk aprikos, aprikos och cream är ju variationer av samma gen, så tekniskt sett borde alla vara godkända men att bara någon av de är det bör ju bero på att det trots den begrensade palett av färger som accepteras - att det ska finnas något färgmål att avla mot, individer att sålla ut. I fallet med flerfärgade så bör det införas dna testning - pga de där oseriösa kennelklubbarna som avlat in andra raser för att få fina färger. Inte bara för att få en hum om vad det är som införts utan även för att det innebär nya sjukdomsbilder som introduceras.

Calgott
12/10/13, 9:56 AM
#24

#23 Så med andra ord menar du att dom flerfärgade inte är rasrena pudlar! Tolkar jag dig rätt nu? Och vi som köpt flerfärgade är lurade?

Hur resonorar du då det gäller fler/felfärgade i solida kullar som är uppfödda av seriösa kennlar? För det gör det. Har dom blandat in andra raser i sin uppfödning då? Till saken hör att dom flesta uppfödare idag låter den/dom valpar med fel färg leva. Förr togs dom bort vid födseln.

Sen finns det kennlar som föder upp flerfärgade pudlar i dom mest konstiga kombinationerna. Dom ses inte som helt seriösa av de som avlar harlekin och black and tan. Men det är fortfarande pudel i dom pudlar med konstiga färgteckningar.

De uppfödare i Sverige som föder upp flerfärgade har superkoll på stamtavlor, anlag, DNA och vilka som är seriösa.

wesdi
12/10/13, 11:15 AM
#25

Hm.. för mig är inte färgen det viktigaste! Jag arbetar med mina hundar och sätter därför mer värde på mentalitet, lynne, temprament, arbetsvilja och exteriör. //Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

MaritaBo
12/10/13, 12:05 PM
#26

Jag kan inte förstå varför vissa färger ska förbjudas. Så länge det handlar om seriös avel och i vårt fall att det handlar om SKK reggade hundar. Värre är det ju om vissa färgkombinationer påverkar hälsan som M-genen hos bla. collie och sheltie. Då får man ju se upp.

Som det var förr och kanske även fortgår i kulisserna, att felfärgade valpar avlivades är ju mycket värre. Det är ju hundar det med och så länge färgen inte påverkar hunden hälsomässigt så spelar det ju ingen roll.

Jag tycker trots att jag förordar SKK och registrerade valpar där så bestäms det alltför mycket hur och vad som är godkänt i bla. utställningsringen. Många raser har faktiskt blivit förstörda (ex. schäfer) pga vad som vinner i ringen osv.

SUND hundavel borde vara det viktigaste i alla lägen. En hund som är frisk och orkar jobba som den är ämnad för i grund och botten.

Färger ska inte ha någon betydelse om färgerna funnits med från början. Eller om en sheltie har ståndöron eller inte. Alla vet ju att de flesta sheltieägare får preparera öronen för att de ska tippa…. Det är alltså inte godkänt med ståndöron, men om den har några tandförluster ja, då kan den vinna i ringen…. hrmmm…

Upp till toppen
Annons: