Annons:
Etikettfoder
Läst 11547 ggr
Ti-ti-oo
2013-12-03 08:43

Hur ofta får hunden mat?

Vi blir snart pudelägare till en dvärg/mellan tik. :) När jag läser här verkar det som att många ger sina hundar tre mål eller fler. Behöver man verkligen det? (Som valp förstår jag att de måste få äta flera gånger.)

Annons:
MaritaBo
2013-12-03 09:33
#1

Nej, man behöver inte det.

Normalt är att man ger två gånger om dagen (vuxna). Men vissa hundar kan bli tomma i magen och kräkas galla och då kanske man behöver ge fler ggr för att undvika kräkningarna. Många ger ett extra litet mål innan läggdags så de klarar sig till morgonen.

Andra hundar kan ha veterinärmedicinska orsaker till att de behöver äta flera gånger.

Sedan finns det hundar som bara vill ha mat en gång om dagen. Man får prova sig fram vad som passar ens hund.

Mina äter numer 2 ggr om dagen. Ett tag fick de bara en gång om dagen då min kräsna pudel inte ville ha mat överhuvudtaget. Men åt bättre om han fick på eftermiddagen ett mål. Men det har nu släppt så nu får de som sagt var 2 ggr.

TjockaBerta
2013-12-03 10:07
#2

Mina äter kl 8.00 och 17.00.

Det känns lagom även om en av dem tycker att det är alldeles för sällan 😉

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2013-12-03 12:11
#3

Mina hundar får mat två gånger om dagen, tiderna varierar eftersom jag sover olika länge på morgnarna.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Ti-ti-oo
2013-12-04 00:19
#4

Okej! Två gånger verkar vara vettigt och normalt. Puh, jag tänkte redan att jag är helt ute o cyklar. När jag hade hund senast, ca 15-20 år sedan, fick de nåt smått på morgonen och sen ett större mål på em. Tack för svaren!

Helenaw87
2013-12-05 03:13
#5

Min dam har magkatarr och måste i perioder äta ca 4ggr/dag för att undvika kräkningar men där emellan äter hon 2ggr/dag om hon vill vilket hon inte alltid har lust med.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Wisby9211
2013-12-05 17:41
#6

Min vovve får mat en gång om dagen då han bara äter på morgonen och vissa dagar matstrejkar han så ibland kan det dröja 2-3 dagar innan han äter =( Enligt veterinär så är det normalt just hos pudlar men man blir ju orolig =(

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Annons:
[Forest]
2013-12-05 22:19
#7

Eftersom hundar har ett kort tarmsystem (tid för tarmpassage är 12-30 timmar jämfört med människans 30 timmar – 5 dygn) så bör man ge dem mat 2-3 ggr/dag det är lättare att smälta mindre mängd och ofta. Dessutom ökar mättnadskänslan och det ger ett stabilare blodsocker. Man bör inte ge mat precis före eller efter motion/träning, det bör dröja minst en timme före/efter. http://www.husdjursboden.se/21571434

Här får våra hundar mat 3 gånger per dag på så vis slipper vi att någon av dom letar efter mindre "trevligt" att äta, det kan vara allt från leta efter något i botten i papperskorgen på toan till leta kattskit ute 😉

TriciaMcMillan
2013-12-06 10:58
#8

Jag ger tre ggr/dag. Innan valpen kom fick Trillian två ggr, men hon har lite magkatarr om magen blir tom för länge, kräktes gärna galla på morgnarna etc. Så hon fick också börja äta oftare och nu får de tre mindre mål om dagen, det har verkligen gett förändring för hennes mage. Förut kunde jag vakna på morgonen av att henne mage lät jättehögt och hon hade nog lite ont då och då, men nu när hon äter på kvällen så märks det nästan aldrig och hon spyr nästan aldrig. 

Valpen är så sjukt matglad så det känns schysstare att ge tre mål så hon slipper vänta för länge ( i hennes tycke :P )

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

Ti-ti-oo
2013-12-06 23:48
#9

Tack för alla svaren! Då är det alltså bara att vänta och se vad det blir för individ som kommer till oss. Klart att hunden inte ska må dåligt för att den får mat för sällan, även om JAG skulle tycka det var normalt med två mål om dan.

Sjöstjärna
2013-12-08 16:10
#10

#7 Jag skulle snarare vilja säga att det är mer naturligt för hundar att äta en eller max två gånger per dag eftersom deras mage behöver få vila mellan måltiderna och inte alltid ha mat i magen. (Gäller friska hundar.) Det är också naturligt för hunden att helt fasta någon dag i veckan. Min storpudel får normalt sett mat en gång per dag, sen eftermiddag-tidig kväll, ibland är han extra hungrig och ber om frukost och då får han det. Som många sagt tidigare är det bästa att låta hunden själv avgöra hur ofta den vill äta (inom rimliga gränser), men det är absolut inget måste att ge hunden mat 2-3 gånger per dag om den själv hellre bara äter en gång per dag eller ibland hoppas över maten helt.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Forest]
2013-12-08 18:09
#11

10 Som jag skrev 2-3 gånger per dag.

 Jag ger 3 gånger per dag eftersom jag anser att dom inte ska gå hungriga o leta mindre otrevligheter ute.

Sjöstjärna
2013-12-08 18:28
#12

Ja, och jag skrev att jag inte håller med, att hundens mage mår bra av att få vila.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

wesdi
2013-12-10 11:06
#13

Hundar är olika.

Nu pratar jag om vuxen frisk hund.
Mina hundar BARFas.
Mina får absolut inte på fasta tider. Vill inte ha hundar som kan *matklockan*, passar inte in i vår vardag och träning.

Antal mål/dag kan variera, helt beroende på dagens upplägg (träning/kurs, prov, tävling, jakt eller vad det kan vara)

Normal dag får de en liten lätt frukost, sedan får det sitt huvudmål på kvällen någon gång, en stund efter träning eller vanlig skogspromenad.

En dag full med aktiviteter kan det bli fler måltider eller engergipåfyllning. Försöker stoppa in lite energipåfyllning där det går då.
Huvudmålet får de sedan på kvällen någon gång.

Det går inte att jämföra hundars mag/tarmsystem med människans.

Hur ofta eller hur sällan en hund ska ha mat är individuellt.
Det finns hundar som självmant tackar nej til en eller ett par måltider.
Det finns konstant hungriga hundar som skulle kunna äta jämt.

Det finns hundar som av olika orsaker  behöver mat ofta, vilket då blir i små givor (hela dagsransonen delas ju upp på flera givor).
Det ger ju en hund som egentligen aldrig får äta sig helt mätt.

De hundar som får färre måltider/dag får större chans att äta sig mer mätt/måltid.

Så … hundar är individer.

Detta var nu vuxna hundar.
Valpar, små valpar, kan i början inte smälta jättemängder mat på en enda gång. Därav att man delar upp dagsransonen på fler givor.
Även här är hundvalpar individer.
Vissa visar själva med tiden att de vill ha färre antal måltider.

De hundar jag haft från valp har visat det. Så jag har inte hållit på någon strikt *så ska det vara* utan valp har fått bestämma själv…

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Annons:
Ti-ti-oo
2013-12-10 16:45
#14

Okej, alltså ungefär lika många åsikter som hundägare… Jag vet ju att en del tycker att man skall efterlikna naturen och vargars naturliga beteende. Vilket skulle betyda ett mål per dag, på kvällen efter jakten. Men en hel del har hänt sedan nutidens hund jagade själv. Vi får helt enkelt se vad som passar vår hund.

[Forest]
2013-12-10 22:27
#15

12 anser en mage får vila om de får mat 2-3 gånger per dag ;)

wintermynta
2013-12-21 23:12
#16

Min har känslig mage (magkatarr)så för att undvika kräkningar och sura uppstötningar får han 3 gg om dagen på bestämda tider. 
Ibland om magen krånglar i alla fall så får han lite laktosfri A-fil innan läggdags.

[Iyen]
2014-03-14 11:35
#17

Och här kommer jag och gör helt tvärt om.
Torrfoder står alltid framme.
Men ger VoH eller annan mjukmat 1 mål/dag , oftast på kvällen. Vill inte ha det tidsbundet så som #13 beskriver det.

Egentligen vill jag inte ha det så.
Egentligen vill jag bara ge färskfoder. Och egentligen vill jag barfa Viggo. Men det verkar så svårt. Och utan kontakter eller utan att bo granne med ett slakteri så verkar det väldigt dyrt och det verkar krävas väldigt mycket tid.

lillvilda
2014-03-14 14:07
#18

mina får 2 gånger om dagen med torrfoder/färskfoder morgon/kväll och ibland någon aktiverande ätande däremellan som ett köttben eller kong m.m fylld med färskfoder.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Tinsam
2014-03-14 20:58
#19

Så här gör vi här: en pyttenäve torrfoder till frukost, under förmiddagen långpromenad och därefter bravo färskfoder. Vid 18-tiden (efter promenad/träning) är det dags för kvällsmat som består av färskfoder eller kycklinghalsar/köttben. funkar kanon för våra små pälsmonster🐾

wesdi
2014-03-27 09:01
#20

# 17 Allt är relativt, det behöver inte bli dyrare med BARF än med torrfoder. Inte om man tänker på kvalitet, råvaror, vad hund får i sig/inte får i sig.

Åh så klart beror det på storlek på hund och antal hundar men… det behöver inte bli dyrare.

En hel del finns på de flesta vanliga mataffärer: grisknorrar, färsk kyckling, lever, njure, broskben, revben mm mm.

Det finns återförsäljare av BARF och färskfoder som man kan köpa av.

Det går att blanda färskfoder och BARF. Har man lättare att få tag på bra färskfoder till bra pris så kan man ha det som grund, och komplettera med köttkross, köttiga ben mm.

Pris/kg varierar som med allt annat.

Åh javisst, har man jägarkontakter, tillstånd från JBV för att få handla från slakteri så kan man få tag på billigt slams och ben till hundar.

😉Allt går bara man vill.
Sant är att man bör vara lite påläst om hundens näringslära. Under tiden så kan man med fördel börja med färskfoder.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Annons:
Upp till toppen
Annons: