Annons:
Etiketthundsport-träning-tävling
Läst 6946 ggr
Catta-
12/1/13, 9:50 AM

Aktivering

Hur mycket aktiverar ni era pudlar mentalt per dag/vecka? 
Jag får ofta den där "vad tråkig du är, matte" blicken även fast vi har gjort något. Dom kanske behöver mer stimulans nu i tonåren?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
Cahira
12/2/13, 1:50 AM
#1

Nu har jag inte pudel (ännu) men ja jag upplever att tonåringar har lite extra klåda i kroppen. :) Brukar ge lite mer märgben att roa sig med då man ska ta det lugnt och ger lite mer motion ute och ökar lite träningskrav för att få ut energin genom både kropp, mun och hjärna. :)

Godissök, spår och personsök m.m. brukar vara högeffektivt med att trötta ut sin tonåring. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Forest]
12/5/13, 10:00 PM
#2

Det är olika. Jag tränar mycket under promenaderna med hundarna jag går dagligen 2 långa promenader och där är ena träning inbakad med olika tricks och "skogs/stads-agility inbakat. Varje söndag är det mer träning planerat då är det i regel spår som står på planeringen men när det är varmare så är det även hundklubben vi åker till för träna agility. Utöver detta kan det bli kurser men det har vi fått skippat då jag har jobbat mycket kväll och bara kunnat gå isf var tredje gång o det känns helt onödigt att gå kurs då.

TriciaMcMillan
12/6/13, 11:02 AM
#3

I vanliga fall här är det lydnadsträning eller spår/skogsarbete två- tre ggr i veckan och en långpromenad om dagen, i bland med lite skogs/stadsparkour och bus. Nu är jag dock höggravid och dessutom får valpen inte gå längre promenader så bägge hundarna har fått nöja sig med bus med varandra och mer strukturerad träning 1- 2 ggr i veckan. Inomhus brukar vi träna småmoment eller söka godis och sånt nån gång i veckan. 

Tycker de känns nöjda ändå, däremot är det lite mer ös ute när de har haft tråkigt ett tag, inne slappnar de av. Leker lite med varandra i bland vilket är helt okej för oss även inomhus. Däremot har jag dåligt samvete för Trillian som inte får de långa promenader hon är van vid, lite för att det inte finns ork att dela upp dem alltid och valpen som sagt inte kan hänga med för långt. Försöker dock hjälpas åt med maken och han tar med henne på cykeltur i bland och ensamtid i bland.

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

JereMina
12/7/13, 1:32 AM
#4

Vi promenerar mycket men det är mindre med det nu då jag får behandlingar och märker att Molly blir mer irriterad och orolig och tittar på en som vad du är tråkig ja…Jag brukar kasta mjukisdjur som hon har leksaksdjur för hund som piper och hon hämtar och kommer tillbaka så jag ska kasta igen.

Jag delar hundgodis och gömmer inne och säger Leta och då springer hon runt och tycker det är så kul 😃

Catta-
12/7/13, 9:23 AM
#5

Tack för alla era tips! Tänkte börja gå kurser igen till nästa år och längtar verkligen tills jag(förhoppningsvis) kan börja agility träna henne. Lite slalom har vi börjar smygträna med.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

TriciaMcMillan
12/8/13, 10:10 AM
#6

Jag var på Stockholms hundmässa i går och blev sjukt inspirerad, nu längtar jag bara tills babyn är ute och det blir vår så jag kan börja gå kurser igen. Är också sugen på agility, och så freestyle ser ju så himla kul ut, hade velat gå en kurs i det också även om jag själv aldrig skulle kunna få i hop ett helt program. Är inte så musikalisk eller dansant av mig :P De senaste dagarna har vi tränat mycket filtträning och avslappning med valpen. Tanken är att jag ska kunna turas om att träna bägge hundarna och att den som inte tränas väntar och slappnar av. Har kommit rätt långt på bara ett par pass faktiskt, och sådan träning är ju enkel för mig, behöver inte röra på mig för mycket :P När det funkar optimalt är det ju enkelt att träna lite småmoment och tricks inne när man kanske inte orkar strukturera upp värsta passen. För er med en hund så går det ju enklare, exempelvis går det ju att utnyttja reklampauser och annan dötid till lite tricksträning om man tycker det är kul :)

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

Annons:
Catta-
12/8/13, 11:59 AM
#7

#6 Ja agility verkar så roligt, men jag måste röntga höfterna på Luna innan det går att börja med några hopp. 

Hur går filtträning till? Jag kommer skaffa en till hund när Luna är äldre så det vore nog bra att lära henne det :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

TriciaMcMillan
12/8/13, 2:51 PM
#8

Filtträning, eller burträning, vilket man nu föredrar, går helt enkelt ut på att hunden ska kunna ligga lugnt och (helst) slappna av på en filt eller i en öppen bur fast det pågår saker runtikring. Är skitbra att ha det med sig även om man bara har en hund, till exempel vid pauser på kurser eller om man hälsar på folk där den inte kan springa kring. Ja det går ju att använda när som helst där det passar att hunden håller sig lugn på ett ställe. 

Här hittade jag lite om burlekar som går ut på samma sak fast med en bur då. http://cowgirlup.bloggagratis.se/2008/05/21/726581-artikeln-om-burlekar-fran-canis-i-fjol/

Jag kör ungefär så med filten, men försöker verkligen fånga när hunden blir lugn, jag belönar exempelvis helst när hon inte viftar jättemkt på svansen och ser superalert ut. Belönar avslappning helt enkelt, på filten.

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

Catta-
12/8/13, 2:54 PM
#9

Okej tack :) Ska läsa igenom länken senare!

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Upp till toppen
Annons: