Annons:
Etikettpälsvård
Läst 5403 ggr
Cahira
11/26/13, 3:14 AM

Hur ofta plockar ni öronhåret?

Ja, som rubriken säger. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
MaritaBo
11/26/13, 7:13 AM
#1

Jag vet faktiskt inte. Vid behov. Tror att jag plockat två gånger på Zatang. Han har inte så kraftig tillväxt i öronen.

[Forest]
11/26/13, 10:20 AM
#2

Har hört olika bud om man ska rycka dom eller inte, en veterinär sa att man inte skulle det på Enja. Men jag rycker vid behov och olika på hundarna, Donna får massor med öronhår medans Enja får lite. Donna tas väl 2 gånger i månaden i regel medans Enja 1 gång i mån rengör öronen varannan vecka.

Amandla
11/26/13, 11:13 AM
#3

.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
  • Redigerat 8/12/22, 10:38 AM av Amandla
MaritaBo
11/26/13, 12:46 PM
#4

Har hört att silverfärgade inte har lika kraftigt med päls som de andra färgerna. Stämmer detta?

Zatang har väldigt lite som nämnt, men storpudeln hade väl som ulltofflor i öronen. Han var svar.;-)

Amandla
11/26/13, 12:51 PM
#5

#4 Har ingen aning om ifall det stämmer…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Helenaw87
11/26/13, 4:09 PM
#6

Av egen erfarenhet som hundtrimmare så kan jag säga så att inte alla pudlar ska plockas i öronen.
En del har så känsliga öron att de kan blöda vid plockningen och detta är väldigt påfrestande och kan göra att hunden får blodöra om man fortsätter trots detta.
De jag är osäker på rakar jag i öronen så noga det går och plockar BARA det som är allra längst in.

På Ester plockar jag då hennes öron börjar lukta lite… alltså inte stinker men då man bara precis kan känna lite doft.
Jag använder esprees öron puder och plockar bara med fingrarna.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Annons:
Cahira
11/26/13, 7:22 PM
#7

Tack för alla svar. :) Jag rycker min dvärgschnauzers öronhår då det börjar lukta lite då hon verkligen avskyr att bli plockad och jag vill inte stimulera mer vaxbildning än nödvändigt genom att vara där och peta. Kom på mig själv då jag ryckte i helgen att jag inte plockat henne på nästan ett år.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Helenaw87
11/27/13, 12:02 AM
#8

Vill du inte plocka så håll rent noga istället med öronrens och raka gärna om det blir för mkt hår så nära du kan.
Öronrenset löser upp vaxet å sköljer rent i hörselgången utan att skada.
Finns ett jätte bra att köpa på kronans droghandel.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Cahira
11/27/13, 12:04 AM
#9

Tack för tips men jag bor utomlands. Har inte sett nåt öronrens än. Har iofs glömt kolla hos vetten.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Helenaw87
11/27/13, 12:05 AM
#10

egentligen alla som inte vill plocka 🤪

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Cahira
11/27/13, 1:52 AM
#11

Okej, då är jag med. ^^

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Helenaw87
11/27/13, 4:04 AM
#12

hehe oki men kolla med vet. det bör finnas.🙂

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Cahira
11/27/13, 4:32 AM
#13

Sist jag använde öronrens betedde hon sig som att hon hade eld i öronen så jag är lite nervös över att använda öronrens. Vet inte helt vad den reaktionen kom ifrån men hon blev livrädd för doften av flaskan.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Helenaw87
11/27/13, 4:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Hade du plockat öronen innan så var det därför.
Annars kan det helt enkelt vara att det var obehagligt att få vätska in i öronen för det ska INTE svida.
Men testa espree det är mindre kemikalier i och är tear free.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Cahira
11/27/13, 9:29 PM
#15

Åh espree älskar jag! Det ska jag absolut hitta nånstans att köpa hem!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

bergfink
11/28/13, 5:18 PM
#16

Min åsikt efter många års erfarenhet av pudel är att aldrig hälla i öronrens bara för att man tror att så ska det vara. Det skapar ofta problem med öronen. Epiotic var bra innan de bytte formula för många år sedan. Efter det får många hundar problem av den. Espreés med teatree olja i är ganska stark och en hel del hundar reagerar och får öronproblem av den efter ett tag.

Mitt råd är att aldrig röra ett friskt öra mer än urplockning vid behov (ett par ggr/ år beroende på hund). Rengör med lite barnolja (om det är mkt. vax annars låt bli) på en bomullspad- fett löser fett. Det enda som får hällas i är Otoclean som finns hos vet eller apotek och då bara om det verkligen är nödvändigt. Om hunden är liite irriterad kan man ta i Otozyme efteråt. Kör så i en vecka och om det inte hjälper får det bli ett vet. besök. Då är det troligtvis en inflammation eller svamp och andra starkare medel måste till.

Helenaw87
11/28/13, 7:36 PM
#17

Nä friska öron grejar men inte med men ett friskt öra ska inte heller lukta illa och då det börjat lukta tar det inte lång tid innan det börjar klia i örat på hunden.
Espree har inte tratree i öronrens, bara i shampoo å balsam (om det inte är nått nytt nu) och som jag sa så ska man vara försiktig å bara plocka då det luktar för att hunden INTE ska få problem.
Inte alla ggr man behöver öronrens men har det nu börjat lukta så är det bra att skölja ur.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Amandla
11/28/13, 9:00 PM
#18

Jo, det är tea tree-olja i Esprees öronrens… jag skulle inte våga ha det i någon hunds öron.

http://www.vipdog.se/espree-ear-care/63-0


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
11/28/13, 9:38 PM
#19

Håller med #16. Man ska inte peta eller använda öronrens mer än absolut nödvändigt. Jag torkar ur öronen på Zatang  efter bad med badlakanet. Har så gjort med alla mina hundar oavsett ras. Har aldrig haft öronproblem på mina hundar. Varken svamp eller annat.

Angående blodöra så tror jag att man varit för hårdhänt i plockningen. Man ska ta bara något, några få strån åt gången och inte ta så mycket som möjligt på en gång för att bli fortast möjligt klar.  

Jag använder pincett på Zatang och plockar försiktigt, det får ta den tid tar att få honom nästan ren från hår. Helt ren strävar jag inte efter, men det mesta åker bort de få gånger jag har plockat.

[Forest]
11/29/13, 8:56 AM
#20

16 bra tips med ta lite barnolja jag har kört med öronrens på bomullspad när jag gör rent öronen men då låter det som jag gör det för ofta och ja lite i onödan med 👍

Annons:
Upp till toppen
Annons: