Annons:
Etikettbeteende
Läst 2444 ggr
wintermynta
11/18/13, 10:28 AM

Ändrad dygnsrytm??

Gusten har tills nu haft en bra dygnrytm dvs han sov på nätterna och gärna fram till 10.00 på morgonen. 
För två veckors sedan börja han hos dagmatte tre dar i veckan utan problem. Dom dagar jag är ledig så är det minst två långpromenader och en kort promenad om dagen. 
Natten mot söndagen vakna han 02.05 pigg go och glad. Han hade massor att berätta och åla omkring som en säl i sängen vilt frustande. Tog ut honom så han fick rusa av sig och sen la vi oss igen.Fick gosa en stund med honom då det var svårt att komma till ro.
I natt var det dags igen denna gång strax efter ett, full rulle och alla skulle vakna inkl grannarna tyckte Gusten. Försökte få honom att somna om men nej tillslut var det bara att gå upp. Strax efter klockan fem var det dags igen.
Varför gör han så här?? Är det nåt med utvecklingen?? han blir 3 i jan.
Hur får jag honom att sluta?? Han är inte speciellt trött dan efter heller.

Annons:
Amandla
11/18/13, 10:46 AM
#1

Hur gör du, tänder du lampor, pratar med honom, går upp? Jag skulle inte tända någon lampa, inte kliva upp utan bara säga bestämt "gå och lägg dig". Lätt för mig att säga, jag har inte varit i just den situationen men väl haft bebisar som vaknat mitt i natten och velat leka. Då har jag ju förstås inte sagt "gå och lägg dig" 😃men inte gjort så mycket annat heller utan legat kvar i sängen (jag hade mina grabbar hos mig när de var pyttesmå spädisar), gäspat och försökt sprida sovstämning så att säga.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
11/18/13, 11:15 AM
#2

Tyvärr lär sig ju hundar fort av det som lönar sig.

Dock håller jag med Amandla, nonchalera beteendet och säg ifrån väldigt bestämt. Förutsatt att han inte väcker för att han måste ut och göra sina behov.

Kan också vara idé att ta en lång promenad på kvällen så han har fått ur sig lite överskottsenergi.

wintermynta
11/18/13, 2:43 PM
#3

Vi tänder inga lampor utan försöker ignorera honom men då skäller pratar han tills vi går upp.Säger vi åt honom så ska han slicka oss överallt och tycker vi ska busa istället.
 Ibland så kissar han när vi tar ut honom, ibland är han bara nyfiken på livet utanför grinden. Men vi ska prova med lååångpromenad lite senare på kvällen.

JereMina
11/18/13, 11:24 PM
#4

Vi har måst tidigare säga till Molly: Gå och lägg dig och det fungerar jämt nu men det är Molly det…lycka till

[Forest]
11/19/13, 9:24 AM
#5

Här har jag Nellie som verkar känna på sig nu somnar matte snart bäst att gnälla först vaknar hon inte så skäller jag. Jag brukar strunta i detta just för att inte belöna henne att hon väcker mig och vill ha uppmärksamheten. Jag inväntar tills hon är tyst och ibland är hon nödig det är något vi måste belöna henne att hon säger till om då hon inte var rumsren när hon kom. Men jag har börjat med att ta upp henne i sängen ibland och det har hjälp, för ibland orkar se varför hon gnäller. Det kan vara olika saker då det är släckt och vill inte tända lampan 😴

1, Donna ligger/sover i samma bädd som Enja. Nellie vill gärna dela bädd med Enja. 

2, Någon har ben som är för nära så hon inte vågar ta den.

3, Donna sover i den bädden Nellie gillar bäst, men det är inte Nellies bädd.

Det är inte helt ovanligt att felet är dessa saker, jag tycker att Enja kan sova med Donna om dom gör det o där vill jag inte förstöra om vi säger så. Vi har slutat med ha hundarna i sängen när vi ska sova, men dom får morgonmys med oss i sängen. Så visst vinner hon lite på detta  😇men jag är för trött ibland med att strula jag märker om det är nödigt eller det var något som inte passa fröken pip.

Igår var vi iväg och dom hade hundvakt jag tog inte så lång promenad som dom är vana vid så där har vi även en bov varför hon i natt ville ha lite mer närhet. Att varva ner är viktigt men även för våra att få gå av sig energi och kissa o bajsa rigält innan det blir bara sista kisset. Här tas längre promenad efter klockan 20 sista nattkisset blir 23. Så se över rutiner är mitt tips + att man ibland får helt enkelt säga nu är det bra gå o lägg dig. :)

[Iyen]
11/21/13, 6:48 AM
#6

Eller så kan det vara en bra idé att öka den mentala stimulansen och låta vovven få arbeta ibland. Det kanske du redan gör, och då är det ju något annat. Så som andra skriver.

Annons:
Upp till toppen
Annons: